Ik ben de afgelopen dagen vrij ruig aan het bestellen geweest bij Temu en aardig wat korting "gescoord".
"Opa" PBear begint knap dovig te worden en is bij de audicien op bezoek geweest in Duitsland. Ik dacht dat het alleen mis was met het rechteroor, maar ook het linkeroor blijkt flink aangedaan te zijn, na een middenoor ontsteking. Dus heb ik op proef 2 hoorapparaten mee. Het goedkoopste model is maar liefst €.800,-. Dus dat maal 2. De wat luxere uitvoeringen komen op 2 à 3000 euries per stuk.
In praktijk blijkt het hoorapparaat rechts bar weinig gehoorwinst op te leveren, zelfs bij het hoogste volume. Links is er duidelijk merkbare gehoorwinst, waardoor gesprekken beter te volgen zijn.
Een zoektochtje op Temu leverde talrijke aanbieders van hoorapparaten op, voor prijzen die variëren van €.12,- tot €.60,- per stuk of zelfs per set van 2.
Ik heb er enkele van besteld. Voor die prijzen kan je nog eens een gokje wagen, lijkt me.
Helaas is Temu erg summier met technische gegevens. Ik vermoed dat de meeste apparaten geen instelbare frequentie karakteristiek hebben, maar gewoon wat meer volume in het oor pompen. Voor het rechteroor zal dat geen probleem zijn, daar de karakteristiek uit de test vrij normaal bleek voor mijn leeftijdscategorie. Maar het linkeroor heeft een flinke dip bij de wat hogere frequenties. Daar zal een instelbare frequentiekarakteristiek voor nodig zijn.
Dus overweeg ik nu alleen voor het linkeroor zo'n prijzig "Duits" (Made in China?) toestel aan te schaffen en in het rechteroor een van de Temu toestellen te laten toeteren.
Ik ga morgen nog even bij een andere audicien op bezoek om te zien c.q. horen of die voor de linkerkant een wat minder gepeperd geprijsd modelletje voor handen hebben.