• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat mag een mes kosten?

Wat mag een mes kosten? Wat je dan ook gebruikt en niet alleen voor de "heb"

• Tot 50 Euro.

Stemmen: 12 41.4%
  • Tot 100 Euro

Stemmen: 7 24.1%
  • Tot 200 Euro

Stemmen: 5 17.2%
  • Meer,

Stemmen: 5 17.2%

• Totaal aantal stemmers
    29
Status
Niet open voor verdere reacties.
het is toch altijd een trade-off denk ik. Harder is in de regel minder taai, en kan eerder tot breuk leiden terwijl zachter en taaier eerder zal vervormen. Ik kan mij voorstellen dat premium messen uitgekiender zijn en een relatieve hoge hardheid eerder matchen met een dito taaiheid, maar alles is relatief denk ik. Wat verlangt men van een mes?

Ik reageer op bovenstaand citaat,

Ik denk dat Carismo dat ook bedoelt met kwaliteits messen.
Deels gehard, deels taai. Dat maakt het fabricage proces natuurlijk kostbaarder.

Een leerzaam topic. Nooit eraan gedacht dat de handvatten gelijmd konden zijn. En de mooie revetten enkel voor de show dienen.
Hoe meer je hierover leert, hoe meer je een mes kunt waarderen en begrijpen waarom men bereidt is daar een zeker bedrag aan te willen spenderen.

Laatst bewerkt:
Wil je met een import wagen in België of Nederland rijden moet deze aan veiligheidsvoorschriften voldoen.

Dit is een forum over zelfredzaamheid en voorbereiding als het echt mis moest lopen.

Als mensen kiezen voor een half zwaard of een dundee formaat in bedenkelijke kwaliteit om hun tomaten of appels ter vruchtvleeslijf te gaan..maar dit mes faalt in de taken waar het eigenlijk origineel voor ontworpen is en men hierbij ernstige verwondingen oploopt..

Hun keuze, hun verantwoordelijkheid maar ik vind het ergens gevaarlijk naar 'zoekende budgetpreppers' toe die op dit forum naar info zoeken en dit soort onzin moeten gaan filteren.

Bij een shtf zullen er zeker messen in de ruilhandel komen.. de vraag is of een goed kwalitatief mes dan alsnog betaalbaar is want het blijft een spel van vraag en aanbod..

Fijn dat je kan copy pasten wat op google staat.
geef dan eens 4Cr13 vs 9cr18mov in.
"9Cr18MoV is een hoogwaardig, roestvast staal dat vaak wordt gebruikt in de productie van messen. Het staat bekend om zijn goede corrosieweerstand, duurzaamheid en taaiheid. Het wordt beschouwd als de Chinese tegenhanger van het 440C staal."
@Carismo , dat lijkt mij inderdaad een kwalitatief hoogwaardiger staal.
9cr18mov is prijs-kwaliteit gezien veel interessanter.

Goede all roundmessen hebben een hrc van 56,5 tot 61. Zachter deukt het in of rolt het over, harder loop je kans op chipping...bij voorkeur ook differentieel gehard ( dus enkel snede) om een volledige lemmetbreuk te voorkomen.

Bij goedkope messen ga je amper een differentiele harding krijgen. Deze worden vaak geheel te snel inductief gehard en te snel afgekoeld en te weinig getemperd.
Ik geloof wat je zegt, geen probleem.
Mijn indruk is dat je niet echt weet waarover je praat als het over messen gaat en je vooral naar je portemonee kijkt.
Zoals ik zei vaak is goedkoop dure koop.
Daar kan ik niets aan doen @Carismo , het is allemaal een kwestie van perceptie. Ik vind de prijs zeker niet onbelangrijk, en als ik dan m'n Leatherman Charge TTI vergelijk met m'n Daicamping DL1 die 1/8 kost, dan vind ik de laatste toch een veel betere koop.

Ligt het niet aanzienlijk genuanceerder, wat goedkoop en duurkoop betreft? Dat merk en superstaal en duur in de regel ook een supermes oplevert, dat geloof ik. Maar hebben we allemaal een supermes nodig? Kan een 4cr13 mes niet ook goed zijn voor preppers, en weer beter zijn dan een laagwaardiger staal?

Het is de relativering die ik hier een beetje mis, en aanbevelingen rekening houdend met ieders budget en voorgenomen gebruik.
Een goed mes hoeft geen rib uit je lijf te kosten. Voor 35 euro heb je 2-3 rvs opinels of een degelijke victorinox met een beter staal dan dit. Als je dan toch geen heavy user bent.
Ik heb ook regelmatig hier interessante acties gepost maar dan komen er van die onzinreacties waar je kwaliteit met nep gaat vergelijken.. daar houd het voor mij dan ook beetje op vanaf nu.

Veel succes/ plezier met je ali junk.
Handel je zelf in messen @Carismo ? Dat zou kunnen, en wist ik niet.

Ik bestempel andermans reactie niet snel als onzin, en zeker niet als kwaliteit met een waarschijnlijk iets mindere kwaliteit wordt vergeleken, bij een tamelijk extreem prijsverschil. Interessant is dat m.i. eerder, voor wie een nuchter vergelijk niet schuwt. "Ali junk"? Bekijk de recenties, en zie dat dat nogal eens anders ligt?
Genuanceerder oordelen, zou wel prima passen in dit draadje.

het is toch altijd een trade-off denk ik. Harder is in de regel minder taai, en kan eerder tot breuk leiden terwijl zachter en taaier eerder zal vervormen. Ik kan mij voorstellen dat premium messen uitgekiender zijn en een relatieve hoge hardheid eerder matchen met een dito taaiheid, maar alles is relatief denk ik. Wat verlangt men van een mes?

Ik reageer op bovenstaand citaat,

Ik denk dat Carismo dat ook bedoelt met kwaliteits messen.
Deels gehard, deels taai. Dat maakt het fabricage proces natuurlijk kostbaarder.
@Carismo geeft prima aan wat excellente staalsoorten zijn, zeker. Hardheid en taaiheid (en deels flexibiliteit) zijn elkaars tegenpolen en een compromis is het altijd. Bij kwaliteitsmessen is dat m.i. uitgekiender "ingeregeld", onder andere door plaatselijk meer of minder te harden e.d. en dat kost geld, dat geloof ik.
Een leerzaam topic. Nooit eraan gedacht dat de handvatten gelijmd konden zijn. En de mooie revetten enkel voor de show dienen.
Lijmen is volgens mij toch tamelijk gebruikelijk, en dan gaat het meer om gecrosslinkte kunstharsen dan om "hobbylijm".
Hoe meer je hierover leert, hoe meer je een mes kunt waarderen en begrijpen waarom men bereidt is daar een zeker bedrag aan te willen spenderen.
Zo is het maar net. Zelf heb ik dan ook weer plezier in het "opwaarderen" dat je vaak zelf kunt. Mijn Charge TTI en Daicamping heb ik gemodificeerd en gepolijst, en dat mesheft vervolmaken waarover ik schreef, dat was leuk om te doen. Sterker nog, een mes heeft voor mij meerwaarde als het zich ervoor leent om het ook een beetje "te tweaken".

Wil je met een import wagen in België of Nederland rijden moet deze aan veiligheidsvoorschriften voldoen.
Dat klopt, en daarbij maakt het niet uit of het nu een Nissan Micra of een BMW 7 serie is. Voor messen bestaat zo'n kreukeltest niet volgens mij.
Dit is een forum over zelfredzaamheid en voorbereiding als het echt mis moest lopen.

Als mensen kiezen voor een half zwaard of een dundee formaat in bedenkelijke kwaliteit om hun tomaten of appels ter vruchtvleeslijf te gaan..maar dit mes faalt in de taken waar het eigenlijk origineel voor ontworpen is en men hierbij ernstige verwondingen oploopt..
Dat zou dan zeer te betreuren zijn. Nu is as wel verbrande turf natuurlijk, en kunnen messen natuurlijk evengoed prima voldoen aan het gebruiksdoel zonder fatale verwondingen te veroorzaken.

Misschien is het ook de situatie waarin het gros na een SHTF zal verkeren, die mij doet relativeren?

Dat zal toch niet snel in een afgelegen donker bos zijn met wilde dieren, om hangend in de takken de schors van een boom te schrapen omdat dat toevallig eetbaar is?
Ik kan mij de bushcraft romantiek wel voorstellen, maar of de BOA in het stadspark daar dan ook zo over denkt?

Ik kan mij voorstellen om wellicht eens... takken aan te scherpen om als tentstokken te dienen ... touw door te snijden ...een conservenblik leeg te schrapen... vlees van een kippenboutje te schrapen, een vis te fileren en een konijn te slachten en zo... Een falen en ernstige verwondingen zie ik dan toch niet zo snel opdoemen, en een snel bot worden al evenmin.
Hun keuze, hun verantwoordelijkheid maar ik vind het ergens gevaarlijk naar 'zoekende budgetpreppers' toe die op dit forum naar info zoeken en dit soort onzin moeten gaan filteren.
@Carismo , hoezo onzin en waarom kan dat niet wat genuanceerder? Het mes dat ik kocht is niet gevaarlijker dan een duur en kwalitatief superieur mes, tenzij we met messen aan dakranden gaan hangen misschien, en dat laat ik toch graag aan een ander over. Waar zie jij het gevaar?
Bij een shtf zullen er zeker messen in de ruilhandel komen.. de vraag is of een goed kwalitatief mes dan alsnog betaalbaar is want het blijft een spel van vraag en aanbod..
Nu is er de mogelijkheid om een mes te kiezen en te kopen, en alle waar naar zijn geld (vorkschrijverij verdisconterend), inderdaad. De prijs-kwaliteit-verhouding is zeker belangrijk, en als ruilmiddel biedt zoiets zich zeker aan, dat geloof ik.

Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over aan messen hangen.
Maar neem het simpel batonneren om hout te splijten. Waarvoor dit soort messen met volledig doorlopende kling met scales eigenlijk ontworpen zijn.

Het feit dat de scales op jouw mes geen secundaire bevestiging hebben buiten verlijming ( geen afneembare met Chicago screws) en de pins meer esthetische finctie hebben is de kans groot dat bij het batonneren het handvat loskomt of zelfs barst. Of afhankelijk van de harding het lemmet afbreekt. ( Een mes onder de 55 hrc kan evengoed breken als er een onzuiverheid in het staal zit. Hoe goedkoper het staal hoe groter de kans op onzuiverheden.

De taken die jij omschrijft kan ook perfect met een kleiner goedkoper model met beter staal, dat makkelijker slijpt en langer scherp blijft want vergis je niet, sommige zachtere budget staalsoorten zijn een pain in the *** om manueel terug scherp te krijgen.

Maar de taken waarvoor dit soort messen origineel ontworpen zijn... (oorspronkelijk ook om door been te hakken).. kunnen de neppers van temu en ali vaak niet aan.

Ik heb aardig wat messen getest om voor mezelf het ultieme mes te vinden dat bij mij past van budget tot iets duurder.. zelf een tijd messen gemaakt, ga regelmatig naar een beurs...
Aan een degelijk mes is men gemiddeld wel wat uurtjes bezig
Ik hoef niet te weten wat mensen hier aan uurloon krijgen maar als deze mensen hun vakwerk ( mes en foedraal )aanbieden voor 200 euro (en eigenlijk ver onder het minimumloon werken) krijgen de meeste mensen hier een hartverzakking...

Het is door junk in massaproductie aan te kopen dat mensen de waarde van ambacht en kwaliteit niet meer kunnen erkennen, dat messenmakers doet overwegen om ermee te stoppen of ze richten zich op de zeer beperkte professionele markt waar men minstens 600 euro voor een handgemaakt mes neertelt waar meer dan 40 uur werk inzit.

En ik hoor dan heel vaak ja maar dit valt eigenlijk onder een hobby en daar kan je niet van leven... Wat net een gevolg is van de race to the bottom.

Zelfde met de ambacht qua slijpwerk. Ik krijg veel verzoeken van kennissen als ze vragen hieveel het kost om hun budgetvriendelijk materiaal te slijpen. Vaak is dit bijna de waarde van de tool zelf..

Hierdoor zijn mensen geneigd om telkens nieuw en goedkoop te blijven kopen... Maar op 5 jaar tijd...

De afvalberg groeit en dan schrikken dat we sneller bij een onverwachte en mindere situatie komen...

De vraag wat is duur? Wat is de ervaring en de tijd van een ambacht waard. dat kan je er op rotnuanceren zoveel je wil.
Het respect voor de ambacht is zoek. En je draagt bij tot de redenen waarom dingen zo snel fout lopen.

Moeten we allemaal dure messen kopen, tuurlijk niet. Maar ik zou eerder willen oproepen om ff stil te staan dat er onder bepaalde gekende merken ook budgetvriendelijke modellen bestaan. Een zuid Amerikaans merk Condor is daar een voorbeeld van. Zelfde met Tramontina. Die dingen worden echt door de locals gebruikt en niet in massaproductie gemaakt om de gemiddelde Europeaan af te rippen met namaak...

Ik heb het niet over aan messen hangen.
Maar neem het simpel batonneren om hout te splijten. Waarvoor dit soort messen met volledig doorlopende kling met scales eigenlijk ontworpen zijn.

Het feit dat de scales op jouw mes geen secundaire bevestiging hebben buiten verlijming ( geen afneembare met Chicago screws) en de pins meer esthetische finctie hebben is de kans groot dat bij het batonneren het handvat loskomt of zelfs barst. Of afhankelijk van de harding het lemmet afbreekt.
@Carismo , ik vermoed dat er zeker iets van een secundaire bevestiging zal zijn, ook al zou het in de vorm van paspennen zijn. Het staal is tezamen met het heft-hout geslepen, en dat laat toch wel krachtinwerking en secundair bevestigen vermoeden.
Het loskomen van het hout bij batoneren lijkt mij toch ook niet zo logisch, omdat er dan ook nauwelijks krachten op werken? Tenzij men op het hout slaat... De belasting zit hem dan toch puur in het mes alleen, tussen het raakpunt van de hamer en de mes-snede?
( Een mes onder de 55 hrc kan evengoed breken als er een onzuiverheid in het staal zit. Hoe goedkoper het staal hoe groter de kans op onzuiverheden.
Dat geloof ik, maar 4cr13 is ook geen pispotijzer. Als staalkwaliteit wordt het volop geproduceerd en ik denk dat het moeilijk zou worden om binnen dat volume slechte delen met "significant meer verontreiniging" te vinden. Welke staalfabrikant maakt zijn productieproces af en toe gebrekkiger als het normaal goed loopt? 4cr13 is geen wonderstaal maar gewoon een prima functionerend roestvast staal voor o.a. messen. Dat er betere en duurdere staalkwaliteiten zijn dat doet daar toch niets aan af?
De taken die jij omschrijft kan ook perfect met een kleiner goedkoper model met beter staal, dat makkelijker slijpt en langer scherp blijft want vergis je niet, sommige zachtere budget staalsoorten zijn een pain in the *** om manueel terug scherp te krijgen.
Je zult daar grotendeels gelijk in hebben denk ik, maar de mes-grootte krimpt dan wel, en beperkt dan toch hier en daar. Ik heb een prima Wenger Zwitsers zakmes, maar het lemmet daarvan is korter dan van mijn Daicamping multitool die 1/2 kost maar veel meer kan.
Maar de taken waarvoor dit soort messen origineel ontworpen zijn... (oorspronkelijk ook om door been te hakken).. kunnen de neppers van temu en ali vaak niet aan.
Waarom nu toch dat "neppers"? Er is genoeg Chinees staal van naam, en zelfs dat ColdSteel komt er vandaan (vindt China😉). Veel ervan wordt niet als clone verkocht, en verdient het om serieus te worden genomen. Recenties laten dat ook zien; van opzienbarend goed tot tamelijk slecht, maar evengoed.

Er speelt bij dat alles natuurlijk ook, dat ik misschien helemaal niet van plan ben om een mes te gebruiken voor een exotisch doel waarvoor het ooit ontworpen is. Wat moet ik immers met het hakken door benen, ik ben toch zeker geen chirurg of terrorist?!
Ik heb aardig wat messen getest om voor mezelf het ultieme mes te vinden dat bij mij past van budget tot iets duurder.. zelf een tijd messen gemaakt, ga regelmatig naar een beurs...
Aan een degelijk mes is men gemiddeld wel wat uurtjes bezig
Mij lijkt dat een fascinerende hobby, en ook nog een waar vakmanschap en het edele handwerk bij komen kijken. Mijn sympathie heeft het👍
Ik hoef niet te weten wat mensen hier aan uurloon krijgen maar als deze mensen hun vakwerk aanbieden voor 200 euro (en eigenlijk ver onder het minimumloon werken) krijgen de meeste mensen hier een hartverzakking...
Pfoeh, een uurloon van €200? Ik krijg nu het idee om hier dan wellicht tussen dikbetaalde politici te zitten die het preppen faken!?😉

Natuurlijk kosten werkuren geld, en ik kan mij voorstellen dat een grotendeels in de EU handgemaakt mes wel wat €€€€ kost.
Het navrante is dan alleen, dat zoiets uit Azië maar € hoeft te kosten omdat de loonkosten er veel lager liggen (en zolang men de vorkschrijvers kan omzeilen). De meeste fabrikanten van naam laten er niet voor niets hun spul produceren, en strijken samen met de winkelier een aardige prijsopslag op.
Het is door junk in massaproductie aan te kopen dat mensen de waarde van ambacht en kwaliteit niet meer kunnen erkennen, dat messenmakers doet overwegen om ermee te stoppen of ze richten zich op de zeer beperkte professionele markt waar men minstens 600 euro voor een handgemaakt mes neertelt waar meer dan 40 uur werk inzit.
Ik voel met jou mee @Carismo , maar zit het werkelijke euvel niet gewoon heel ergens anders? Dat we hier in het westen feitelijk ver boven onze stand leven en profiteren van lage lonen landen (en dat verwoed in stand houden) dat brengt wel met zich mee dat we ons technisch kunnen en onze concurrentiepositie ermee vergooien. Het is een wetmatigheid, en de zware industrie, textielindustrie en scheepsbouw is al eerder voorgoed gedag gezwaaid.

Toch even een idee van wat hier speelt, ietwat simpel en kort door de bocht, maar niet minder waar denk ik. Als de huizenprijzen en huren niet zo enorm hadden gestegen omdat mensen het nog kunnen betalen, omdat ze bijvoorbeeld in de middenstand een daarvoor hoog genoeg loon afdwongen, dan had de winkelier niet zoveel kwijt geweest aan loonkosten. Had het product-prijsniveau daarnaast niet op het alhier gewende vork-niveau gelegen dan had de winkelier zich wel bedacht en ook niet de €€€ huur betaald voor dat winkelpand op een A-locatie. We hadden dan voor een veel lagere prijs op een B-locatie toch het product kunnen kopen, en een lager loon had geen ramp geweest. Er zit zo heel veel "lui, gemakzuchtig vet" tussen overal, denk ik. Hoe kan het zijn, dat een loodgieter van de groothandel (stel) 30-50% korting krijgt op een kraan of apparaat en die voor de adviesprijs op de rekening zet? Ook daar zit "winst" en een kostenverhoging verborgen zonder werkelijke tegenprestatie, die een concurrerend en efficiënt werken niet bevordert.

Ik wilde jou hier niet in meetrekken, sorry voor die zijsprong @Carismo , maar dat men in China tegen veel lagere kosten kan leveren, daar zijn we zelf ook debet aan. Hadden we ons concurrerender opgesteld dan had het prijsverschil lang niet zo groot geweest als nu. Maar precies dat grote prijsverschil maakte het vorkschrijven wel weer mogelijk natuurlijk, "lekker gemakkelijk". En toen waren er plotsklaps ... Ali en Temu😁

@Carismo , echt vakmanschap en handwerk zal best gewaardeerd blijven en hogere prijzen waard blijven denk ik. Het verschil is alleen dat men nu meerdere keuzes heeft dan vroeger, en het niet meer "de plaatselijke smid" is waaraan men is overgeleverd. Ambachtslieden rest gewoon de uitdaging om producten en service te leveren die qua prijs-kwaliteit dat vanuit Azië verslaat.
En ik hoor dan heel vaak ja maar dit valt eigenlijk onder een hobby en daar kan je niet van leven... Wat net een gevolg is van de race to the bottom.

Zelfde met de ambacht qua slijpwerk. Ik krijg veel verzoeken van kennissen als ze vragen hieveel het kost om hun budgetvriendelijk materiaal te slijpen. Vaak is dit bijna de waarde van de tool zelf..

Hierdoor zijn mensen geneigd om telkens nieuw en goedkoop te blijven kopen... Maar op 5 jaar tijd...

De afvalberg groeit en dan schrikken dat we sneller bij een onverwachte en mindere situatie komen...
Van Chinese messen zal de afvalberg toch niet zo snel groeien denk ik. Het gaat hier om duurzame gebruiksgoederen.
De vraag wat is duur? Wat is de ervaring en de tijd van een ambacht waard. dat kan je er op rotnuanceren zoveel je wil.
Het respect voor de ambacht is zoek. En je draagt bij tot de redenen waarom dingen zo snel fout lopen.
Is dat wel zo? Bij mij staat een ambacht gevoelatig hoog aangeschreven, omdat men dan werkelijk nog iets zelf kan. Het is alleen zo, dat ik niet inzie waarom men de inspanningen van een Europeaan en een Chinees dan verschillend zou moeten waarderen vanuit de ambacht-gedachte. De Chinees is alleen wat goedkoper, en natuurlijk is de ene Chinees de andere niet. Maar zijn broer is het wel vermoed ik, "die voor ColdSteel relatief goedkoop en vakkundig relatief dure messen staat te slijpen..."
Moeten we allemaal dure messen kopen, tuurlijk niet. Maar ik zou eerder willen oproepen om ff stil te staan dat er onder bepaalde gekende merken ook budgetvriendelijke modellen bestaan. Een zuid Amerikaans merk Condor is daar een voorbeeld van. Zelfde met Tramontina. Die dingen worden echt door de locals gebruikt en niet in massaproductie gemaakt om de gemiddelde Europeaan af te rippen met namaak...
Vergeet toch dat "namaak". Dat zal er hier en daar best tussen zitten maar zo'n kenschets doet geen recht aan het m.i. qua prijs-kwaliteit uiterst gunstige aanbod vanuit Azië. En Condor of Tramontina, goede tip, waarom inderdaad niet? Ik ben met die merken niet bekend maar meer keuze is altijd van voordeel.

Massageproduceerde kwaliteit, daar draait toch de halve wereld op? Massaproductie hoeft zeker niet slecht te zijn. Automatisering, duurdere productietechnieken en gestructureerder kwaliteitscontrole, zijn dan snel mogelijk denk ik.

Het loskomen van het hout bij batoneren lijkt mij toch ook niet zo logisch, omdat er dan ook nauwelijks krachten op werken? Tenzij men op het hout slaat... De belasting zit hem dan toch puur in het mes alleen, tussen het raakpunt van de hamer en de mes-snede?
de reden dat scales van de messen niet alleen gelijmd zitten maar ook bevestigd zijn dmv schroeven of pinnen is juist omdat ze wel los komen. En zelfs dan willen ze nog wel eens loslaten. Maar ga het testen zou ik zeggen. Maak een flink aantal aanmakhoutjes met je ali bami mes en je weet het.

Laatst bewerkt:
Spullen die lijken op originele met hier of daar met een paar veranderingen en niet de taken aankunnen waarvoor ze ontworpen zijn...is gewoonweg namaak.

Je krijgt meermaals gratis advies van iemand dat honderden zo niet een paar duizend messen in handen heeft gehad. En toch blijf je alles in vraag stellen en uit context trekken... kan of wil je het niet snappen?

Ik spreek niet over 200euro uurloon maar een mes van 200 euro (waar verschillende uren inzitten en dus serieus onder het minimumloon van hier zitten) ken jij iemand kent dat op minder dan 1 uur een volledig mes afgewerkt mes met foedraal kan maken? (Retorische vraag)

Stop met dat gezeik over de concurrentieheuvel. Moesten bedrijven en zelfstandigen hier met dezelfde lonen en marges werken dan dan daar dan zal je pas armoede en shtf toestanden zien.
We hebben hier ook een heel ander belastingsstelsel en sociale zorg dan daar.

Het is net de import van spullen (als werkkrachten maar dit is een ander topic) die beneden de verwachte kwaliteit zijn die zorgen voor destabilisatie van onze eigen economie.

35 euro voor een mes let een dikte van hoeveel mm? incl verzending en taxen en jij gaat het woord duurzaam uitspreken, maar durft het niet eens testen waarvoor het ontworpen is.
35 euro... dat heb ik vorige week betaald voor 10-15 minuten juridisch advies...

Er zijn een handvol fabrieken in China die goede messen maken en hun personeel deftig behandelen..maar deze kiezen niet het staal dat jij als noob kwalitatief gaat bestempelen. 4cr13 is vaak gekozen om gewoon goedkoop eetbestek van te maken. Een tegenhanger van het pisbakkenstaal voor de budgetlijn van Ikea. Beweer gerust wat je wil dat het niet zo is. Zoek gerust het verschil tussen heet en koud gerold staal op en kijk ineens waaronder jouw staalkeuze valt.. er is een reden voor die mesdikte.

Taiwan maakt kwalitatief gezien betere messen omdat ze meestal met koud gerold japans staal werken ( waarvoor China enorme invoerrechten moet betalen) en ook de betere smeedtechnieken gebruiken. Waarschijnlijk nog iets dat je niet wist... Maar waarom doe ik eigenlijk nog moeite.

Laatst bewerkt:
[mod]
Goed, blijkbaar is de boodschap niet overgekomen. Ik krijg weer klachten over dit topic.. Topic gaat dus voor nu op slot,
[/mod]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan