• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf een put boren voor watervoorziening Tuin en ??

Flos

SHTF Expert
Het is een lengte van 5m en ik betaalde er 85€ voor en dit nog op zijn vlaams. De stop koste 6€ en de kous 2.40€ lm. Ik had ook nog een buis nodig om te verlengen. 50€
Alles bij elkaar niet goedkoop.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment heb ik dus die KEW met tevens een Riool ontstopper / spuitkop .
Of dit gaat werken weet ik nog niet .
Deze kop werkt als volgt !

spuit.jpg

6 gaatjes zijn naar achteren gericht bij de kop hier op de tweede foto .

20170910_013230.jpg
 
F

frans81

Gast
Helaas is het er nog niet van gekomen .
Ik moet effe wachten tot er iemand klaar is met fundering van zware muur .
Dit gaat nog een tijdje duren .
Waar mijn put moet komen is namelijk achter in de tuin waar tot nu toe nog geen duidelijke erf Grens is .
We wachten even netjes tot het rond is .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik wil het topic nieuw leven inblazen.

Op een locatie in Spanje (rotsachtige grond) ongeveer een kilometer van zee wil ik een waterput gaan boren.

Hoe diep het water precies zit weet ik niet maar mijn inschatting is dat het water op 10-25 meter zal zitten. Het water wil ik in eerste instantie gebruiken voor de tuin en zwembad, maar wtshtf heb je altijd water voorhanden.

Mijn vermoeden is dat het water mineralen bevat omdat het redelijk dicht aan zee is.

Er is niet heel veel ruimte in de tuin voor bijvoorbeeld een grote boor op vrachtwagen die je hier veelal ziet en daarnaast wil ik het zo low profile mogelijk doen.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken?
 

petroman

SHTF Expert
@Harry Nack ,

Ik zit hier ook nog steeds over te dubben. Met name inderdaad over de installatie die door je tuin moet.
Rotsachtige grond gaat lastig worden met spuiten vermoed ik.
Voor spuiten, pulsen, je hebt minimaal een pomp met hoge opbrengst nodig plus 2m3 waterbuffer. Daarbij komt dat het spuitwater plus grond weer je tuin in loopt.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je met stenen/rotsen niet veel met de hand uitricht.

Bij ons vorige huis heb ik het eerste stuk een puls gebruikt, de latere smalle meters met een spuitlans gedaan.
Maar een steen.... zal je wel door kunnen komen met water, maar of je zo veel tijd hebt.

Of je moet met de hand gaan graven :(

Vaak hebben ze de boorinstallaties ook mobiel, maar vind ze maar.
Zag er enige maande geleden hier een gebruikt worden om de dijken te controleren.. maar dan worden de voorrijkosten erg hoog.

Ik zou zo een vraag hier bij een paar plaatselijke loonbedrijven stellen, je bent vast niet de eerste in de omgeving.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vermoed dat het niet in Nederland is maar in een zuidersland.
Rotsen en stenen. Dat gaat zwaar worden als je dat met de hand wilt gaan doen.
En dan nog eventjes zo 30 meter. Ik wil jou niet ontmoedigen maar daar aan te beginnen zie ik op het eerste gezicht nu ook niet zitten.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ik vermoed dat het niet in Nederland is maar in een zuidersland.
Rotsen en stenen. Dat gaat zwaar worden als je dat met de hand wilt gaan doen.
En dan nog eventjes zo 30 meter. Ik wil jou niet ontmoedigen maar daar aan te beginnen zie ik op het eerste gezicht nu ook niet zitten.

:lol:Ik had op een duistere manier 5 meter gelezen :fluit::lol::lol::lol: graven gaat het niet worden. :oops:
 
D

Deleted member 1696

Gast
Toch wel raar, dat ze de proefboring bij ons in de dijk gedaan hadden zag je geen waterballet. Hoe ze dat dan gedaan hebben?


Ik heb in een tuin wel gezien dat ze een aardewal rondom maakte die ze gelijk weer leeg zogen, maar je moet toch rekening houden met minsten 6 vierkante meter grond wat niet meer in de originele staat zal zijn als je klaar bent
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Harry Nack, nu ken ik het gebied waar jij zit niet, maar je geeft aan dat er mogelijk mineralen in het water zitten omdat je dicht bij de zee zit.
De kans is heel groot dat het gewoon zout water is. Als er landinwaarts meer water aan de grond onttrokken wordt, dan er aangevoerd wordt, kan het grondwater in een rap tempo verzilten.
Even uit m'n hoofd hebben daar zeer grote problemen mee in de omgeving van Perth, Australië.
Ook in Nederland word dat een steeds groter probleem.

Nu zit jij volgens mij niet in Nederland, maar ik weet niet of je daar al naar geïnformeerd hebt.
Het zou een beetje jammer zijn als je veel gaat investeren in zilt/zout water.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Klopt, het stuk grond ligt hemelsbreed één km van zee. Ik heb momenteel een bron op hemelsbreed 8km van zee in dezelfde gemeente en die levert super goed water. Maar deze put is wel 100m diep.

Ik zal dus eerst wat meer informatie moeten inwinnen, maar ik wil ook geen slapende honden wakker maken.
 

markske

Diehard Prepper
Wat ik weet is dat je in ES twee vergunningen nodig hebt, eentje voor het boren (slaan) een eentje voor het water zelf te mogen gebruiken.
Je vraagt BEIDE vergunningen dan ook het beste samen aan ;)
Zonder vergunning daar een bron laten boren, vrees ik is om problemen vragen. De kans dat je +60m zal moeten boren is nar mijn gedacht
vrij groot wil je en proper water en enig debiet hebben. Die grapjes zijn altijd duur, zowel het boren,als de pomp zelf.
 

Niels

Mankinds only hope
Even voor de Nederlanders die meelezen, hier in Nederland is een bron van 60 meter boren ook op vergunning.
 

petroman

SHTF Expert
Dus een update, ik kreeg volgens antwoord op een advertentie die ik elders gelezen had op een tuin forum;

Geachte heer ,

Hartelijk dank voor de aanvraag voor informatie voor het slaan van een waterbron.
De waterbron wordt handmatig geboord en kan gepulst worden tot een maximale diepte van 10 meter.
De uiteindelijke diepte van de waterbron is afhankelijk van de grondwaterstand en de grondslag ter plaatse van uw perceel.
De waterbron bestaat uit een PVC filterbuis van 5 meter lang (met filterkous) + een verlengbuis en heeft een doorsnede van 63mm. Hier binnenin kan de aanzuigleiding van uw waterpomp gehangen worden om het grondwater op te pompen. De waterbron wordt na plaatsing gespoeld zodat deze direct klaar is voor gebruik.
De waterbron is geschikt om een 3 á 4 m3 waterpomp ruim van grondwater te voorzien.
De opgeboorde grond wordt opgevangen in een kruiwagen. Geen grote machine, spoelgat of grote hoeveelheden spoelwater op uw perceel. Zo krijgt u geen troep van water en grond!
De kosten voor het boren/pulsen, materiaal (PVC filterbuis,verlengbuis en overig materiaal) en reiskosten bedraagt: 235 euro.
Indien het blijkt dat het grondwater te diep zit of de grondslag laat het niet toe om handmatig te pulsen en de waterbron kan niet geplaatst worden, dan betaalt u niets. Ik kan geen garantie op roestvrij water geven. Dit is op voorhand niet in te schatten.
Ik verwacht het grondwater ter plaatse van u perceel tussen de 2-3 m-mv.
Er van uitgaande u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u geïnteresseerd zijn dan kunt u mij bereiken op waterbronpulsen@gmail.com .
 
F

frans81

Gast
Vorig jaar halverwege de lente kwam ik in gesprek met iemand uit de regio die zouden gaan emigreren naar buiten Europa .

Het gesprek ging over grondwater en op welke diepte aanwezig . Daaraan gerelateerd vertelde ik dat ik dat ook wou gaan aanleggen . Een waterpunt met pomp .
Maar dat het veel te duur was .

Omdat die mensen zouden gaan emigreren en veel niet mee konden nemen zou ie mij wel laten weten als de pomp overbodig werd .
Dat was een mooi gebaar ;):rolleyes:

Ik was dat natuurlijk allang vergeten :(
Tot vandaag .
Een heuse DAB Jet 100 met een Varem Intervarem 20 Liter drukvat met Italtecnica pressure switch en 7 Naan Sectorsproeiers . Alles ongeveer 5 jaar oud en met weinig uren op de teller.

Tja nu nog hulp ergens in de lente van een vrijwilliger met de nodige gereedschappen om daadwerkelijk een gat in de grond te krijgen en erop een aansluitpunt .

Het drukvat heeft een makkelijk verwisselbaar membraam ( Balg ) .

Wat voor verkoopwaarde deze goederen vertegenwoordigen weet ik niet .
Beste Man heeft alles zelf samengesteld en gelukkig voor kwaliteit gekozen .

20210211_164202.jpg 20210211_164036.jpg 20210211_162830.jpg 20210211_162939.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Tja nu nog hulp ergens in de lente van een vrijwilliger met de nodige gereedschappen om daadwerkelijk een gat in de grond te krijgen en erop een aansluitpunt .

Je zou hem als een hydrofoorpomp kunnen gebruiken.
Zo te zien is hij ook daadwerkelijk als hydrofoor opgebouwd.
Dit betekend dat de pomp zal aanslaan zodra de druk wegvalt onder een bepaalde waarde.

Ik heb zo'n constructie in Spanje om in de maanden zonder wateraanvoer toch mijn finca via een waterreservoirs van water te kunnen voorzien.
Dus is gewoon aangesloten via een soort van T koppeling aan de interne waterleiding.

De nieuwwaarde zal rond de 200 euro zijn (pomp 120 euro, expansievat, en drukschakelaar 80 euro)
Maar de echt waarde is veel hoger als je ooit te maken zou krijgen met gebrek aan waterdruk en je via deze constructie je woning alsnog kan voorzien van stomend water.
Het klinkt zo eenvoudig om met een paar flessen water je te behelpen maar ik kan uit eigen ervaring melden dat je zonder stromend water uit de kraan het snel beu bent om met flessen te werken.

Dus heb je een vijver/waterbassin in de buurt, dan zou ik deze zeker achter de hand houden.
 
F

frans81

Gast
Je zou hem als een hydrofoorpomp kunnen gebruiken.
Zo te zien is hij ook daadwerkelijk als hydrofoor opgebouwd.
Dit betekend dat de pomp zal aanslaan zodra de druk wegvalt onder een bepaalde waarde.

Ik heb zo'n constructie in Spanje om in de maanden zonder wateraanvoer toch mijn finca via een waterreservoirs van water te kunnen voorzien.
Dus is gewoon aangesloten via een soort van T koppeling aan de interne waterleiding.

De nieuwwaarde zal rond de 200 euro zijn (pomp 120 euro, expansievat, en drukschakelaar 80 euro)
Maar de echt waarde is veel hoger als je ooit te maken zou krijgen met gebrek aan waterdruk en je via deze constructie je woning alsnog kan voorzien van stomend water.
Het klinkt zo eenvoudig om met een paar flessen water je te behelpen maar ik kan uit eigen ervaring melden dat je zonder stromend water uit de kraan het snel beu bent om met flessen te werken.

Dus heb je een vijver/waterbassin in de buurt, dan zou ik deze zeker achter de hand houden.

Idd Hydrofoor en de voordelen ervan . Heb mij daar ook al op ingelezen na ontvangst . Zag ook dat dit type idd opgenomen kan worden in het circuit thuis ( in en om woning ) .
Denk dat ik er een fijn zandfilter voorzet . Voor de zekerheid .

Omgerekend heeft het mij pl/ min met alle NAAN Sector sproeiers 100 € gekost .
 
Bovenaan