• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Jammer dat iedereen zo achter de mainstream media aanloopt. President Biden heeft meerdere malen gezegt dat als de Russen de Oekraine binnenvallen northstream verleden tijd is;
Bovendien is dit niet heel erg interessant voor de Russische federatie....
 

phtvs

Sysop
Admin
Ach Biden. Die kan amper zijn eigen naam onthouden laat staan dat hij nog weet wat hij gezegd heeft. Bovendien zijn de uitspraken later genuanceerd begreep ik. Maar het kan, alles kan. Niemand weet nog hoe het zit, maar de kans dat Poetin erachter zit is levensgroot.

Poetin heeft er wel degelijk belang bij om ons zonder gas te zetten. Iedereen schijnt plotseling te denken dat als Rusland geen gas meer kan exporteren naar de EU dat heel Rusland dan ophoud met bestaan. Mocht Poetin hier achter zitten en dit maanden geleden al heeft laten regelen, dan heeft hij ook echt wel voorzien dat er geen pufje gas meer naar de EU gaat. De grote vraag is alleen wat heeft hij nog meer geregeld....

EDIT: Bovendien bedenk ik me nu dat er al geen gas meer door beide pijpleidingen heen ging en dat de VS daar op aangedrongen heeft. Dat neemt dus de reden voor de VS weg om die leidingen op te blazen.
 

marzman

Diehard Prepper
De VS heeft de mogelijkheid, maar het zou me erg verbazen. Het meest waarschijnlijk is gewoon dat Rusland het heeft gedaan. Het belang van Rusland is dat de gasprijzen net begonnen te verlagen en hierna weer omhoog schoten. En dat wij n u weten dat Rusland dit kan en ook andere pijpleidingen (van Noorwegen) kapot kan maken of de datainfrastructuur in zee. Rusland dobbert daar al decenia met onderzeeers dus die weten echt wel waar ze kunnen toeslaan. Het is ook net buiten het NAVOgebied gebeurd, dus geen artikel 5.

Maar eigenlijk is het prima dat dit kapot is, dan hoeft er ook niemand meer aan een kraan te draaien en te chanteren.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als Rusland dit zelf gedaan heeft, dan is de grote vraag Waarom? Die leiding had er nog rustig 30 jaar kunnen liggen zonder gebruikt te worden. Als je de kraan dicht draait is het afgelopen. En die kraan is in Rusland. En wie wint er het meeste met deze zet?
We speculeren op uitspraken van mensen die het ook niet weten en op propaganda. En misschien is er wel een andere speler in het spel die we helemaal niet verwachten. En het onderzoek zal een uitkomst geven die "ons" het beste uitkomt.
 

marzman

Diehard Prepper
Waarom doet Rusland deze hopeloze mobilisatie waar mensen een dag training krijgen en zelf voor een slaapzak en verbanddoos moeten zorgen? Omdat ze niet kunnen stoppen.

Maar het is inderdaad niet onmogelijk dat er iets anders gebeurd is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Putin heeft op 16-9-2022 nog gesuggereerd om Nordstream 2 te openen. https://www.reuters.com/business/en...moscow-not-blame-eu-energy-crisis-2022-09-16/
Een risico dus, dat de EU die sanctie zou kunnen gaan verlichten.

Dan is het maar goed dat men kennelijk voorzorgsmaatregelen trof, een aantal dagen tevoren, op precies de getroffen plek?
https://english.almayadeen.net/news...craft-circled-nord-stream-incident-site-in-se

Ik kan dit niet checken, maar men spreekt over vluchtgegevens. Wat is de waarheid?

Ook wel aardig: https://english.almayadeen.net/news...iament-member-on-nord-stream-explosion:-thank
 

Mayo

Last (wo)man standing

Deze winter vrijwel zeker van gas, volgende kan probleem zijn​


https://www.rtlnieuws.nl/economie/l...slag-gasunie-pijpleiding-noorwegen-nordstream

Onze gasvoorraden zijn voor 92 procent gevuld en mede daardoor hoeven we niet heel bang te zijn dat we deze winter te weinig gas zullen hebben, ook niet als het heel koud wordt.
De analyse van GTS is gebaseerd op een gemiddelde winter. Maar hoe kouder het wordt, hoe meer we de bestaande gasvoorraden zullen moeten aanspreken. En dat betekent dat de uitgangspositie voor de winter van volgend jaar slechter zal zijn.
 

petroman

SHTF Expert
En dat betekent dat de uitgangspositie voor de winter van volgend jaar slechter zal zijn.
Ook dat is geen nieuws: dat is toch altijd al het geval geweest.
En als de "maatschappijen" de voorraad dit jaar meteen in het voorjaar hadden aangevuld, zoals ook toegezegd, dan was er nu "helemaal niets" aan de hand geweest.
Maar omdat de heren winst roken bleven ze het vullen van de gasvoorraad maar uitstellen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
En ook ik heb 'de' email van de Eneco binnen 😠

Mijn stroom gaat van € 0,233 per kwh naar € 0,843 /kwh en het gas gaat van € 1,125 /m3 naar € 3,395 /m3
Dat betekent dus stroom x3,6 en gas x3 👎

Nu maar hopen dat vanaf 1 november de prijzen dalen ivm het komende prijsplafond

Ik krijg de jaarafrekening altijd eind januari, dus ik wist dat mijn 'kwartaal-overgang' ergens eind oktober/begin november zou vallen.
In de email staat ook een link naar een pagina met uitleg over de Kwartaaltarieven en daar lees ik:

"Wat betekent dit voor mijn termijnbedrag?
We begrijpen dat je graag wilt weten wat dit betekent voor je termijnbedrag. We berekenen je termijnbedrag jaarlijks opnieuw als je de jaarnota ontvangt. Hier zie je ook de kosten van je jaaroverzicht. We houden in het nieuwe termijnbedrag rekening met je nieuwe tarieven, je huidige energieverbruik, de tijdelijke lagere btw en andere maatregelen van de overheid."

Hieruit leid ik af dat mijn maandbedrag niet per 30-10 wordt verhoogd, maar dat het verrekend wordt bij de jaarafrekening (dus: wellicht bijbetalen).
Lezen jullie het ook zo?

Eneco per 30-10-22.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ach Biden. Die kan amper zijn eigen naam onthouden laat staan dat hij nog weet wat hij gezegd heeft. Bovendien zijn de uitspraken later genuanceerd begreep ik. Maar het kan, alles kan. Niemand weet nog hoe het zit, maar de kans dat Poetin erachter zit is levensgroot
@phtvs , Biden is ook maar een stroman, maar kan natuurlijk prima verwoorden wat z'n achterban kan of van plan is. Nuanceren zou ik zo'n uitspraak ook, geschrokken over wat een bijna-seniele over "een eigen opzetje" rondt toetert...
Ik zie daar jouw "grote kans dat Putin..." nog niet in, integendeel.

Poetin heeft er wel degelijk belang bij om ons zonder gas te zetten. Iedereen schijnt plotseling te denken dat als Rusland geen gas meer kan exporteren naar de EU dat heel Rusland dan ophoud met bestaan. Mocht Poetin hier achter zitten en dit maanden geleden al heeft laten regelen, dan heeft hij ook echt wel voorzien dat er geen pufje gas meer naar de EU gaat. De grote vraag is alleen wat heeft hij nog meer geregeld....
Natuurlijk heeft Putin er belang bij gehad om ons even "droog te zetten", maar die ziet ook de hand van de USA en zou niets liever willen dan weer gas leveren aan de EU en rust-in-de-tent, geloof mij maar. Het "risico" dat het tussen Rusland en de EU weer "goed zou komen" was natuurlijk levensgroot aanwezig, met Nordstream nog functioneel. Putin had nota bene de kraan in handen, en heeft die sabotage van zijn eigen infrastructuur natuurlijk helemaal niet nodig. Maar de USA wel.
Ik zie hier geen motief voor Rusland.

Iedereen heeft dit maanden van tevoren kunnen voorbereiden, en als dat inderdaad het geval is geweest, zou het dan niet eerder een partij zijn geweest die een eventuele gasleverantie buiten de leverancier om had willen stoppen...? Alweer de USA (en Engeland) of (gekscherend) Noorwegen.
EDIT: Bovendien bedenk ik me nu dat er al geen gas meer door beide pijpleidingen heen ging en dat de VS daar op aangedrongen heeft. Dat neemt dus de reden voor de VS weg om die leidingen op te blazen.
Dat is wel een beetje een drogredenatie van de bovenste plank. Dat de USA Nordstream 2 heeft willen en kunnen blokkeren is al uiterst vreemd en een schoffering van EU belangen geweest. Het is ze toen gelukt, maar zou Nordstream 2 nu juist operationeel zijn geworden dan had het ze met zekerheid niet gelukt... Openen van die pijp had dan een kwestie van nog hooguit enkele maanden geweest, met weer voorzichtige betrekkingen tussen EU en Rusland, en afname van de steun voor USA's proxy-oorlog in de Oekraine. Ik zie daar een motief, en niet zo'n kleintje ook...

Engeland, gewillig met- of in opdracht van de USA, of de USA op solotour?

Hieronder nog een bericht vanuit Duitse media, van midden augustus, die het veranderend inzicht daar wel aardig toont. Kort daarna zal een submarine de trossen wel hebben los gegooid, vermoed ik...
1664604145211.png
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zie daar jouw "grote kans dat Putin..." nog niet in, integendeel.

Nouuuuu....

Poetin heeft aangegeven open te staan voor een staakt het vuren en onderhandelingen. Dikke kans dat die pijplijn gebruikt word om druk uit te oefenen op de EU want als het Poetin lukt om die pijpen, die toch al niet in gebruik waren te saboteren, dan kan hij dat ook met de rest wat er nog ligt. Als de EU aan Oekraïner gaat adviseren om te gaan onderhandelen dan heeft Poetin zijn zin, lijd geen gezichtverlies en staat hij een stuk sterker.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie ook was dat de VS wel iets geflikt zou hebben. Maar ik zie nog geen enkele reden waarom de VS dat risico zou nemen. Tenzij de EU geïnformeerd werd, dat zou de zaak veranderen. Moet je voorstellen dat de EU erachter komt dat de VS die pijp opgeblazen heeft. Gaan ze niet leuk vinden
 

petroman

SHTF Expert
Moet je voorstellen dat de EU erachter komt dat de VS die pijp opgeblazen heeft.
ALS...., dan ga jij en ik daar nooit ahcter komen. En wordt dit het zoveelste compleet idee.
En uiteindelijk een onderdeel van het "US book of secrets", dat elke president blijkbaar vult.

Putin heeft precies wat hij wil, grote russische corridor naar de krim.
Hoort nu bij Rusland dus elke aanval is een oorlogsdaad. Zo gaat hij van speciale operatie over tot oorlog zonder dat hij dat zelf wilde (kuch, kuch).
Toevallig was er ook al op voorhand een mobilisatie oproep geweest. Wat natuurlijk niets met elkaar te maken heeft, is gewoon een oefening.

Slaapt allen rustig verder.
 

RockyFlats

Ruttaan
Poetin heeft aangegeven open te staan voor een staakt het vuren en onderhandelingen. Dikke kans dat die pijplijn gebruikt word om druk uit te oefenen op de EU want als het Poetin lukt om die pijpen, die toch al niet in gebruik waren te saboteren, dan kan hij dat ook met de rest wat er nog ligt.
Hmmm @phtvs , dat kan hij best en dat weet iedere ingewijde ook, lijkt me. Of hij "het" ook zou doen dat weet nog niemand, want daarvoor zou het moeten doen; er is immers maar een (Noorse) pijp... Zijn eigen pijpen saboteren is voor hem en de EU alleen maar nadelig.
Als de EU aan Oekraïner gaat adviseren om te gaan onderhandelen dan heeft Poetin zijn zin, lijd geen gezichtverlies en staat hij een stuk sterker.
Juist, er is voor Putin niets gewonnen met die sabotage want zijn "lokmiddel" is nu immers weg.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie ook was dat de VS wel iets geflikt zou hebben. Maar ik zie nog geen enkele reden waarom de VS dat risico zou nemen. Tenzij de EU geïnformeerd werd, dat zou de zaak veranderen. Moet je voorstellen dat de EU erachter komt dat de VS die pijp opgeblazen heeft. Gaan ze niet leuk vinden
Ik denk dat de burgers van de EU het niet veel meer kan schelen zodra men eenmaal inziet dat het om geopolitiek draait en de USA de drijvende kracht is achter het gehele conflict. Naar het zich laat aanzien, heeft deze delinquent ons huis al in lichterlaaie gezet met onze eigen benzine, en gooide nu alleen nog een steen door de ruit.
De EU informeren? Die is ziende blind, behoudens ingewijden vermoed ik.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
En ook ik heb 'de' email van de Eneco binnen 😠

Mijn stroom gaat van € 0,233 per kwh naar € 0,843 /kwh en het gas gaat van € 1,125 /m3 naar € 3,395 /m3
Dat betekent dus stroom x3,6 en gas x3 👎

Ik heb nog geen mail binnen van de vattenval. Ik heb wel de site bezocht, die geeft aan dat het druk is :)
Na een paar inlog pogingen.
€2,243243,- voor m3 gas
€0,391786,- voor kwh
 
  • Geweldig
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb nog geen mail binnen van de vattenval. Ik heb wel de site bezocht, die geeft aan dat het druk is :)
Na een paar inlog pogingen.
€2,243243,- voor m3 gas
€0,391786,- voor kwh

@joepmeloen, dat is gewoon goedkoop, tegen de volstrekt idiote 3,30 en 1,00 die laatst voorbij kwamen tenminste. Het zou niet gek zijn voor een kWh want m'n airco's worden dan bij een gasprijs van 0,88 € al voordeliger dan stoken op gas. Maar waarom lijkt me die 0,39 € nu maar zeer de vraag voor de zeer nabije toekomst? We zitten gewoon in de zweefmolen met z'n allen...
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb nog geen mail binnen van de vattenval. Ik heb wel de site bezocht, die geeft aan dat het druk is :)
Na een paar inlog pogingen.
€2,243243,- voor m3 gas
€0,391786,- voor kwh

Hoi @joepmeloen , mijn 3-jaars contract loopt eind oktober af, en ik kreeg zojuist het volgende verlengingsvoorstel van Greenchoice, per email.

Ze noemen hun energie daar...
1664748891775.png

Hmmm, groen gaan zien en jezelf vogelvrij gaan voelen, bedoelen ze waarschijnlijk... ;)

1664748792229.png

Wat een enorm geluk, dat het gas bos-gecompenseerd is, haha, geweldig gewoon! :thumbup:

Enfin, met die gasprijzen stook ik in november en december sowieso met m'n airco's. Ik heb zojuist even doorgerekend, en ik ben dan 2,04 Euro kwijt voor dezelfde 10 kWh energie als van 1m3 gas dat 3,44 Euro kost.
Voor mensen in dezelfde gasprijs-situatie, is het stoken op petroleum of diesel/huisbrandolie overigens vergelijkbaar voordeliger dan het stoken op gas. Houd er rekening mee dat het prijsplafond pas geldt vanaf 1-1-2023, dus de laatste maanden van dit jaar zijn dit voor mij wel de tarieven die ik zal moeten ophoesten.
Tenzij overstappen zou lonen, maar dat betwijfel ik...?

Voor jou @joepmeloen , met zo'n schandalig lage gasprijs;), maakt het niets uit. Gewoon relaxed gas blijven verstoken, lijkt me.
 

drent

Diehard Prepper
?? Zelfde leverancier en naampje contract, maar 0,33 & 1,44 tot 1-1-2023. Ik verwacht wel dat die prijzen gelijkgetrokken worden met plafond per 1/1 trouwens. Zo zuinig mogelijk stoken dus en verder kijken naar wat er nog afgeknabbeld kan/geheel van stroom af kan (deurbel staat al op nominatie, dan kan daarvan de daglicht ledlamp voor de konijnen branden).
Nee overstappen loont niet, dan moeten ze tegen huidig voor je aankopen ipv dat jouw geschatte verbruik al ingekocht is/bij de grote order hoort.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Afgelopen week heb ik de volgende dieselprijzen gezien:
Nederland 1,88 - 2,12
België 1,79 - 1,94
Frankrijk 1,60 - 1,85

Ik las dat de aanvoer van diesel de komende maanden/jaar problemematisch gaat worden, veel méér dan benzine.
Waarom zou dat zijn?
 

petroman

SHTF Expert
Er is ook positief nieuws: Vattenfall is alleen bereikbaar via whatsapp. Tijden tegen gevochten maar pijp aan maarten gegeven. Na een week wachten was daar ineens contact met een ander levend wezen. Robot Nina had na een paar vragen al de geest gegeven.
Maar goed de hele dag met tussenpozen ivm werk contact gehad over en weer. Ik heb zelf een email gehad zodat ik mijn spreadsheet met meterstanden kon doorgeven. Aardig mens aan de andere kant zou dat wel even in het systeem zetten voor een perfecte jaarrekening.

Waarom dit alles?
Nou ik heb een oude zwarte bakelieten meter die kunnen ze dus niet periodiek uitlezen. Nu had ik daar nooit behoefte aan maar nu de prijzen per week/maand/??, gaan veranderen werkt dat in mijn nadeel. Immers ik krijg een jaarrekening op twee meterstanden. Wat daartussen gebeurd weet mijn leverancier niet. Nu dus wel.

Nu nog maar even met petroman mee hopen dat e.e.a. ook zo uitpakt als verkocht.
Maar de paaltjes staan goed.
 
Bovenaan