• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf een put boren voor watervoorziening Tuin en ??

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De handzwengelpomp stond vroeger werkend op het dorpsplein. Soms staat ie er nog maar dan doet ie het niet meer.
Maar kan heb ik nog geen put zlef geslagen.

Je kan iemand laten komen van een loonwerkersbedrijf. Kost wat en die doen dan het werk voor je. Maar @frans81 wilde zelf de put slaan.
Kan je met beperkte middelen, bv hogedrukreiniger met rioolontstopslang, een 10m diepe put pulsen/spuiten ? Want je zal tijdens het spuiten ook de buis (wat voor ?) moeten laten zakken.

Maar je kan ook een paar preppers uitnodigen.

Overigens laat het filmpje van @Nomad zien dat er veel pijplengte de grond in kan/gaat/ging.
 
J

J.J

Gast
De handzwengelpomp stond vroeger werkend op het dorpsplein.
Je @petroman daar dacht ik ook aan tijden het lezen van de berichtjes.

Zo'n handzwengelpomp kan toch ook en die werkten jaren en jaren zonder grote problemen, en amper onderhoud nodig, waarom worden die amper nog geïnstalleerd, daar kunnen we toch ook mee uit de voeten, een groot deel van de EU hadden die pompen, en zit je zonder stroom kan je het gewoon gebruiken,,,,,, dan met een Electropomp.
Een handzwengelpomp kan je zelf ook nog eclectisch laten werken, als de zwengel maar op en neer gaat.:D:p
 
F

frans81

Gast
Ik ga pvc buis regelen om de grond in te spuiten . Telkens als ie erin zit monteer ik de volgende lengte erop . Uiteindelijk op de juiste diepte komt er slang in met terugslagklep .
Ik ga dit eerst proberen met een 120 bar hogedrukreiniger .
Niks boeren met decibellen aan geluid dat weer mediapubliek trekt .
Desnoods trek ik er een camouflage net over en omheen haha.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Tijdens mijn verblijf in Zweden is er ook een put geslagen voor een eigen watervoorziening. Tijdens de testen bleek dat het schoner was dan wat in NL uit de kraan komt. Alleen zat er zo veel ijzer in dat de douche en plee altijd rood waren van de roest aanslag. Je proefde het ook in het water maar daar wen je vanzelf aan :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

zonnebrood

Mankinds only hope
@petroman, wat ik me er van herinner is dat we alleen een soort filter in de keuken gebruikte waar ook de wasmachine stond.
Het is alweer even geleden dat ik daar zat (+-5jr) dus ik herinner het niet meer helemaal.

Weet wel dat we swinters vaak zonder stroom zaten en dat de waterleidingverwarming het dan ook niet meer deed natuurlijk. We deden het dan maar met sneeuw of met water uit het meer. We hebben het ook vaak zat gehad dat de pijp naar de septictank bevroren was, het was toen weer even lekker op de emmer of op de buiten je behoefte doen met -22 :D
 

Niels

Mankinds only hope
Welke diameter gaan jullie de bronbuis maken? Gebruiken jullie PE of PVC buizen?
PVC is makkelijker te lijmen, en dunnere moffen.
Gebruiken jullie dikwandig PVC, of normale PVC?
 

markske

Diehard Prepper
Ik gebruikte standaard PVC buis van 110mm diameter 3mm dik denk ik, met fijne gleufjes in. Met wat ik nu weet (super fijn zand) had ik er beter
nog een superfijne filterkous rond gedaan... Maar achteraf weet men vaak meer dan op het moment zelf :)
 

Niels

Mankinds only hope
@markske , en dan met de slijptol met een schijfje van 1 mm. en sleuven in slijpen de onderste 1,5 meter ofzo?
Is dit ook de zelfde pijp als waarmee je het gat maakt?
Want 1 lengte PVC is 5 meter (vaste handelsmaat), dus met 2 pijpen heb je al genoeg.
Maar zou je eerst iets onderaan monteren waarmee je het zand weg spuit als het ware?
Dus een dichte pijp, met dop met een nozzle er op ofzo, en die ronddraaiend laten zakken, zodat je het zand weg spuit?
 
Bovenaan