• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik zie in jouw post hierboven dat je bijna 2000 m3 gas gebruikt en meer dan 4000 kWh aan stroom, het kan aan mij liggen maar dat klinkt als vrij veel. Ik gebruik zelf in een hoekwoning nog geen 800 kWh per jaar en minder dan 700 m3 gas dus dat is een stuk minder en als gevolg daarvan krijg je ook een stuk minder hoge energierekening.
Het is maar wat je veel vindt. Wij zitten aan rond de 2000m3 gas en net onder de 4000 kWh. dus vergelijkbaar. En ook een vrijstaand huis van bij nader inzien belachelijke grote. Keuzes uit het verleden hebben gevolg in de toekomst. En ook ik klaag niet , maar het is wel een tegenvaller waar niet op gerekend was. Totale uitval voor een tijd, daar was rekening mee gehouden. En dan natuurlijk het 1 of het ander en niet beiden. Maar ook dit doorstaan we wel.
1662974228608.png Het komend jaar zal er heel anders uit zien nu er panelen op het dak liggen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen​


Het kabinet legt de laatste hand aan een plan om mensen te helpen die door de stijgende energieprijzen hun energierekening niet meer kunnen betalen. Als ze echt in betalingsproblemen komen en dreigen afgesloten te worden, nemen de overheid en de energiebedrijven de rekening over. Bronnen in Den Haag zeggen dat de maatregel al dit jaar, nog voordat het winter wordt, kan ingaan.
https://nos.nl/artikel/2444350-kabi...en-van-mensen-die-energie-niet-kunnen-betalen

Dus eerst schulden maken...en het geldt alleen voor mensen die dit jaar nieuw contract kregen.
 

martin

Mankinds only hope
Dus eerst schulden maken...en het geldt alleen voor mensen die dit jaar nieuw contract kregen.

Dan vraag ik me af hoe men dit ooit gaat handhaven/controleren/toepassen.
Stel ik leef zuinig en ik ga niet op vakantie, heb geen enkele abonnement op streaming diensten of andere onzin en ik teer in op mijn spaargeld.
Dan krijg ik niks.
En stel ik leef als een idioot, ga 3 keer op vakantie, heb de nieuwste iPhone, en ik krijg het financieel niet rond dan heb ik recht op het overnemen van mijn energieschuld.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het belangrijk dat er een soort van vangnet zal komen om een kwetsbare groep te ondersteunen die dit nodig zullen hebben. Ik vraag me wel voor prikkel je geeft als je de schulden gaat overnemen. En hoe denkt de overheid dat deze energieschuld ooit zal worden ingelost ? Laten we het plan nog even afwachten. We zien het vrijdag wel. (het zal donderdag wel al compleet zijn uitgelekt)
 

phtvs

Sysop
Admin
Ze willen het geld wegtrekken bij energiebedrijven die mega winsten maken. Is het da niet gewoon handiger om een maximale prijs in te stellen voor gas/elektra? Zo voorkom je problemen in plaats van problemen achteraf verzachten maar niet oplossen. Feit zal zijn dat mensen nooit 100% gecompenseerd worden dus er blijft sowieso een schuld openstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

martin

Mankinds only hope
De opbouw van de gasprijs in verhouding getekend.

1663010457386.png

Wie is hier de grootste dief?
Kijk even naar dat groene stukje onderaan. Dat zijn de kosten voor de winning.
(dus eigenlijk is dat de kostprijs)
Wie bepaald het handelstarief? (ik snap dit dit de markt is van vraag/aanbod)
Wie bepaald het consumententarief? (ook dit is vraag/aanbod)

Laat de winter maar komen. Eens kijken hoe dit gaat escaleren.
 

PBear

Mankinds only hope
De opbouw van de gasprijs in verhouding getekend.

Bekijk bijlage 22870

Wie is hier de grootste dief?
Kijk even naar dat groene stukje onderaan. Dat zijn de kosten voor de winning.
(dus eigenlijk is dat de kostprijs)
Wie bepaald het handelstarief? (ik snap dit dit de markt is van vraag/aanbod)
Wie bepaald het consumententarief? (ook dit is vraag/aanbod)

Laat de winter maar komen. Eens kijken hoe dit gaat escaleren.

Misschien nog even corrigeren voor het aandeel in de distributiekosten en dan proberen te publiceren in de Mainstream Media. Benieuwd of die het zullen accepteren....
Maar als ze het doen, dat leidt dat mogelijk tot enige opstand in Nederland.

En overigens ben ik van mening dat speculeren met futures in de energieprijs verboden zou moeten worden...
 

phtvs

Sysop
Admin

phtvs

Sysop
Admin

Verplicht allemaal 10 procent stroom besparen​

De Europese Commissie wil alle lidstaten verplichten om 10 procent elektriciteit te besparen. Bovendien wil Brussel flink wat geld afromen bij energiebedrijven om huishoudens en ondernemers te compenseren. Daarbij kijkt Brussel in het bijzonder naar consumenten. Lidstaten zouden campagnes moeten inzetten om te zorgen dat huishoudens zuiniger aan gaan doen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/137...verplicht-allemaal-10-procent-stroom-besparen

Dus we moeten van het gas af, elektrisch gaan rijden én ook nog 10% minder stroom verbruiken. Ze zijn daar in Brussel echt compleet gestoord.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

Noodplan Europese Commissie: maximumprijs voor elektriciteit​

Om de hoge energieprijzen in de Europese Unie het hoofd te bieden, wil de Europese Commissie stevige maatregelen treffen. Zo moet er een prijsplafond komen voor producenten van elektriciteit die geen gebruikmaken van aardgas. Ook wil de commissie dit jaar een extra winstbelasting invoeren voor olie-, gas- en steenkoolbedrijven en voor raffinaderijen.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...s-noodplan-europese-commissie-winsten-afromen
 

Mayo

Prepper goeroe
https://www.telegraaf.nl/nieuws/137...verplicht-allemaal-10-procent-stroom-besparen

Dus we moeten van het gas af, elektrisch gaan rijden én ook nog 10% minder stroom verbruiken. Ze zijn daar in Brussel echt compleet gestoord.

Ik las dat het vooral gaat om 5% reductie op de piekmomenten.
Daar is wel iets voor te zeggen, want juist op die piekmomenten moet er gas worden verstookt om genoeg elekra te kunnen leveren.

Misschien een idee om, net als toen ik klein was, weer tussen de middag warm gaan eten ipv allemaal 's avonds? :)
 

phtvs

Sysop
Admin
Daar is wel iets voor te zeggen, want juist op die piekmomenten moet er gas worden verstookt om genoeg elekra te kunnen leveren.

Wat ik vreemd vind is dat ze blijkbaar niet (willen) beseffen dat alles wat nu op gas en benzine/diesel gebeurd, straks dus allemaal op eletra moet gaan werken. Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te snappen dat zo'n omschakeling eerder een forse toename van vraag naar elektriciteit zal zijn dan een afname. Dan kunnen ze heel leuk in hun achterkamertjes een papieren werkelijkheid gecreeerd hebben en dat vervolgens op het bordje van de burger neerkwakken, het gaat niet werken.
 

Mayo

Prepper goeroe
Wat ik vreemd vind is dat ze blijkbaar niet (willen) beseffen dat alles wat nu op gas en benzine/diesel gebeurd, straks dus allemaal op eletra moet gaan werken. Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te snappen dat zo'n omschakeling eerder een forse toename van vraag naar elektriciteit zal zijn dan een afname. Dan kunnen ze heel leuk in hun achterkamertjes een papieren werkelijkheid gecreeerd hebben en dat vervolgens op het bordje van de burger neerkwakken, het gaat niet werken.

Ben ik helemaal met je eens 👍
 

martin

Mankinds only hope
Dus we moeten van het gas af, elektrisch gaan rijden én ook nog 10% minder stroom verbruiken. Ze zijn daar in Brussel echt compleet gestoord.

Is inderdaad onmogelijk.
Het is voor mij echt onbegrijpelijk hoe incapabel je moet zijn om dit soort uitspraken te doen.

Als ik nu kijk naar mijn situatie heb ik de volgende rekensom
Ik ben ongeveer 4000 euro kwijt aan gas, en 2000 euro aan stroom.
(zie andere post met mijn specificatie)

Ik heb net 15 panelen op mijn dak geplaatst zodat ik in ieder geval nog mijn stroom kan gaan compenseren (als ik tijd heb probeer ik hier een post over te maken)

1663092729662.png

Dus wat denk je dat ik ga doen?
Ik ga mijn CV ketel minimaal gebruiken en ik ga maximaal elektrisch verwarmen. Want ik ben gekke henkie niet.

Los van mijn situatie gaat men steeds meer naar een warmtepomp en elektrische autos. Dus er komt 100% zeker een enorme toename in het verbruik van elektriciteit. En natuurlijk gaan we in de middaguren en in de zomer overproduceren. Maar in de winter en in de avond gaat deze elektriciteit toch echt ergens vandaan moeten komen.

Die 10% minder zal uitkomen op 20% meer. Iedereen kan dit beredeneren. Ik snap niet waarom dit soort uitspraken niet worden afgestraft en dit soort idioten per direct worden ontslagen.
 

Mayo

Prepper goeroe
Is inderdaad onmogelijk.
Het is voor mij echt onbegrijpelijk hoe incapabel je moet zijn om dit soort uitspraken te doen.

Als ik nu kijk naar mijn situatie heb ik de volgende rekensom
Ik ben ongeveer 4000 euro kwijt aan gas, en 2000 euro aan stroom.
(zie andere post met mijn specificatie)

Ik heb net 15 panelen op mijn dak geplaatst zodat ik in ieder geval nog mijn stroom kan gaan compenseren (als ik tijd heb probeer ik hier een post over te maken)

Bekijk bijlage 22879

Dus wat denk je dat ik ga doen?
Ik ga mijn CV ketel minimaal gebruiken en ik ga maximaal elektrisch verwarmen. Want ik ben gekke henkie niet.

Los van mijn situatie gaat men steeds meer naar een warmtepomp en elektrische autos. Dus er komt 100% zeker een enorme toename in het verbruik van elektriciteit. En natuurlijk gaan we in de middaguren en in de zomer overproduceren. Maar in de winter en in de avond gaat deze elektriciteit toch echt ergens vandaan moeten komen.

Die 10% minder zal uitkomen op 20% meer. Iedereen kan dit beredeneren. Ik snap niet waarom dit soort uitspraken niet worden afgestraft en dit soort idioten per direct worden ontslagen.

Jij kunt ten minste nog zonnepanelen plaatsen.
Ik woon in een appartement en heb geen dak...
 

martin

Mankinds only hope
Jij kunt ten minste nog zonnepanelen plaatsen.
Ik woon in een appartement en heb geen dak...

Probeer te informeren wat de mogelijkheden zijn . Het is me echt niet komen aanwaaien en heb met een 60 urige werkweek er 25 jaar over moeten doen voordat ik deze stap heb kunnen nemen. Ik heb heel die constructie alsnog zelf moeten uittekenen/uitrekenen/aanleggen want geen hond die het zag zitten om het op deze manier naast mijn dak te willen aanleggen. Soms is het mogelijk om zonnepanelen bij een ander adres aan te sluiten en deze te laten compenseren op je eigen stroomvoorziening. Volgens mij heeft @Stuudje hier ervaring mee.
 

Roel

Mankinds only hope
En ik wil ze wel, maar niet op het dak. Moet wel volgens onze gemeente.
Mijn verweer dat alle zonneparken in de gemeente ook particuliere dingen zijn vond geen gehoor.
Bewoner mogen enkel panelen op het dak. Nou, ze kunnen de hik krijgen, ik heb wel een plek achter de boerderij die uit het zicht is.
 
Bovenaan