Als er iets is wat ik goed kan is me snel aanpassen en nieuwe plannen maken met nieuwe input in een veranderde situatie.
Natuurljk hebben we nu totaal geen idee van welke problematiek ons eventueel te wachten staat maar ik weet ook dat je juist van te voren na moet denken over moeilijke beslissingen. Je kunt deze altijd nog aanpassen maar het hebben van een plan geeft houvast en richting.
Verder ben ik al geruime tijd samen met mijn partner en juist op dit soort punten trekken we 1 lijn. We hoeven dat niet eens te overleggen omdat we er hetzelfde in staan. Dus als hij opeens bedenkt dat we zijn zus moeten helpen, kan het zomaar zijn dat ik net het zelfde heb bedacht en dan doen we dat ook, net zo makkelijk.
Wat ik niet wil is dat er discussie ontstaat op een cruciaal moment; wij bepalen de lijn en niemand anders. Rechtlijnigheid en duidelijkheid werkt niet alleen bij het opvoeden van kinderen heel goed..
Het is fijn dat jij en je partner op 1 lijn zitten dat scheelt een hele hoop kommer en kwel in het dagelijks leven en ook zeker in tijden van grote onzekerheid.
Een plan op grote lijnen is absoluut prettig ( noodzakelijk).
Te veel details zijn onvoorselbaar, daar schakel ik liever op in als de situatie zich pas voor doet, wel op een zodanige manier dat het doel of doelen die ik voor ogen heb bereikbaar blijven.
Stel ik ga naar Engeland ivm shtf op het vaste land van Europa, dan ga ik geen ommetjes maken omdat... behulphoevende die ik op mijn pad tegenkom schrijf ik niet bij voorbaat nu al af.
Ik denk dat ik het als persoon ook nodig heb om een bepaalde tevredenheid op te bouwen in het feit dat jeniet iedereen kunt helpen.
Als 14 jarige jongen ben ik naar Parijs geweest met een familielid.
De eerste zwerver die ik zag gaf ik 5 frank, de tweede 2 frank, de derde 1 frank, de vierde een vriendelijk knikje, de vijfde kan ik mij niet herinneren en de rest erna ook niet meer.
Binnen korte tijd was het besef er dat ik niet iedereen kon helpen en zeker niet op deze manier, maar omdat ik toch wat had gedaan was het voor mij prima dat ik de rest niks heb gegeven. ( los van het feit of je daadwerkelijk zo iemand helpt door een paar centen te geven ).
Als ik de mogelijkheid heb om iemand te helpen zal ik het niet laten, dat houd niet in dat ik iedereen ga/kan helpen.
Mijn zoon geniet de korte tijd die hij bij mij is een zo vrij mogelijke opvoeding en het is voor hem DUIDELIJK dat hier meer kan/mag dan ergens anders ( op ongezond snoepen na dan), ik blijf behoorlijk RECHTLIJNIG hierin ondanks vernomen bezwaren .