Ik heb het niet over aan messen hangen.
Maar neem het simpel batonneren om hout te splijten. Waarvoor dit soort messen met volledig doorlopende kling met scales eigenlijk ontworpen zijn.
Het feit dat de scales op jouw mes geen secundaire bevestiging hebben buiten verlijming ( geen afneembare met Chicago screws) en de pins meer esthetische finctie hebben is de kans groot dat bij het batonneren het handvat loskomt of zelfs barst. Of afhankelijk van de harding het lemmet afbreekt.
@Carismo , ik vermoed dat er zeker iets van een secundaire bevestiging zal zijn, ook al zou het in de vorm van paspennen zijn. Het staal is tezamen met het heft-hout geslepen, en dat laat toch wel krachtinwerking en secundair bevestigen vermoeden.
Het loskomen van het hout bij batoneren lijkt mij toch ook niet zo logisch, omdat er dan ook nauwelijks krachten op werken? Tenzij men op het hout slaat... De belasting zit hem dan toch puur in het mes alleen, tussen het raakpunt van de hamer en de mes-snede?
( Een mes onder de 55 hrc kan evengoed breken als er een onzuiverheid in het staal zit. Hoe goedkoper het staal hoe groter de kans op onzuiverheden.
Dat geloof ik, maar 4cr13 is ook geen pispotijzer. Als staalkwaliteit wordt het volop geproduceerd en ik denk dat het moeilijk zou worden om binnen dat volume slechte delen met "significant meer verontreiniging" te vinden. Welke staalfabrikant maakt zijn productieproces af en toe gebrekkiger als het normaal goed loopt? 4cr13 is geen wonderstaal maar gewoon een prima functionerend roestvast staal voor o.a. messen. Dat er betere en duurdere staalkwaliteiten zijn dat doet daar toch niets aan af?
De taken die jij omschrijft kan ook perfect met een kleiner goedkoper model met beter staal, dat makkelijker slijpt en langer scherp blijft want vergis je niet, sommige zachtere budget staalsoorten zijn een pain in the *** om manueel terug scherp te krijgen.
Je zult daar grotendeels gelijk in hebben denk ik, maar de mes-grootte krimpt dan wel, en beperkt dan toch hier en daar. Ik heb een prima Wenger Zwitsers zakmes, maar het lemmet daarvan is korter dan van mijn Daicamping multitool die 1/2 kost maar veel meer kan.
Maar de taken waarvoor dit soort messen origineel ontworpen zijn... (oorspronkelijk ook om door been te hakken).. kunnen de neppers van temu en ali vaak niet aan.
Waarom nu toch dat "neppers"? Er is genoeg Chinees staal van naam, en zelfs dat ColdSteel komt er vandaan (vindt China

). Veel ervan wordt niet als clone verkocht, en verdient het om serieus te worden genomen. Recenties laten dat ook zien; van opzienbarend goed tot tamelijk slecht, maar evengoed.
Er speelt bij dat alles natuurlijk ook, dat ik misschien helemaal niet van plan ben om een mes te gebruiken voor een exotisch doel waarvoor het ooit ontworpen is. Wat moet ik immers met het hakken door benen, ik ben toch zeker geen chirurg of terrorist?!
Ik heb aardig wat messen getest om voor mezelf het ultieme mes te vinden dat bij mij past van budget tot iets duurder.. zelf een tijd messen gemaakt, ga regelmatig naar een beurs...
Aan een degelijk mes is men gemiddeld wel wat uurtjes bezig
Mij lijkt dat een fascinerende hobby, en ook nog een waar vakmanschap en het edele handwerk bij komen kijken. Mijn sympathie heeft het
Ik hoef niet te weten wat mensen hier aan uurloon krijgen maar als deze mensen hun vakwerk aanbieden voor 200 euro (en eigenlijk ver onder het minimumloon werken) krijgen de meeste mensen hier een hartverzakking...
Pfoeh, een uurloon van €200? Ik krijg nu het idee om hier dan wellicht tussen dikbetaalde politici te zitten die het preppen faken!?
Natuurlijk kosten werkuren geld, en ik kan mij voorstellen dat een grotendeels in de EU handgemaakt mes wel wat €€€€ kost.
Het navrante is dan alleen, dat zoiets uit Azië maar € hoeft te kosten omdat de loonkosten er veel lager liggen (en zolang men de vorkschrijvers kan omzeilen). De meeste fabrikanten van naam laten er niet voor niets hun spul produceren, en strijken samen met de winkelier een aardige prijsopslag op.
Het is door junk in massaproductie aan te kopen dat mensen de waarde van ambacht en kwaliteit niet meer kunnen erkennen, dat messenmakers doet overwegen om ermee te stoppen of ze richten zich op de zeer beperkte professionele markt waar men minstens 600 euro voor een handgemaakt mes neertelt waar meer dan 40 uur werk inzit.
Ik voel met jou mee
@Carismo , maar zit het werkelijke euvel niet gewoon heel ergens anders? Dat we hier in het westen feitelijk ver boven onze stand leven en profiteren van lage lonen landen (en dat verwoed in stand houden) dat brengt wel met zich mee dat we ons technisch kunnen en onze concurrentiepositie ermee vergooien. Het is een wetmatigheid, en de zware industrie, textielindustrie en scheepsbouw is al eerder voorgoed gedag gezwaaid.
Toch even een idee van wat hier speelt, ietwat simpel en kort door de bocht, maar niet minder waar denk ik. Als de huizenprijzen en huren niet zo enorm hadden gestegen omdat mensen het nog kunnen betalen, omdat ze bijvoorbeeld in de middenstand een daarvoor hoog genoeg loon afdwongen, dan had de winkelier niet zoveel kwijt geweest aan loonkosten. Had het product-prijsniveau daarnaast niet op het alhier gewende vork-niveau gelegen dan had de winkelier zich wel bedacht en ook niet de €€€ huur betaald voor dat winkelpand op een A-locatie. We hadden dan voor een veel lagere prijs op een B-locatie toch het product kunnen kopen, en een lager loon had geen ramp geweest. Er zit zo heel veel "lui, gemakzuchtig vet" tussen overal, denk ik. Hoe kan het zijn, dat een loodgieter van de groothandel (stel) 30-50% korting krijgt op een kraan of apparaat en die voor de adviesprijs op de rekening zet? Ook daar zit "winst" en een kostenverhoging verborgen zonder werkelijke tegenprestatie, die een concurrerend en efficiënt werken niet bevordert.
Ik wilde jou hier niet in meetrekken, sorry voor die zijsprong
@Carismo , maar dat men in China tegen veel lagere kosten kan leveren, daar zijn we zelf ook debet aan. Hadden we ons concurrerender opgesteld dan had het prijsverschil lang niet zo groot geweest als nu. Maar precies dat grote prijsverschil maakte het vorkschrijven wel weer mogelijk natuurlijk, "lekker gemakkelijk". En toen waren er plotsklaps ... Ali en Temu
@Carismo , echt vakmanschap en handwerk zal best gewaardeerd blijven en hogere prijzen waard blijven denk ik. Het verschil is alleen dat men nu meerdere keuzes heeft dan vroeger, en het niet meer "de plaatselijke smid" is waaraan men is overgeleverd. Ambachtslieden rest gewoon de uitdaging om producten en service te leveren die qua prijs-kwaliteit dat vanuit Azië verslaat.
En ik hoor dan heel vaak ja maar dit valt eigenlijk onder een hobby en daar kan je niet van leven... Wat net een gevolg is van de race to the bottom.
Zelfde met de ambacht qua slijpwerk. Ik krijg veel verzoeken van kennissen als ze vragen hieveel het kost om hun budgetvriendelijk materiaal te slijpen. Vaak is dit bijna de waarde van de tool zelf..
Hierdoor zijn mensen geneigd om telkens nieuw en goedkoop te blijven kopen... Maar op 5 jaar tijd...
De afvalberg groeit en dan schrikken dat we sneller bij een onverwachte en mindere situatie komen...
Van Chinese messen zal de afvalberg toch niet zo snel groeien denk ik. Het gaat hier om duurzame gebruiksgoederen.
De vraag wat is duur? Wat is de ervaring en de tijd van een ambacht waard. dat kan je er op rotnuanceren zoveel je wil.
Het respect voor de ambacht is zoek. En je draagt bij tot de redenen waarom dingen zo snel fout lopen.
Is dat wel zo? Bij mij staat een ambacht gevoelatig hoog aangeschreven, omdat men dan werkelijk nog iets zelf kan. Het is alleen zo, dat ik niet inzie waarom men de inspanningen van een Europeaan en een Chinees dan verschillend zou moeten waarderen vanuit de ambacht-gedachte. De Chinees is alleen wat goedkoper, en natuurlijk is de ene Chinees de andere niet. Maar zijn broer is het wel vermoed ik, "die voor ColdSteel relatief goedkoop en vakkundig relatief dure messen staat te slijpen..."
Moeten we allemaal dure messen kopen, tuurlijk niet. Maar ik zou eerder willen oproepen om ff stil te staan dat er onder bepaalde gekende merken ook budgetvriendelijke modellen bestaan. Een zuid Amerikaans merk Condor is daar een voorbeeld van. Zelfde met Tramontina. Die dingen worden echt door de locals gebruikt en niet in massaproductie gemaakt om de gemiddelde Europeaan af te rippen met namaak...
Vergeet toch dat "namaak". Dat zal er hier en daar best tussen zitten maar zo'n kenschets doet geen recht aan het m.i. qua prijs-kwaliteit uiterst gunstige aanbod vanuit Azië. En Condor of Tramontina, goede tip, waarom inderdaad niet? Ik ben met die merken niet bekend maar meer keuze is altijd van voordeel.
Massageproduceerde kwaliteit, daar draait toch de halve wereld op? Massaproductie hoeft zeker niet slecht te zijn. Automatisering, duurdere productietechnieken en gestructureerder kwaliteitscontrole, zijn dan snel mogelijk denk ik.