• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf een put boren voor watervoorziening Tuin en ??

Flos

SHTF Expert
@frans81 Ik heb er hier zo twee in werking. Een in mijn loods om water op te pompen uit mijn regenwater opslag. Wordt gebruikt voor het wc door te spoelen en voor dier en tuin.
Een tweede in mijn woning ook om de wc's door te spoelen maar ook om de wasmachine te voorzien van water. Er is ook een mogelijkheid om de douche er op te laten werken en het warm water van een tweepersoons ligbad.
Is natuurlijk ook regen water.
Heb altijd minimum een in reserve staan. Momenteel zelfs 2. Een plinter nieuwe ( Chinees merk ) en een gereviseerde Dab.
 

PBear

Mankinds only hope
Hier in Polen denk ik er ook over een eigen bron te "slaan". Ben er afgelopen jaar al wel mee bezig geweest om inpandig een gat te boren/slaan op de plek in huis waar al een gat in de vloer zit voor doorvoer van afvalwater en toevoer van water uit de put van mijn buurman. Ik had gehoopt dat mijn waterleiding (tuinslang in PVC buis, die c.a. 10 cm onder het maaiveld ligt) niet meer zou bevriezen, omdat ik er een ontluchtingsklep in heb gezet, waardoor het water kan teruglopen als ik stop met elektrisch pompen.
Maar helaas, na een paar weken (strenge) vorst blijkt nu toch dat er water in de slang bevroren is geraakt. Nu daarom afhankelijk van de pomp bij mijn buurman.

Dus wil ik mijn eigen watervoorzienings project weer oppakken. Ik gebruikte een stalen leidingbuis, waarvan ik een uiteinde dmv een haakse slijper van punten heb voorzien, die ierts naar buiten gebogen zijn. Die sla ik al draaiend in de grond, waarna ik de boorbuis regelmatig uit het boorgat trek om met een stuk wapeningstaal het opgeboorde zand te verwijderen.

Ik hoef niet erg diep. Op ruim een halve meter diep is het zand wat ik met mijn boorbuis naar boven haalde al vochtig. De put van mijn buurman is c.a. 3 meter diep en levert helder water.Mijn buurman gebruikt het ongefilterd als drinkwater, maar gebruik ik uit voorzorg een toch een filterkan.
Ik zal enkele verlengstukken moeten maken voor de boorbuis, want in huis is te weinig ruimte om lange buizen te kunnen gebruiken.

Een hydrofoor wil ik niet gebruiken, want die kan bij vorst bevriezen als ik enige tijd van huis ben en het huis niet verwarmd wordt. Ik wil een handpomp gebruiken, waarmee ik water kan oppompen in een reservoir op zolder. Vandaar uit wordt het leidingnet in huis van water voorzien.
Als het pomphuis afgetapt wordt, is het geheel vorstbestendig. Door het inpandig gebruik vormt ook strenge vorst geen probleem meer.

Een vriend van mij gebruikte een grondboor - zo een voor het plaatsen van weidepalen - om naar grondwater te boren. Daarvoor had hij een aantal verlengstukken laten lassen met bajonet-koppelingen, zodat hij dieper kon boren. Dit systeem werkt natuurlijk alleen in relatief zachte grond. Als pomp gebruikte hij een zgn. touw-pomp. Dit bestond uit een gesloten ketting van touw met knopen, met op elke knoop een rubber schijf, gestansd uit autoband, met een doorsnede die in een PVC-pijp paste. Het touw werd aangedreven door een fietsvelg. Het touw werd in het boorgat aangevoerd door een iets dikkere PVC pijp en teruggevoerd door een juist passende PVC-pijp. Beide pijpen liepen door een PVC- buis met de diameter van het boorgat, waar onder in kleine gaatjes waren geboord om te dienen als grof filter. Door de fietsvelg met een zwengel te bedienen werd het water door de opvoerbuis omhoog tetrokken. Ik heb het systeem bij hem thuis in werking gezien en het gaf een flink debiet. Voldoende om een akkertje mee te bevloeiien.
Theoretisch kan dit systeem dieper gaan dan 10 meter, want geen vacuum vereist, maar praktisch moet men rekening houden met de weerstand die de rubber schijven in de PVC-buis ondervinden om het systeem nog met de hand te kunnen bedienen.
Toch vond ik zijn pomp opvallend licht werken. De zwengelpomp van mijn buurman vereist meer kracht en levert minder debiet.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier een putje geslagen in zandgrond, maar kwam helaas schelpen tegen en kwam daardoor niet dieper dan zo'n 5,5 meter. Grondwater zit hier op 2,8 m dus was dat toch al voldoende. Ik pomp nu met een klein vijver/bronpompje van ongeveer 30 Euro water in een groot 1,2 m3 vat, van waaruit ik met de tuinpomp prima kan beregenen (zie het pompje onderaan). Het ondiepe gat levert continu voldoende water voor een normale tuinslang-straal, en het vat dat ik bovengronds vul levert een straal waar de brandweer nog trots op zou zijn.
Het aardige is, dat ik nu geen enkele dunne buis de grond in heb, maar een dikkere waarin een bronpomp kan worden neergelaten, of een zuigbuis. Mocht zich ooit zand verzamelen onderin, dan kan ik dat er ook weer uit spuiten.

Voor wie zandgrond of fijne grond zonder veel klei, schelpen of stenen heeft, zou het volgende moeten kunnen. Bij mij is dat zo gelukt, tot een beperkte diepte welliswaar. Ik beschrijf dan het beste wat ik heb gebruikt, zonder te pretenderen dat het zo ideaal is;) maar is vast goed voor de lachspieren:rolleyes:.

Mijn "manier" was, om een PVC-buis steeds verder de grond in t krijgen door helemaal onderin de grond weg te spoelen en de buis steeds dieper te drukken. Een voortdurende druk omlaag op de buis is dan wel het beste, door die vanaf de bovenzijde met b.v. stoeptegels te verzwaren.
  • zorg dat je een sterke pomp hebt/leent/huurt waarmee je behoorlijk wat water kunt verpompen, en voldoende lengte aan 1" of 1,5" slang met GEKA-slangkoppelingen hebt. Een eenvoudige tuinpomp is al snel te klein; het mag echt "een stevige" zijn;
  • koop voldoende meters rond 110 mm PVC-riool-afvoerpijp (lengtes van 5 m, die ik zelf telkens deelde in 3 x 1,65 m, meen ik). Een onderste deel voorzag ik zelf met een multitool en een dun zaagblad van een reeks korte in de lengte lopende sleuven rondom de buis. Daardoor kan later het water toestromen maar de sleuven mogen niet te breed zijn om geen zand binnen te laten. Maak het niet te gek met het aantal sleuven rondom en houd de sleuven in langsrichting van de buis want de buis moet natuurlijk voldoende stijfheid behouden om niet te bezwijken;
  • koop 1 x T-stuk 110x110x75, waarbij 75 mm de zijdelijngs uitgaande maat is (mag ook 80 zijn; het gaat er maar om dat daardoor de water+zand slurrie snel genoeg weg stroomt en niet bovenuit het T-stuk komt;
  • koop voldoende rechte verbindingssokken 110;
  • koop een hand-grondboor met een diameter van 100 mm en voldoende verlengstangen. Ik kocht die via VidaXL. Die grondboor had aan het uiteinde drie boorbladen die als "een wokkel" om de boorstang gedraaid waren. In een daarvan bevestigde ik het uiteinde van de slang, naar beneden wijzend;
  • neem twee multiplex platen, en zaag in de ene een gat van 110 mm en in de andere een iets groter gat waardoor de verbindinggsok past. Schroef in de bovenste nog een paar houten blokjes/aanslagen die er voor zorgen dat de plaat op het T-stuk gecentreerd blijft. Ik heb die beide platen aan de onderzijde verstevigd met wat eenvoudige vierkante balkjes. Boor in beide platen vier gaten waardoor telkens twee lussen PP-touw er voor zorgen dat de onderste plaat zo'n 60 cm lager om de buis hangt en de andere op het T-stuk rust. Op de onderste plank kan je door stoeptegels te stapelen druk houden op de buis, die de grond in zakt naarmate je onderin zand weg spoelt;
  • zorg voor een grote bak van circa 1 m3, en vul die met water.
  • Graaf een gat en plaats het eerste buisdeel 1 m diep. Het steekt dan nog 1,5 m boven de grond uit. Plaats het T-stuk met de 80 mm uitgang naar de bak gericht (met daarin een stukje 80 mm pijp). Steek de grondboor in de pijp en zet de pomp aan. Je pompt dan het water van bovenuit de bak onderin in de pijp. De slang eindigt immers onderaan de grondboor. De gedachte was, dat je met de grondboor de grond kunt "wrikken/roeren" en dat het water de grond/zand naar boven mee neemt. Dat stroomt dan door de pijp omhoog en zijdelings in de bak waar het zand kan bezinken. Door nu verticaal omlaag druk te houden op de pijp (stoeptegels), en helemaal onderaan grond weg te spoelen, zakt die in de grond. Is die diep genoeg dan plaats je een manchet en het volgende pijpdeel, en zo verder.
  • Ik merkte wel dat ik ook onderaan de pijp en rondom de pijp iets aan water verloor dus een extra bak of ton met water is eigenlijk onontbeerlijk om dat waterverlies te kunnen opvangen;
  • bij mij functioneerde dit, tot 5,5 m diep. Ik kwam op een schelpenlaag terecht die redelijk doorlatend bleek (waterverlies), en de grotere schelpen zelf waren helaas te zwaar om door het water naar boven te worden meegevoerd.
Wat zou ik nu anders doen?
Het hele gedoe boven, was (inderdaad) wel een heel gedoe... Ik had de 10+ meter gemakkelijk kunnen halen als er niet die schelpen waren. Maar evengoed, zou ik het nu toch ook anders aanpakken.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede bronpomp met een kleine diameter, en zou een kleinere diameter buis (dan 110 mm) gebruiken waarin die nog past. Waarschijnlijk zo'n 90 mm diameter inwendig, onderin ook van sleuven voorzien, en zou dan proberen om het met alleen een "spuitlans" af te kunnen (zonder grondboor). Gewoon een lengte stalen pijp aan de slang bevestigen, en door de slang iets op en neer te halen en het stoten van de stalen buis aan het uiteinde, roer je de grond onderin evengoed. Een flinke waterstroom is eigenlijk "alles", en een sterke pomp is onontbeerlijk om van het project geen lijdensweg te maken. Bedenk, dat de waterstroom onderaan de slang de grond weg moet spoelen en door de 90 mm PVC-pijp weer omhoog komend sterk genoeg moet zijn om de zand en gronddeeltjes mee te voeren. Hoe kleiner de diameter van de PVC-pijp des te groter ook weer de stroomsnelheid omhoog, en dat is winst. Is de groot genoeg en heb je nauwelijks stenen of schelpen dan moet dat geen probleem zijn, en het principe kan je zelf ook uitproberen in een kort stukje pijp. Plaats het een eind in de grond en spuiten maar. Ben je dan alleen nat dan gaat het niet werken maar zie je er dan uit als een modder-monster dan is succes te verwachten. Alleen zal dit bij kleilagen niet werken denk ik.
Je moet er ook rekening mee houden dat er buitenom de pijp ook water omhoog kan komen. Een ondiepe kuil rondop de PVC-pijp waarin je dat in opvangt en af en toe de zuigkorf van de pomp in kunt hangen, lost dat wel op. Naarmate de PVC-pijp dieper gaat, neemt dat water buitenom wel af.

Wie in plaats van het wegspoelen van de grond het "pulsen" wil of kan toepassen, is daarmee misschien nog beter af. Je moet dan wel een driepoot hebben en een puls-lans die je telkens gevuld met grond omhoog haalt.

Dit vijver/bronpompje is echt prima. Het heeft een kleine diameter en pompt van onderuit de bron het water omhoog. Ik kocht het 2019 voor 31 Euro. Het is vast nog wel ergens te koop... Mensen, ik kan mij de haren wel uit het hoofd trekken want weet de precieze diameter van dat pompje niet meer, en het hangt nu redelijk ontoegankelijk... Ik meen dat het niet meer dan zo'n 80 mm was.
Wacht, ik vond het zojuist: https://www.amazon.nl/vidaXL-Dompelpomp-Vijverpomp-Tuinpomp-Waterpomp/dp/B07PVV2R98
Let op: Er staat daar wel iets over een maximale onderdompelingsdiepte van 5 m genoemd, maar of dat kritisch is? Het werkt d.m.v. een trillend membraan en geen draaiende rotor dus zelf verwacht ik dat dieper dan 5 m wel zal gaan omdat afdichtingsproblemen dan minder voor de hand liggen (op eigen risico...). Zelf heb ik de aanzuig bovenin, nog voorzien van een simpel filterkorfje, en heb ik om de gehele pomp een filterzak geknoopt tegen vervuiling.
upload_2021-2-14_4-4-52.png
upload_2021-2-14_4-5-55.png
 

Bijlagen

  • upload_2021-2-14_4-3-13.png
    upload_2021-2-14_4-3-13.png
    9.7 KB · Weergaven: 2
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren toch maar even de buurman aan zijn jas getrokken ivm diepte waarop grondwater en vanwaar pomp het dus zou halen .

De onrust in mij zat hem vooral in de uitleg van de inmiddels gevorderden.

Wat blijkt nu ! Het water zit op 7 meter :confused: ;) Dus niet op 10 . De bron ( boorgat ) is 12 en filter ( aanzuig ) hangt op 9 .

Nu is het dus duidelijk , eindelijk duidelijk .

Ook heb ik inmiddels per toeval ( vandaag ) 4 voetkleppen verkregen . 2 lijken nieuw . Waarvan 1 tamelijk grote maat .

Ja ik weet ik heb er maar 1 nodig . En 1 reserve :)

Of aan deze kleppen wat stuk kan dat niet te fiksen is , is mij als leek onduidelijk .Een afdichting lijkt mij vervangbaar .

20210220_153424.jpg 20210220_153442.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Gisteren toch maar even de buurman aan zijn jas getrokken ivm diepte waarop grondwater en vanwaar pomp het dus zou halen .

De onrust zat hem vooral in de uitleg van de inmiddels gevorderden.

Wat blijkt nu ! Het water zit op 7 meter :confused: ;) Dus niet op 10 . De bron ( boorgat ) is 12 en filter ( aanzuig ) hangt op 9 .

Nu is het dus duidelijk , eindelijk duidelijk .

Ook heb ik inmiddels per toeval ( vandaag ) 4 voetkleppen verkregen . 2 lijken nieuw . Waarvan 1 tamelijk grote maat .

Ja ik weet ik heb er maar 1 nodig . En 1 reserve :)

Of aan deze kleppen wat stuk kan dat niet te fiksen is , is mij als leek onduidelijk .Een afdichting lijkt mij vervangbaar .

Bekijk bijlage 20594 Bekijk bijlage 20595
@frans81
Die onderste moet je wel in de gaten houden en warm houden....
Nog geen water in zicht? Hmmmm, dan duurt het vast nog even...
Maar, als je voorzichtig jouw hand erop legt, dan voel je misschen een kleine voetklepje bewegen?:)
 
F

frans81

Gast
@frans81
Die onderste moet je wel in de gaten houden en warm houden....
Nog geen water in zicht? Hmmmm, dan duurt het vast nog even...
Maar, als je voorzichtig jouw hand erop legt, dan voel je misschen een kleine voetklepje bewegen?:)

Dat er een beweegbare klep in zit weet ik natuurlijk haha .

Maar wat bedoel je met warm houden ?

Het zal nog wel even duren eer hier iets de grond in gaat . Materialen wil ik eerst op mijn pad tegenkomen . Eenmaal bijeen hulp zoeken ivm het boren
.
En even kijken waar ik dat in de tuin laat doen . Waarschijnlijk bij de schuur . Dan een kleine aanbouw er omheen om het weg te werken .
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat er een beweegbare klep in zit weet ik natuurlijk haha .

Maar wat bedoel je met warm houden ?

Het zal nog wel even duren eer hier iets de grond in gaat . Materialen wil ik eerst op mijn pad tegenkomen . Eenmaal bijeen hulp zoeken ivm het boren
.
En even kijken waar ik dat in de tuin laat doen . Waarschijnlijk bij de schuur . Dan een kleine aanbouw er omheen om het weg te werken .
@frans81 Wat bedoel ik met warm houden?
Maar Frans, we moeten natuurlijk wel zorgzaam omgaan met wat nog onvoldragen is...

Het is net zoals je zegt:
1. Geschikt materiaal op het pad tegen komen:fluit:
2. Flink Boren, en dat kan ook best in de tuin, waarom niet (ieder zo zijn/haar eigen afwijking:rolleyes:)
3. Afwachten of het iets wordt (beweegt er een voetklepje?) , en anders 2. herhalen:p
4. Zodra "het water" komt, dan pas hulp zoeken, maar wel vliegensvlug!
5. Als het goed verloopt dan kan je de voetklepjes niet meer voelen ... maar dan ga je ze zien!:)

Sorry, haha, het was wel wat flauw, maar dit is wel hoe voetklepjes worden gemaakt...:D
 
F

frans81

Gast
@frans81 Wat bedoel ik met warm houden?
Maar Frans, we moeten natuurlijk wel zorgzaam omgaan met wat nog onvoldragen is...

Het is net zoals je zegt:
1. Geschikt materiaal op het pad tegen komen:fluit:
2. Flink Boren, en dat kan ook best in de tuin, waarom niet (ieder zo zijn/haar eigen afwijking:rolleyes:)
3. Afwachten of het iets wordt (beweegt er een voetklepje?) , en anders 2. herhalen:p
4. Zodra "het water" komt, dan pas hulp zoeken, maar wel vliegensvlug!
5. Als het goed verloopt dan kan je de voetklepjes niet meer voelen ... maar dan ga je ze zien!:)

Sorry, haha, het was wel wat flauw, maar dit is wel hoe voetklepjes worden gemaakt...:D

Ontzettend leerzaam dat putje boren " How To " :fluit::lol:
 
F

frans81

Gast
Ik gebruik you/Jij-Tube veel .
Maar het is toch ook wel handig als er hier wat toegevoegd word aan niet voor iedereen overbodig lijkend filmmateriaal .
Als youtube gaat filteren en verwijderen op wat er zoal in herhaling en dus gelijkend ( zelfde jasje maar oa andere kleur ) op geupload is dan blijft er van dat hele youtube niet veel over .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats ,

Die kouwkleum lekt . Net zoals die andere met tintje .
De 2 bling bling's sluiten mooi af .

Kouwkleum krijgt evengoed een revisie voor zover als dit zich loont .
Ik weet ook nog niet het verschil tussen de beide types voetkleppen ( rechte en die bolle ) op mijn foto's .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd Petro , in den beginne zocht en zoek ik ergens het nog wel . Die persoonlijke ervaringen . Maar er is maar mondjesmaat wat bijgevoegd . Maar wel al , met een laatste @RockyFlats uitleg al wat .

Ook gaan topics na een tijdje meerdere kanten op . En dan staan die persoonlijke ervaringen ineens niet meer op plek 1 . Dan zijn verwijzingen en een linkje van youtube ook een bijdrage .

Maar @petroman ergens heb je gelijk als je puntje op de I wil houden ;):)

En nog steeds geen put waaruit stromend water .
Tja dit is onkosten gerelateerd . En die put komt toch echt op laatste plek .
Maar het komt er .
 

petroman

SHTF Expert
Wij lijken wel een beetje op elkaar. Genoeg ideeén en dan materiaal verzamelen.
Ik ben er ook nog niet uit waar in de tuin.
Waar nu de nuts aansluiting zit? En dan grote alu. kist de grond in voor pomp, afsluiters etc.
Of naast de schuur en dan binnen pomp neerzetten, maar dan moet ik leiding leggen naar nuts aansluiting.
Dan staan er ook nog bomen, kans pakken en hopen geen massieve wortels tegen te komen ?
Kortom het pulsen is maar 1 van de uitdagingen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb nog wel een idee... Stel dat je een electromotor hebt die waterdicht is, zoals een dompelpomp zonder waaier en pompdeel. Aan de uitgaande as een holle pijp (zoals een beton-gatenboor) bevestigen waarvan de diameter net even kleiner is dan de mantelbuis die de grond in moet. onderin die "gatenboor" moeten dan wel wat lippen die de grond kunnen weggraven en naar boven in de boorbuis kan drukken. Of feitelijk graaft de boor zichzelf een stukje in de bodem. Het probleem is dan wel, dat dan niet alleen de boor wil gaan draaien maar ook de electromotor, in de tegengestelde richting. Door de elektromotor meer massa te geven (verzwaren met lood o.i.d.) en aan twee kabels op te hangen in plaats van aan een, kan dat zelf verdraaien m.i. kortdurend worden tegengegaan. Als een booraktie dan maar een paar seconden duurt, of (stel) maar een paar seconden om de 10 seconden, dan kan dat misschien. Het water in de buis dempt en smeert dan het geheel, zodat het hopelijk niet heen en weer gaat slaan. Stel dat je dan maar 10 cm grond per keer opneemt, dan ben je na 100 x ophalen en legen toch ook 10 m diep. Er moet dan wel iets van een voetklep onderin de boor, zoals bij een pulskop. Bedenk dat de grond anders, bij het omhoog halen, uit de boor kan spoelen door de waterkolom erboven (dat uitspoelen is wel het allergrootste venijn in dit geheel). Een eenvoudige driepoot en een elektrische winch is dan nog wel nodig. En de pijp moet je verzwaren zodat die telkens dieper schiet.
Boren met een grondboor en verlengstangen zou kunnen, maar is geen pretje als je 8 meter diep zit en de boorkop moet legen;)

Mensen, het enige wat er eigenlijk nodig is, is een klein mannetje met een klein schepje die onderin telkens een klein bakje vol schept. Ook op een andere manier zou dat toch moeten kunnen? Met baggeren zijn we groot geworden, en het hoeft immers niet snel te gaan...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb nog wel een idee... Stel dat je een electromotor hebt die waterdicht is, zoals een dompelpomp zonder waaier en pompdeel. Aan de uitgaande as een holle pijp (zoals een beton-gatenboor) bevestigen waarvan de diameter net even kleiner is dan de mantelbuis die de grond in moet. onderin die "gatenboor" moeten dan wel wat lippen die de grond kunnen weggraven en naar boven in de boorbuis kan drukken. Of feitelijk graaft de boor zichzelf een stukje in de bodem. Het probleem is dan wel, dat dan niet alleen de boor wil gaan draaien maar ook de electromotor, in de tegengestelde richting. Door de elektromotor meer massa te geven (verzwaren met lood o.i.d.) en aan twee kabels op te hangen in plaats van aan een, kan dat zelf verdraaien m.i. kortdurend worden tegengegaan. Als een booraktie dan maar een paar seconden duurt, of (stel) maar een paar seconden om de 10 seconden, dan kan dat misschien. Het water in de buis dempt en smeert dan het geheel, zodat het hopelijk niet heen en weer gaat slaan. Stel dat je dan maar 10 cm grond per keer opneemt, dan ben je na 100 x ophalen en legen toch ook 10 m diep. Er moet dan wel iets van een voetklep onderin de boor, zoals bij een pulskop. Bedenk dat de grond anders, bij het omhoog halen, uit de boor kan spoelen door de waterkolom erboven (dat uitspoelen is wel het allergrootste venijn in dit geheel). Een eenvoudige driepoot en een elektrische winch is dan nog wel nodig. En de pijp moet je verzwaren zodat die telkens dieper schiet.
Boren met een grondboor en verlengstangen zou kunnen, maar is geen pretje als je 8 meter diep zit en de boorkop moet legen;)

Mensen, het enige wat er eigenlijk nodig is, is een klein mannetje met een klein schepje die onderin telkens een klein bakje vol schept. Ook op een andere manier zou dat toch moeten kunnen? Met baggeren zijn we groot geworden, en het hoeft immers niet snel te gaan...

Nog een idee... Er zijn er hier toch carbid-schiet-fanaten? Wat zou je denken van een reeks van kleine ontploffingen in de boorkop, die het ding steeds een centimetertje dieper drijft? Stel dat je de boorkop in een stuk stalen pijp schuift dat aan de bovenzijde dicht is, en daar acetyleengas-ontwikkeling toestaat. Het water wordt dan uit de stalen "klok" verdreven en er moet dan alleen nog wat lucht bij en een vonkje. De gasdruk werkt dan naar boven en naar beneden, maar erboven staat een waterkolom dus blijft er vast wel wat kracht over voor het boren. Hmmm, leuk bedacht maar slecht voor de huid en voor de mantelbuis vermoed ik....

Nu weet ik het...
Neem een boorkop met voetklep, met daarop een stalen stang met een oog voor de kabel. Giet een cilindrische loden "doughnut" van voldoende zwaarte en laat die over de stang glijden. In dat gewicht ook een oog met kabel, en haal dat van boven gewoon flink wat keren op en neer. Als een hamer waarmee je de boorkop telkens een hengst geeft. Maak het gewicht dan van een veel kleinere diameter als de mantelbuis omdat het water er omheen moet stromen en anders teveel zou dempen. Maak de stang lang genoeg, om de boorkop niet bij het hameren mee omhoog te trekken.
Nog mooier zou zijn, om een elektromagneet het werk te laten doen, dat hameren. Of anders pneumatisch... Hee, bestaat er niet al zoiets, dat pneumatisch flinke tikken kan uitdelen?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@RockyFlats : al de door jouw gefantaseerde methoden bestaan al en kun je terug vinden op YT.
Je hoeft zelf weinig te bouwen: huur een motoraangedreven palenboor en je kan je helemaal uitleven qua buislengte en boorkopprofiel.
Maar je blijft met een bende zitten, veul water, uitgespoelde grond etc.

Ik ben van de gemakkelijke: ik laat tzt wel een mannetje/vrouwtje komen die ervaring heeft, spullen heeft en garantie op schoon water.

ps je vergat de waterspuitmethode mbv hogedrukspuitlans in een mantelbuis. In zandgrond gaat dat denk ik prima.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerlijk is eerlijk ! Als je alles bij elkaar opteld en dus ook geen ervaring dan is een mannetje met het juiste spul de beste oplossing .

Zodoende het juiste materiaal bij de hand en mannetje bellen dat enigzins nog goedkoper en toch goed werk levert .

De kans is tamelijk groot dat dat het ook gaat worden .
Het is/ word hier namelijk een hele waterzooi die nergens heen kan . Behalve naar de achterburen . Buur 1 zal niet moeilijk doen ! Maar buur 2 word een duel ben ik bang .
 
Bovenaan