• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Windows BSOD (Blue Screen Of Death) codes, betekenis gezocht

Ray

SHTF Expert
Leuk bedacht mannen, dat sparen... maar helaas zal ik het hiermee moeten doen. ;)
En de Henk haalt tegenwoordig alleen nog maar de bezem veelvuldig door zn vriendinnetje dus vandaar dat ik het probleem ook zelf (met jullie dus) op probeer te lossen. :fluit:
Maar ik snap dat dat op den duur misschien onmogelijk wordt, vooral als het moederbord het af laat weten, maar ik geef niet zo snel op.

Windows draait op een legale versie. En de fan staat niet uit. :cool:

Maar... terug naar het stappenplan.:)
Heb "geheugencontrole" ingetypt in het zoekvenster en Windows begreep gelijk wat ik wilde en heeft die meteen uitgevoerd. Duurde 'n half uurtje en er is niets gevonden.

Zal ik die mdsched.exe dan ook nog laten draaien of heeft dat geen zin? @Ray ?
Is deze Windows geheugencontrole goed genoeg en kunnen we dan nu vaststellen dat daar geen problemen mee zijn of zoeken we verder? (via de bootable CD creatie...).

Gister heeft zich trouwens geen spontane BSOD voorgedaan...

Next step: ....

Die geheugencontrole is dezelfde. Schrijft/leest elke bit, dus aan je bankjes met geheugen ligt het niet.
Nu kan memory management heel wat verschillende zaken in houden.

Heb je al in de windows logboeken gekeken? Type logboeken in datzelfde zoekvenster, klik op windows logboeken en daarna op systeem.
Tijdstip van je laatste BSOD opzoeken en kijken of er veel rode uitroeptekentjes staan. Eventueel rechtsklikken op het systeem logboek, aangepaste weergave kiezen en de vinkjes bij Fout en Kritiek aanklikken, dat heb je wat minder te scrollen. Via rechtsklikken zie je ook de optie "Alle Gebeurtenissen opslaan", het resulterende bestand kun je dan eventueel mailen.

Misschien ook nuttig de harde schijf eens te laten controleren, via de verkenner rechtsklikken op een schijf, eigenschappen kiezen, tabje extra, controleren aanklikken. Voor de schijf waarvan windows draait moet de pc opnieuw opstarten en het dan uitvoeren.

Er blijkt geen diagnose tool te zijn voor de videokaart, dus moeten we iets anders verzinnen. Je hebt benchmark tools die je kaart zwaar belasten, als je die draait, een uurtje lang en je krijgt geen BSOD, dan kunnen we de videokaart uitsluiten. http://www.geforce.com/games-applications/pc-applications/Unigine-Heaven-2/downloads
Asus heeft ook wel een diagnose/stresstest tool, maar naast geheugen en onboard graphics test die verder alleen de cpu: https://www.asus.com/nl/support/faq/1011117/

Het kan ook aan het moederbord liggen, de condensatortjes verouderen en op de kant die je niet kan schoonmaken (zonder verregaande demontage) hoopt zich een laagje vuil op, helemaal als je rookt in de buurt van je PC. Dit laagje kan zelfs voor problemen zorgen bij vochtig weer (hoge luchtvochtigheid), terwijl er bij droog weer niets aan de hand is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Ok... dat zijn weer heel wat dingen om uit te testen. :cool:

Ondertussen heb ik wat TLC gespendeerd aan de kast en deze op z'n rug gelegd en "de bezem er door gehaald". :D Alleen heb ik andere ontstoffingsgereedschappen gebruikt.
Voeding zo stofvrij mogelijk en fan en beschermrastertje weer verenigd. Voeding staat klaar om weer inwendig te gaan wonen.
Videokaart ontkoppeld en ook schoongemaakt en weer teruggezet.

Harde schijf controle: Tja... dat is ook zoiets, bij opstarten wil ie dat steeds doen maar als ik dat dan laat gebeuren blijkt er toch weer niets aan de hand te zijn. Dus die schijfcontrole skip ik (mits ik binnen 10 seconden een toets raak). Controle van de schijven gebeurt dus met enige regelmaat. :fluit:

Ik voel nu wel wat voor die videokaartbenchmarktoolbelastingstest. :)
Download is gebeurt, nu kijken wat ik verder moet doen...... klikt op Uitvoeren...
 

Erny

Last (wo)man standing
Ok... heb in de logboeken geneusd maar dat zegt me nog niet zoveel. Wel rode uitroeptekentjes aanwezig.
Regelmatig vier achter elkaar en dat ging dan over ACPI Bios bevat geen IRQ v/h apparaat in PCI slot etc...
Zal denk ik toch moeten afwachten tot na de volgende BSOD om te kunnen checken, zodat ik weet waar ik moet kijken. Dus dat blijft op het tasklijstje staan.:)

Die Chhdsk ontlooping lijkt me ook fijn. Bewaar ik tot na de videokaartbelastingstest.:cool:

Dus nu een uurtje naar Heaven. ;)
 

Ray

SHTF Expert
Ok... heb in de logboeken geneusd maar dat zegt me nog niet zoveel. Wel rode uitroeptekentjes aanwezig.
Regelmatig vier achter elkaar en dat ging dan over ACPI Bios bevat geen IRQ v/h apparaat in PCI slot etc...
Zal denk ik toch moeten afwachten tot na de volgende BSOD om te kunnen checken, zodat ik weet waar ik moet kijken. Dus dat blijft op het tasklijstje staan.:)

Die Chhdsk ontlooping lijkt me ook fijn. Bewaar ik tot na de videokaartbelastingstest.:cool:

Dus nu een uurtje naar Heaven. ;)

Tik eens apparaatbeheer in dat zoek ding? Als je daar geen gele uitroeptekentjes ziet, is het wellicht niet belangrijk bij Vista: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/930062
Krijg je bij apparaten de melding: Dit apparaat kan niet genoeg vrije bronnen vinden om te gebruiken. (Code 12) dan hebben we wellicht een oorzaak te pakken.
 

dubbel0

Diehard Prepper
ast nie waar is *mopper* zit ik dit topic te lezen .. flikkerd mijn win 10 laptop in een bleu screen... een dikke vette :( <--- teken met de error " a critical process stopped"


jah duhhhh
 

Erny

Last (wo)man standing
Apparaatbeheer leverde geen gele uitroeptekentjes op.

Heaven Benchmark loading voerde wel naar een BSOD ongeveer gelijk. Dit x was het een 0x00000050 (etc). Was weer net niet snel genoeg met mn camera). Heb wel de Windows Details op de foto gezet voor eventuele interpretatie:

IMG_3631.JPG

IMG_3632.JPG

IMG_3633.JPG

Ondertussen zal ik dan Heaven nog een x laten lopen.

@dubbel0 Ojeee... het is toch niet besmettelijk??? :eek:
 

petroman

SHTF Expert
Niemand de russen al de schuld gegeven ?

Ik vind het knap van je @Erny dat je het volhoud.

chkdsk /f is een goeie maar ook een keer defrag draaien.
Maar als je een irq adres probleem hebt dan gaat het niet helpen. Gebeurd het nu alleen of hoofdzakelijk met je videokaart film kijkt dan deze eens uitschakelen of zonodig losmaken. Vooropgesteld je hebt nog een on board aansluiting.

Persoonlijk hou ik wel van een programma als ccleaner en defragler van piriform.
Vooral de registry cleaner in ccleaner werkt oude zooi mooi op.

Maar zonder pc is het erg lastig zaken uit te proberen.
Als ik er echt verstand van had dan zou ik zeggen kom eens langs. Maar mijn tijd op de ICT afdeling was te kort daarvoor
 

Ray

SHTF Expert
ast nie waar is *mopper* zit ik dit topic te lezen .. flikkerd mijn win 10 laptop in een bleu screen... een dikke vette :( <--- teken met de error " a critical process stopped"


jah duhhhh

Oops! :fluit: Hopelijk makkelijk op te lossen

Apparaatbeheer leverde geen gele uitroeptekentjes op.

Heaven Benchmark loading voerde wel naar een BSOD ongeveer gelijk. Dit x was het een 0x00000050 (etc). Was weer net niet snel genoeg met mn camera). Heb wel de Windows Details op de foto gezet voor eventuele interpretatie:

Bekijk bijlage 5184

Bekijk bijlage 5185

Bekijk bijlage 5186

Ondertussen zal ik dan Heaven nog een x laten lopen.

@dubbel0 Ojeee... het is toch niet besmettelijk??? :eek:

Als er geen gele uitroeptekentjes bij staan, mag je die errors in het logboek vergeten.

Indien iedere keer bij het draaien van die benchmark tool je PC onderuit gaat, heb je het probleem gevonden. Een reproduceerbare fout, dat schiet tenminste op.
Je moet zo'n PC gewoon zien als een verzameling lego blokjes, zowel software als hardware matig. Kwestie van het problematische blokje vinden en die vervangen. Bij software gewoon deinstalleren/herinstalleren, bij hardware moet je natuurlijk eerst een ander onderdeel vinden. Een videokaart kost zo'n 35 euro. Wel effe opletten wat voor slot je nodig bent, maar voor alleen filmpjes draaien heb je aan de simpelste verder genoeg. HDMI uitgang erop is wel handig (door te pluggen naar je flatscreen), maar dat is geloof ik standaard tegenwoordig.

Top software, dat van piriform @petroman, 'k gebruik het al jaren, maar het ligt even niet aan de schijf of registry. Met hun tooltje Speccy, kun je trouwens makkelijk de temperaturen monitoren in je systeem en kun je exact zien wat er precies in zit, zonder de kast open te schroeven. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Heaven Benchmark gaf mij tussendoor deze informatie:

IMG_3635.JPG

En niet al te lang daarna was er weer een BSOD, na in totaal 20 minuten te hebben gedraaid.

IMG_3637.JPG

Met de details van Windows als volgt:

IMG_3639.JPG

IMG_3640.JPG

IMG_3641.JPG

Ik ga dit gewoon lekker nog een keer doen om te kijken of het weer gebeurt.:cool:

En @petroman , ik defrag regelmatig en ook de regclean is gedaan.
Weet niet of ik een onboard videokaart heb, denk het eigenlijk niet.
Enne qua volhouden... hihi we zijn voor mijn gevoel nog maar nét begonnen... ;)

Maar laten we vooral het overzicht een beetje houden anders raakt de Erny in verwarring.:fluit:

Hee @Ray ik ga nog een keer naar Heaven. Als het na een derde x nog een keer gebeurt is het wel duidelijk lijkt me? Tot zo. :)

Nwe videokaart is een goede mogelijkheid. Hoeft zeker niet zo'n zware te zijn als deze, die was voor de Henk voor het gamen en dat doet de Erny toch niet.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben er zo vandoor @Erny, sport kijken met vrienden (kuch, 't is maar darten), maar als dit iedere keer gebeurt lijkt het idd een probleem met je videokaart. Die dingen gaan ook meestal minder lang mee dat de PC zelve. 't Zijn dan ook computertjes op zich, met eigen processor, eigen geheugen, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Ik was ook ff plotseling weg. De Henk stond zo maar voor de deur om zn nieuwe auto te showen. (Hebben gelijk wat glas weggebracht en met hogedrukspuit bij tankstation gespeeld).
En heb hem dus even een update gegeven over de acties tot nog toe. Voor hem is ook de videokaart de hoofdverdachte.
Dus ga nu die derde x de test draaien.
 

Erny

Last (wo)man standing
En nu binnen 5 minuten de volgende BSOD.

Maar eh... keek nog even op de site van Heaven (had eerst alleen snel op de downloadknop geklikt en niets gelezen) en ik begrijp dat ik eigenlijk allerlei prachtige beelden moet zien?? Eh... dát gebeurt dus ook al niet.:fluit: Ik zie alleen een wit scherm dat zo af en toe zwart wordt en in de linkerboven hoek een menu. Het geluid doet het wel.

IMG_3643.JPG
 

martin

Mankinds only hope
Ik zou niet zo snel een defrag draaien op een onstabiel systeem (en jouw systeem is onstabiel, dus geen defrag)
Met uitsluiten bedoel ik dat je domweg zaken uitsluit zonder rationeel na te denken.

Dus stel je kan van iemand een VGA kaart lenen, dan plaats je deze (en installeer de drivers) en doe je nogmaals die benchmark
Met de score die ik voorbij zie komen zou ik die videokaart sowieso vervangen want zelfs een pc van 20 jaar oud geeft nog een FPS van > 5
Stel dat je na het vervangen van de kaart nog steeds hetzelfde probleem heb dan is het dus NIET de video kaart, maar het lijkt er sterk op dat het de video kaart is (of wat condensatoren op het mainboard die om zeep zijn)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Marcov

Prepper goeroe
ast nie waar is *mopper* zit ik dit topic te lezen .. flikkerd mijn win 10 laptop in een bleu screen... een dikke vette :( <--- teken met de error " a critical process stopped"


jah duhhhh

:off: Ja, dat krijg je als je onveilige internet hebt. Besmet door Erny. :p Altijd een condoom om je WIFI antenne of je netwerkkabel schuiven. :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Als je nu de videokaart er uit haalt.
Kan je dan als nog ergens op het moederbord je monitor aansluiten ?

Zo ja, probeer dat eens en start dan op zonder die extra, onbetrouwbare en verdachte niet 100% te vertrouwen videokaart.
het adres
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Oeh... dat betwijfel ik @petroman Moederbord is ook behoorlijk lastig toegankelijk omdat die Coolermaster er boven hangt. Maar ik zal eens kijken.
Maar... wat gaat het op die manier opstarten mij dan opleveren? Het is niet zo dat de BSOD standaard bij het opstarten voorkomt... dat is meer als ik langdurig films/series kijk. Dus hoe test ik dat dan?

Ondertussen die diskcheck melding met behulp van de door @Ray gegeven methode succesvol uitgezet. :thumbsup:

@martin Wat bedoel je met Mainboard... is dat het moederbord? En als dat zo is, stel die condensatoren zijn kaduuk, heb ik dan een ander moederbord nodig (eventueel die van @AWOL )? Oftewel... wordt het dan echt ingewikkeld???:eek:

Nog geen test videokaart gevonden, Henk had ook niets meer liggen. Zal komende maand eens rondvragen op de festivals waar ik werk. Wie weet levert dat wat op...
Aan welke eisen moet de kaart voldoen? Oftewel welk rijtje moet ik oplepelen om een geschikte kaart te vinden?
 

petroman

SHTF Expert
@Erny,
Bij 9 van de 10 moederborden steken de aansluiting buiten de kast uit.
Je hebt toch ook een aansluiting voor je toetsenbord en muis op de kast zitten ?

Wat schiet je er mee op ?
Nou als je losse videokaart kapot is en/of een verkeerd adres gebruikt, dan ben je je fouten kwijt.
Dat kun je alleen zien als je dus op de één of andere manier je monitor kan aansluiten op je moederbord. Tis wel handig om beeld te hebben nl.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

AWOL

Prepper goeroe
(eventueel die van @AWOL

Een moederbord heb ik niet voor je...(wel videokaart en RAM stickjes)
oha zijn dergelijke moederborden nog wel tweedehands te vinden, het hoeft niet perse dezelfde te zijn. Belangrijk zijn:

-formaat (moet wel in je kast passen)
-socket voor de CPU
-stekkers (van voeding naar mobo) moeten hetzelfde zijn
(uiteraard ook dezelfde RAM ondersteuning / aantal beschikbare banken) (sommige hebben 2 ipv 4)


Oeh... dat betwijfel ik @petroman Moederbord is ook behoorlijk lastig toegankelijk omdat die Coolermaster er boven hangt
Aan de achterkant van je pc zou je dan simpelweg een tweede VGA uitgang (voor je videokabel) moeten zien, niet die op je videokaart dan dus.
 
Bovenaan