• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

V

Verwijderd lid 482

Gast
Een stukje wat bij ons in de krant staat. zijn dit de eerste barsten in het het beleid?

Den Haag wil vrijstelling van EU-sancties, heeft geen andere leverancier dan Gazprom
vandaag 19:06
CTK
De stad van een half miljoen inwoners, Den Haag, waar de Nederlandse regering en het parlement zijn gevestigd, zal een tijdelijke vrijstelling vragen van de EU-sancties die Rusland zijn opgelegd vanwege de oorlog in Oekraïne, omdat het geen nieuwe gasleverancier heeft gevonden. Sancties verbieden overheidsdiensten in lidstaten om na 10 oktober contracten te sluiten met Russische bedrijven.

https://www.novinky.cz/clanek/zahra...&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

( Mods, als het te veel is , pas het dan aan.)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Bijna niet samen te vatten wat een idioot bericht dit is.
Poging:
Minister dwingt gemeenten tot nieuwe dure gascontracten, geld gaat naar Rusland

Duitsland heeft dat anders aangepakt.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/24...uwe-dure-gascontracten-geld-gaat-naar-rusland

Ik had al vraagtekentjes bij dit alles, maar nu...
Is dit nou onkunde van 'vakantieganger' Jetten?
Is dit om de energie transitie sneller door te drukken?
Na een paar maanden van sancties is Rusland nog steeds bezig met hen 'special operatskie' en onder aan de streep verdienen ze vermoedelijk meer dan ze ooit gedaan hebben.
Nu de gemeentr zogenaamd nieuwe contracten moeten afsluiten word natuurlijk het: zwemkaartje, parkeren, passport en id bewijs, gemeentelijke heffingen, uittreksels endergelijke ook allemaal duurder slechts uit solidariteit, voor een land waar 'we' (democtatisch) geen samenwerking mee wenste in 2014 en voor eind 2021 de meeste mensen niet wisten waar het land precies lag, slechts de termen corruptie af en toe voorbij zagen komen en dan nu de media die mensen verketterd als je niet voor dat land bent... en als je niet voor dat land bent dan moet je maar je 'westerlijke' vrijheden inleveren (heb ik dat niet ergenst eerder gehoord? Iets met een virus, vaccin, en anders maak je iedereen dood of zo?).

Dieptepunt is nog niet diep genoeg, men wil echt het lava bereiken en zich er in storten!
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik kreeg de tip om het maandbedrag wat ik de energieleverancier betaal zo laag mogelijk te zetten. Dus het voorschot.
De redenatie die gegeven wordt is als volgt. Ik geef eens per jaar het verbruik door. In de zomer verbruik ik minder. In de winter meer. Zet het maandbedrag zo laag mogelijk. Bereken wat het reële maandbedrag is. Spaar het verschil en houd dat zelf, als voorschot tot het einde van het jaar. Reken dan af met de energieleverancier. En betaal de naheffing van het gespaarde bedrag.
Als in tussentijd de leverancier failliet gaat heb ik mijn centen nog.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik kreeg de tip om het maandbedrag wat ik de energieleverancier betaal zo laag mogelijk te zetten. Dus het voorschot.
De redenatie die gegeven wordt is als volgt. Ik geef eens per jaar het verbruik door. In de zomer verbruik ik minder. In de winter meer. Zet het maandbedrag zo laag mogelijk. Bereken wat het reële maandbedrag is. Spaar het verschil en houd dat zelf, als voorschot tot het einde van het jaar. Reken dan af met de energieleverancier. En betaal de naheffing van het gespaarde bedrag.
Als in tussentijd de leverancier failliet gaat heb ik mijn centen nog.
@Tanfana

dat is de enige juiste methode.
ook als de maatschappij failliet gaat heb je het geld nodig want er komt altijd iemand die de afgenomen energie betaald wil hebben.

maar dan ook echt het geld apart zetten….
 

phtvs

Sysop
Admin
Rusland sluit Nordstream-gasverbinding naar Europa: ‘Olielek gevonden’
Europa krijgt voorlopig geen gas uit Rusland. Gazprom houdt de belangrijke Nordstream I-pijpleiding voorlopig dicht. Als reden wordt een olielek genoemd.
https://www.ad.nl/buitenland/ruslan...inding-naar-europa-olielek-gevonden~a195b852/

Als Poetin slim is wacht hij tot de gasprijs nog wat hoger word en gooit hij dan de levering op 100%. De gasprijs zal daardoor fors dalen en de EU zit dan in zijn maag met een gigantische voorraad gas die ze voor veel te veel ingekocht hebben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
70.000 mensen in praag tegen dure gas en stroom. Tsjechie moet zijn stroom verkopen via Leipzig,de Europese stroom markt en dan zijn eigen stroom 6x zo duur terug kopen. De open markt die voor goedkopere prijzen moest zorgen heeft alleen maar oligargen van de grote stroom leveranciers gemaakt. Slovakei gaat voor eigen volk eerst. Dus alleen het overschot gaat naar het buitenland. Frankrijk gaat 36 kerncentrales ( van de 56 die ze hebben) die stil staan weer in gebruik nemen. En ook in Duitsland gaan daar stemmen voor op. En dan zegt er daar 1 dat ze doorgaan ongeacht wat de stemmers willen. Vraag me af of dat ook afgestraft wordt of dat het korte geheugen iedereen weer parten speelt.
 

Kingofkings

Elementary prepper
15 juli liep mijn contract af. Nieuw vast contract voor een jaar afgesloten. Verbaasde mij enigszins, dacht dat vast niet meer kon. Betaalde 115 euro nu 127 euro. Jaar afrekening krijg ik zeker al 872 euro terug, zit de stroom teruggave van de 7 panelen die ik huur nog niet bij.
Wanneer ik soms lees wat mensen nu moeten betalen, schrik ik me kapot. Gelukkig zit ik daar nog niet bij.
 

martin

Mankinds only hope
Wanneer ik soms lees wat mensen nu moeten betalen, schrik ik me kapot.

Ik kreeg deze te zien 2 dagen geleden.
1662917572841.png


Nu schrik ik niet snel maar dit zijn wel de betere bedragen. Dat is dus ruim 500 euro per maand aan energie. Nu had ik dit wel zien aankomen dus heb flink wat zonnepanelen aangesloten maar dan nog gaat gas wel een dingetje worden. Maar goed, we zijn preppers dus we hebben een plan b,c,d en e. (petroleum/houtkachel/elektrisch verwarmen/warme dekens) en als het echt niet anders kan ga ik gewoon vaak op bezoek bij mijn familie (grapje, ik vries nog liever dood)
 

Kingofkings

Elementary prepper
Heb in juli 73 kWh ( 15,66 euro) aan stroom verbruikt en 272 kWh terug geleverd.
Ik zit te wachten op een twee fasen aansluiting, dan ga ik over op elektrische koken. Gas had
13 m3 gebruikt. Mocht het echt te gek worden met gas, dan zet ik de tent stove in de kamer met afvoer naar buiten.
 

Mayo

Prepper goeroe

Energie opslaan in plaats van terugleveren: hoe voordelig is een thuisbatterij?​


https://www.rtlnieuws.nl/editienl/a...nergieopslag-overschot-stroomnet-terugleveren

Eigenaren van zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken, leveren die energie terug aan het stroomnet. Daar ontvangen zij nu nog compensatie voor, maar in de toekomst zullen zij voor een steeds kleiner deel van de teruggeleverde stroom gecompenseerd worden. Vanaf 2031 verdwijnt de saldering zelfs helemaal. Met de batterij kunnen huishoudens de overtollige energie die op zonnige dagen wordt opgewekt opslaan voor later gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

martin

Mankinds only hope
Met de batterij kunnen huishoudens de overtollige energie die op zonnige dagen wordt opgewekt opslaan voor later gebruik.

De korte versie van het artikel is:

Lange adem


Hoogleraar energieopslag Mark Huijben van de Universiteit Twente is positief, maar denkt dat de thuisbatterij pas op termijn ook daadwerkelijk uitkomst biedt op financieel gebied. "Pas als de saldering stopt is dit een oplossing. Zolang je nog kan terugleveren is dat verreweg de makkelijkste optie."
En dat sluit prima aan zoals ik het nu ziet. In 5 jaar kan er veel veranderen. Over 5 jaar maak ik de rekensom en stel dat ik over 2 jaar al de rekensom maakt dat een batterij interesant zou zijn dan ga ik eerder overstag. Voor de komende 3 jaar vind ik het wel prima en ik blijf met mijn conclusie dat het voor Nederlanders echt heel interesant zal worden om in november/december/januari/februari domweg een appartement te gaan huren in Spanje/Portugal/Italië of een ander warm land. De kosten zullen rond die maanden rond de 800 euro uitkomen. Voor 500 euro heb ik een luxe suite in Spanje. Kan ik voor die 300 euro iedere dag een "menu del dia" nuttigen.
 

Henk88

Diehard Prepper
De korte versie van het artikel is:


En dat sluit prima aan zoals ik het nu ziet. In 5 jaar kan er veel veranderen. Over 5 jaar maak ik de rekensom en stel dat ik over 2 jaar al de rekensom maakt dat een batterij interesant zou zijn dan ga ik eerder overstag. Voor de komende 3 jaar vind ik het wel prima en ik blijf met mijn conclusie dat het voor Nederlanders echt heel interesant zal worden om in november/december/januari/februari domweg een appartement te gaan huren in Spanje/Portugal/Italië of een ander warm land. De kosten zullen rond die maanden rond de 800 euro uitkomen. Voor 500 euro heb ik een luxe suite in Spanje. Kan ik voor die 300 euro iedere dag een "menu del dia" nuttigen.
Mij lijkt niet dat een appartement huren in Spanje een realistische optie is voor veel Nederlanders. Al was het maar omdat je geen 3 maanden vrij gaat krijgen van je baas. Daarnaast kom ik zelfs met de huidige prijzen niet eens in de buurt van die 800 euro per maand. Als je wat zuiniger leeft dan kom je echt niet aan het bedrag waarvoor een appartement huurt in Spanje.

Ik zie in jouw post hierboven dat je bijna 2000 m3 gas gebruikt en meer dan 4000 kWh aan stroom, het kan aan mij liggen maar dat klinkt als vrij veel. Ik gebruik zelf in een hoekwoning nog geen 800 kWh per jaar en minder dan 700 m3 gas dus dat is een stuk minder en als gevolg daarvan krijg je ook een stuk minder hoge energierekening. Inclusief teruglevering waardoor ik netto geen stroom gebruik zou ik met huidige prijzen bij Vattenfall 220 euro per maand betalen. Een stuk meer dan de 50 euro die ik nu betaal maar bij lange na niet genoeg om naar Spanje te verkassen :fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mij lijkt niet dat een appartement huren in Spanje een realistische optie is voor veel Nederlanders. Al was het maar omdat je geen 3 maanden vrij gaat krijgen van je baas. Daarnaast kom ik zelfs met de huidige prijzen niet eens in de buurt van die 800 euro per maand. Als je wat zuiniger leeft dan kom je echt niet aan het bedrag waarvoor een appartement huurt in Spanje.

Ik zie in jouw post hierboven dat je bijna 2000 m3 gas gebruikt en meer dan 4000 kWh aan stroom, het kan aan mij liggen maar dat klinkt als vrij veel. Ik gebruik zelf in een hoekwoning nog geen 800 kWh per jaar en minder dan 700 m3 gas dus dat is een stuk minder en als gevolg daarvan krijg je ook een stuk minder hoge energierekening. Inclusief teruglevering waardoor ik netto geen stroom gebruik zou ik met huidige prijzen bij Vattenfall 220 euro per maand betalen. Een stuk meer dan de 50 euro die ik nu betaal maar bij lange na niet genoeg om naar Spanje te verkassen :fluit:

Ik bezoek Spanje al vele jaren en een appartement voor 500 euro is echt geen probleem. Dan moet je uiteraard niet naar de toeristische plaatsen gaan maar naar de wat rustigere gebieden. Denk hierbij aan het noorden van Spanje (Catalonië). Maar zelfs in het zuiden is het geen probleem om voor een bedrag tussen de 300 en 500 euro een prima appartement te huren (Google is je vriend).

m.b.t. verbruik ben ik me bewust dat dit fors is. Nu heb ik zowel het geluk als de pech dat ons huis nogal lomp groot is. En het is vrijstaand. En als je zou weten hoe gierig ik ben dan is het helemaal niet te begrijpen hoe dit verbruik mogelijk is. Maar het klopt helaas wel. Die terugleveringen zit ondertussen wel snor, het gas zal een uitdaging worden.

1662928408586.png

En dat is dus een verbruik waarbij alleen de woonkamer op 17 staat, en de badkamer selectief.
Niks in de hal/slaapkamer
En als bijverwarming zibro en houtkachel.
Ik mag totaal niet klagen want dan had ik gewoon dat huis niet moeten kopen en in een een 6 onder 1 kap woning moeten wonen (of een flat)
Maar dit verbruik zuig ik niet uit mijn duim.
 

PBear

Mankinds only hope
De korte versie van het artikel is:


En dat sluit prima aan zoals ik het nu ziet. In 5 jaar kan er veel veranderen. Over 5 jaar maak ik de rekensom en stel dat ik over 2 jaar al de rekensom maakt dat een batterij interesant zou zijn dan ga ik eerder overstag. Voor de komende 3 jaar vind ik het wel prima en ik blijf met mijn conclusie dat het voor Nederlanders echt heel interesant zal worden om in november/december/januari/februari domweg een appartement te gaan huren in Spanje/Portugal/Italië of een ander warm land. De kosten zullen rond die maanden rond de 800 euro uitkomen. Voor 500 euro heb ik een luxe suite in Spanje. Kan ik voor die 300 euro iedere dag een "menu del dia" nuttigen.

Houd er rekening mee, dat je je huis in NL vorstvrij moet houden, als je geen maatregelen neemt om b.v. de watermeter en andere apparaten beschermt tegen bevriezen. Het gasverbruik zal in die periode niet naar 0 terugvallen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik bezoek Spanje al vele jaren en een appartement voor 500 euro is echt geen probleem.
Ik geloofde wel dat je voor 500 euro een appartement kon huren maar ik bedoelde dat als je (veel) minder dan 800 euro per maand voor je energie rekening betaald dat die 500 euro huur niet rendabel is. Je moet namelijk zoals PBear hierboven zegt ook je huis vorstvrij houden en je moet nog naar Spanje toe en de benzine is ook niet meer zo goedkoop.
Houd er rekening mee, dat je je huis in NL vorstvrij moet houden, als je geen maatregelen neemt om b.v. de watermeter en andere apparaten beschermt tegen bevriezen. Het gasverbruik zal in die periode niet naar 0 terugvallen.
Dit is een goed punt. Daarnaast spelen andere zaken mee, denk aan inbraakrisico als je langdurig weg bent of schimmelvorming als het langdurig koud en vochtig is in huis.
 
Bovenaan