• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Een hele tijd geleden kon ik via MP hier in de regio een Ledlenser X21R lamp in koffer kopen .
Nieuwstaat , maar helaas slechte accustaaf door niet veel gebruiken . 200 euro vaste prijs en met nog garantie .
Ik heb het niet gedaan omdat ik het een hele kist vol vond en de accu was ?? duur .Nu heb ik er wel spijt van gehad dat ik het niet gedaan heb .

https://www.google.nl/search?q=ledlenser&client=ms-android-samsung&biw=360&bih=560&tbm=isch&prmd=sivn&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwispc62k67RAhWFPxoKHW8VCgoQ_AUI9AIoAg#imgrc=Wv4kdZnqOgjcaM:
 

Ray

SHTF Expert
Een hele tijd geleden kon ik via MP hier in de regio een Ledlenser X21R lamp in koffer kopen .
Nieuwstaat , maar helaas slechte accustaaf door niet veel gebruiken . 200 euro vaste prijs en met nog garantie .
Ik heb het niet gedaan omdat ik het een hele kist vol vond en de accu was ?? duur .Nu heb ik er wel spijt van gehad dat ik het niet gedaan heb .

https://www.google.nl/search?q=ledlenser&client=ms-android-samsung&biw=360&bih=560&tbm=isch&prmd=sivn&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwispc62k67RAhWFPxoKHW8VCgoQ_AUI9AIoAg#imgrc=Wv4kdZnqOgjcaM:

Ik zou idd zoals hierboven gezegd een lampje nemen die ook een vorm van moonlight stand heeft. 0,5 lumen of een 1 lumen, daarmee zoek je mee in je rugzak of tent zonder dat de hele buurt het weet. Ook wel handig dat ik met mijn S15 drie weken kan kamperen zonder de batterijen te vervangen, met m'n oude minimag had ik elke vier a vijf dagen een nieuw setje batterijen nodig en dan moest je nog zuinig zijn ook. Hoe vaak ik wel niet met de S15 op 0,5 lumen in slaap ben gevallen.. Gelukkig dat 'ie met 2AA's een maand lang continu op brandt op die stand.

Een kwalitatieve lamp (wat voor merk dan ook) heeft meer voordelen dan alleen z'n degelijkheid of meer lichtopbrengst. Ook de kleur licht is bruikbaarder, het fel witte licht van goedkope lampen geven een raar spookachtig beeld en bv. een draad door het oog van een naald rijgen gaat je niet lukken. Bij de verschillende standen heb je ook verschillende licht kleuren (uitgedrukt in temperatuur). Daarnaast zuigt de betere elektronica echt de laatste druppel stroom uit je batterijen. Zogenaamd lege batterijen uit een goedkoop lampje gaan in m'n S15 nog dagen mee.

Zelf heb ik dus een Olight S15 Baton (oude versie met blauwe knopje met extra tube voor 2xAA) en de krachtpatser S30RII Baton. Handig soms, die 1020 lumen, maar eerlijk gezegd gebruik ik de S15 met het meeste plezier, want daarvan is de clip om te keren, waardoor die op de klep van m'n pet past. Is het meteen een hoofdlampje.
De S30RII Baton heb ik eigenlijk alleen gekocht voor thuis, junks hier uit de steeg jagen met de stroobstand. :D
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik zou idd zoals hierboven gezegd een lampje nemen die ook een vorm van moonlight stand heeft. 0,5 lumen of een 1 lumen, daarmee zoek je mee in je rugzak of tent zonder dat de hele buurt het weet.

Eigenlijk heb je 2 soorten mensen, mensen die in het donker een zo fel mogelijke lamp willen hebben en mensen die in het donker zo min mogelijk licht willen gebruiken.

Als ik kijk naar mijn ouders en mijn broers, die willen de nacht het liefst verdrijven als ze 's nachts de hond uit laten. Het gevolg is een flink batterij gebruik en 'tunnelvisie' bij het lopen in het donker.
Persoonlijk gebruik ik liever geen lamp, wen aan het donker en schijn bij met een moonlightstand als dat nodig is. Het liefst druk ik er nog een rood filter op.
Ik gebruik ze niet veel meer, maar ik heb voor 's nachts twee Maglite Mini's met 'kontschakelaar'. De zwarte is uitgerust met witte LED en een 'anti rol dop' afkomstig uit zo'n setje. Daarnaast heb ik een rode met net zo'n dop en een roodfilter.

Favoriet is echter de S15 baton en een Photon Freedom Covert. Beide zijn lekker klein en kunnen starten in moonlight modus.

Overigens kom ik de 2e categorie mensen niet veel 'in het wild' tegen. Over het algemeen is het hoe feller hoe beter.
 
F

frans81

Gast
Ik heb zelf in de auto een streamlight stinger led.
Ik vind het echt een wereld lamp degelijk en ideaal met de auto lader erbij.
Ik gebruik hem eigenlijk meer als verwacht.
Ik heb hem in een opwelling gekocht op een beurs en heb er eigenlijk nog nooit spijt van gehad.

Hier een link van het lampje wat ik heb.

https://www.ledscherp.nl/streamlight-stinger-led?gclid=CLKG5KiartECFRS6GwodyMQCBA

Of wij mensen zijn gewoon dom of er is een echte en goed onderbouwde redenen waarom dat spul zo duur is .
Ik kan mij er niets bij voorstellen en trek de conclusie " Het wordt duur gemaakt "
Wel een mooi lampje !
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Bij een van de twee recentelijk aangeschafte verlengstukken voor de Olight S15r ben ik na lichtelijke bestudering tot de volgende conclusie gekomen: In combinatie met de zaklamp is het geheel niet geschikt als lamp die tegen een stootje kan. Mag gerust aan mij liggen, maar het kan ook liggen aan inferieure onderdeeltjes. Na een val uit een kapotte zak van een jas bleek er op het eerste gezicht niks aan de hand te zijn. Ik kwam er vandaag pas later achter dat de schroefdraad tot op de helft was doorgescheurd.

20170106_214752_resized.jpg

De S15 of de oplaadbare versie is een ontzettend goed prepper-item gezien de standaard AA-batterij. Voor verlenging (modding) zou ik niet meer dan 1 verlengstuk aanzetten. Blijft het geheel nog handzaam en sterk genoeg voor in de rugzak of jaszak.
 

Arie

Diehard Prepper
Of wij mensen zijn gewoon dom of er is een echte en goed onderbouwde redenen waarom dat spul zo duur is .
Ik kan mij er niets bij voorstellen en trek de conclusie " Het wordt duur gemaakt "
Wel een mooi lampje !

Ik snap ook niet waarom hij zo duur moet zijn.
Maar hij is al vanaf de dakgoot naar beneden gevallen en een paar kale plekjes verder niks.
De aan en uitknop is wat mij betreft degelijker als bij een maglite. (Slechte ervaring met maglite en regen)
De batterij is kwa brandtijd erg goed ik kan er een hele nacht dienst mee werken. Voor mij een plus punt.
Hij is kleiner als een maglite 3d maar wel veel groter als een fenix of olight.
Ik had er bij aankoop een hoesje bij voor op de riem en een auto lader.

IMG_8255.JPG

Hier een paar plaatjes van een gebruikte maar schoon gemaakte lamp.

IMG_8256.JPG

IMG_8257.JPG

Toch kan ik de lampjes uit china die ik naast mijn letherman bewaar ook erg waarderen kwa formaat en licht opbrengst en ook de levens verwachten uit china is al met meer als een week verstreken. En dat voor €2,50.

IMG_8259.JPG

IMG_8258.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Bij een van de twee recentelijk aangeschafte verlengstukken voor de Olight S15r ben ik na lichtelijke bestudering tot de volgende conclusie gekomen: In combinatie met de zaklamp is het geheel niet geschikt als lamp die tegen een stootje kan. Mag gerust aan mij liggen, maar het kan ook liggen aan inferieure onderdeeltjes. Na een val uit een kapotte zak van een jas bleek er op het eerste gezicht niks aan de hand te zijn. Ik kwam er vandaag pas later achter dat de schroefdraad tot op de helft was doorgescheurd.

Bekijk bijlage 5269

De S15 of de oplaadbare versie is een ontzettend goed prepper-item gezien de standaard AA-batterij. Voor verlenging (modding) zou ik niet meer dan 1 verlengstuk aanzetten. Blijft het geheel nog handzaam en sterk genoeg voor in de rugzak of jaszak.

Nuttige info, drie tubes aan elkaar minder degelijk. Zit ook wel logica in eigenlijk. :)
Wat was eigenlijk de reden om de S15 met twee extra tubes te gebruiken? Heb er destijds ook over nagedacht, maar het leek me dan zo'n raar dun lang lampje te worden.
Zelf gebruik ik hem altijd met 2 x AA, dus één extra tube. Dan zit hij ook beter op de klep van m'n pet.
 

AWOL

Prepper goeroe
Bij een van de twee recentelijk aangeschafte verlengstukken voor de Olight S15r ben ik na lichtelijke bestudering tot de volgende conclusie gekomen: In combinatie met de zaklamp is het geheel niet geschikt als lamp die tegen een stootje kan. Mag gerust aan mij liggen, maar het kan ook liggen aan inferieure onderdeeltjes. Na een val uit een kapotte zak van een jas bleek er op het eerste gezicht niks aan de hand te zijn. Ik kwam er vandaag pas later achter dat de schroefdraad tot op de helft was doorgescheurd.

Bekijk bijlage 5269

De S15 of de oplaadbare versie is een ontzettend goed prepper-item gezien de standaard AA-batterij. Voor verlenging (modding) zou ik niet meer dan 1 verlengstuk aanzetten. Blijft het geheel nog handzaam en sterk genoeg voor in de rugzak of jaszak.

Is er eens kans dat je deze info ook onder onderstaand topic zou willen posten? Voor de volledigheid want daar hou ik van :)
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-olight-s15-baton-aa-led-zaklamp.225/
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Nuttige info, drie tubes aan elkaar minder degelijk. Zit ook wel logica in eigenlijk. :)
Wat was eigenlijk de reden om de S15 met twee extra tubes te gebruiken? Heb er destijds ook over nagedacht, maar het leek me dan zo'n raar dun lang lampje te worden.
Zelf gebruik ik hem altijd met 2 x AA, dus één extra tube. Dan zit hij ook beter op de klep van m'n pet.

Ik wilde meer power halen uit het zaklampje. Aangezien ik iets heb met over de top;)....

Weer wat geleerd:)
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Vandaag is mijn, bij AliExpress bestelde, mini zaklampje aangekomen. Heel snel, op 26/12 besteld.
En dat is mooi want heb deze nodig bij Eurosonic/Noorderslag komende week. :)
Het is deze:

Zaklamp CREE XPG R5.jpg

https://nl.aliexpress.com/item/The-....0.MWTRqE&detailNewVersion=&categoryId=150410

Hij kwam in een blikje met venster samen met het usb kabeltje én een extra O ringetje.

Zaklamp 2016-Best-USB-Rechargeable-LED-Torch-XPE-300Lm-Super-font-b-Mini-b-font-LED-font.jpg

(Foto's van internet geplukt.)

Ben nu aan het testen hoe lang hij brandt op dit accuutje.
Lampje is fel genoeg voor mijn doeleinden. En vooral ook lekker klein en licht.
Aan en Uit te doen door het voorste stuk naar links of rechts te draaien.
En zo te voelen gaat dat stroef genoeg om bij dragen (sleutelbos/keychord oid) het voorste stuk niet te verliezen.
Heb het lampje nu meer dan een uur branden en doet het nog (al wel een stuk zwakker) en wordt niet heet.

Voor specifics over het CREE XPG R5 lampje kwam @Ray nog met een leuk documentje:
http://www.cree.com/~/media/Files/C...d-Modules/XLamp/Data-and-Binning/XLampXPG.pdf


 

Niels

Mankinds only hope
Heey mensen, ik wil de startpost aan laten passen met links naar post's in o.a. dit topic waar meningen van preppers (wij) worden gegeven over diverse lampen.
Als we allen geordend in de startpost zetten word e.e.a een stuk duidelijker. Ook zal ik dan linken naar aparte topics met reviews.

Dus mijn vraag is om als hier lampjes gepost worden zo veel mogelijk jullie bevindingen er van er bij te vermelden voor zover dat nog niet zo is, en het merk en type te vermelden.
Dank u :).
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Dan mijn lampjes!

Ik heb een Klarus RS30. (Edit: Niet meer in mijn bezit).
iu

Een lamp met echt een godsvermogen aan licht wat nergens meer over gaat.
Hij werkt op 2x 18650 (protected), en word opgeladen met het USB snoer zoals op de afbeelding (USB adapter moet je zelf hebben).
Er zit een hoesje bij. Na een paar maand dragen begon het stiksel van de draaglus los te laten, dit heb ik opnieuw laten stikken.
Prima lamp opzich, geeft batterijstatus aan wat handig is. Groen oranje en rood.
Met de rode knop aan is op de laagste stand (handig in je tentje), met de zwarte knop aan is laatste stand.
Dubbel op zwart is strobe (frequentie strobe wisselt).
Uit zetten is door 2 sec. de zwarte knop ingedrukt te houden wat ik persoonlijk iets minder vind.
De lamp word lekker warm, maar blijft ook vol vermogen goed werken. Opladen gaat verrassend snel.
Batterijen hoeven er ook niet uit! Gewoon met magnetische verbinding aan het USB snoer, super handig.
Als je er een zonnepaneeltje bij hebt van 7W het je een SHTF proof setje.
Voor alledaags gebruik is deze lamp misschien net wat overkill, maar goed te doen.
Als je wat zoekt in het donker ofzo, een idealen lamp!

Ook heb ik de Fenix E12.
Fenix-E12-Flashlight-Size.jpg

Na mijn mening een perfect broekzaklampje! EDC, hoe je het noemen wilt. Ik heb hem altijd bij me.
Er gaat 1 AA in, en hij werkt goed op NiMH!!! En niet dat hij al snel minder fel word.
Het ding is echt geschikt voor NiMH. Zelf heb ik er Varta in zitten, en daar werkt hij goed op, ook getest met Eneloop, dat gaat ook goed.
De specs zoals opgegeven qua brandduur enzo kloppen. Dit is het meest briljante lampje ooit vind ik.
Hij heeft 3 standen, en gaat altijd aan op low.
De schakelaar zit achter op, dus niet dat die in je broekzak aan gaan (belangrijk voor mij), en lekker robuust.
Eigenlijk weinig over te zeggen, super simpel ding, maar daardoor gewoon perfect. No bull-shit item.

Ook heb ik een Convoy S2+ uit China.
SKU119493b.jpg

Dit was iets een gok, maar dat pakte goed uit.
Ik heb hem altijd in mijn werkbroek in een zijvakje, en word dagelijks gebruikt.
Er gaat 1x 18650 (protected) in welke opgeladen moet worden buiten de zaklamp (met een oplader).
Lampje is in te stellen, of 3 lichtsterkte's, of 3 lichtsterkte's en strobe + SOS.
Die strobe bull-shit heb ik niet nodig, dus dat staat bij mij uit.
Werkt echt prima... Hij zou 960 lumen moeten doen, en daar zou die ook ongeveer wel zitten.
Ding werkt gewoon prima, en raad deze echt aan als primaire zaklamp, zeker wat betreft de kosten!
Je bestelt ze makkelijk op Ebay (even wereldwijd aanvinken).

Voor de rest nog een MagLite XL100.
Maglite_XL100_LED_Flashlight-1.jpg

Deze werkt op 3xAAA, en door de knop achterop is de lamp te bedienen.
Je moet de lamp in een bepaalde positie houden welke achterop staat aangegeven en dan de knop vasthouden, bla bla bla...
Ik maak er geen woorden aan vuil, omdat je in het donker niet ziet welke stand je de lamp vasthoud.
Echt domste wat ik ooit heb gezien... Voor de rest ook 3xAAA, sowieso super duur qua verbruik, en onhandig.
Dit is wat mij betreft een regelrechte afrader eerlijk gezegd. De looks zijn prima, maar dat boeit mij minder.

Als laatste de MagLite 2D:
574640_ZB_00_FB.EPS_1000.jpg

Als ik zo terug reken is deze al minimaal 15 jaar in mijn bezit, en ik heb er diverse lampjes en honderden batterijen in versleten.
Gewoon een goede lamp... 15 jaar geleden.
Nu te duur qua baterijverbruik t.o.v. led, en komt qua lichtopbrengst niet meer mee.
Met een klein led lampje heb je net zo veel licht.
Voor mensen die graag lampen als knuppels gebruiken is het misschien een leuke optie.
Dit is de 2D (2x D-cel), maar ze zijn er t/m 6D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Nomad

Diehard Prepper
Ben nu aan het testen hoe lang hij brandt op dit accuutje.

Ziet er goed uit @Erny. Ik had hem al op mijn whishlist staan, die van jou link is nog net weer wat goedkoper.
Heb je inmiddels al een idee hoe lang het lampje mee gaat? Gaat het gemakkelijk per ongeluk aan in je zak?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
J

J.J

Gast
Ik had ruim twintig jaar geleden toen ik dakloos wat twee Mag-charger HALOGEEN - 12/230v gekocht ook één voor mijn vader, en één voor in mijn auto, ook voor zelfverdediging, en als zoeklicht.
Die was wel te groot om in je broekzak te hebben maar vergeten uit te doen merkte je dan al gauw zou behoorlijk warm worden, of zelfs en een zwarte zak een gaatje branden.
upload_2017-1-8_13-39-2.png
 
Bovenaan