• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laatst bewerkt:
Inderdaad toont de node een hogere spanning tijdens solar-laadstroom dan de werkelijke lading van de batterij. Ik heb de node om 14:26 even uit de zon gehaald, en vrijwel direct toont het bestendig 94% 4,11V. De batterij is dus echt behoorlijk vol geraakt.

Bekijk bijlage 28596
Na de module gisteren om 14:26 uit de zon te hebben gehaald heb ik dat tot nu zo gelaten. Om 20:46 heb ik de node van de richtantenne voorzien en met een Spiderbeam mastje naar een hoogte van ongeveer 9 meter gebracht. Ik heb gedurende zo'n vijf minuten behoorlijk wat berichten verzonden op het LongFast kanaal om een reactie van andere nodes te triggeren. Dat is te zien aan het scherpe tijdelijke "dal" in de batterijspanning-grafiek. De spanning herstelde zich daarna naar de 90-91% waarop het zich nog bevindt.

Ik ontving vijf stations, waarvan in ieder geval een in Naaldwijk en een in Delft, en dat is hemelsbreed toch zo'n 13 km. En dat, met een opkomende wind en een voortdurend heen en weer zwiepende node. Zodra de wind gaat liggen ga ik verdere pogingen doen.

1000061606.png

Voor wie het interesseert, hieronder nog de "signal metrix log" met informatie over de signalen. Opvallend is rechts de duidelijk hoger liggende cluster van RSSI waarden. Dat was met de richtantenne, terwijl alle waarden tot op dat moment van het korte sprietje waren.

Het ene blauwe RSSI puntje juist voor de cluster moet van net voor of net na wisseling van de antenne zijn geweest. De node en mijn T-Echo lagen toen naast elkaar op de keukentafel, en een prima signaal is dan wel heel erg logisch.

1000061607.png
De sterkte van het ontvangen signaal is dus beduidend groter bij de richtantenne. In de Meshtastic app vind ik nog de volgende uitleg.
1000061609.png

Goed bezig RockyFlats !

Zo is het weer leuk experimenteren, een mast van 9meter helpt daar zeker bij.

Let je op om niet te zenden, beter nog de spanning van de module af te halen, als er geen antenne aan verbonden is?
Ik weet niet of de nodes gevoelig zijn voor een hoge SWR indien er geen antenne is aangesloten, beter geen risico nemen.

(Jij weet dit ongetwijfeld, maar anderen die aan het experimenteren zijn mss weer niet.😉)

Zojuist heb ik de node nog even in de Spiderbeam gehesen. 10 m lang is dat ding, verdeeld in stukken van (ik meen) elk 1 meter. Geweldig is zo'n mast. Het bestaat uit tapse holle buizen waarvan het eind klemt in het begin van de volgende. Meter voor meter gaat de boel snel omhoog. Hier, de node bij het weer losmaken na de testsessie.
1000061662.jpg

Ik heb in totaal 74 (!) nodes bereikt!😁

Helaas geeft niet iedere node positie informatie en daardoor ontbreken er nog een aantal op het kaartje. De meeste nodes werden via hops bereikt, maar meestal niet meer dan 3 hops. In principe zou mijn bereik tot ver voorbij Utrecht kunnen reiken denk ik, met het maximum van 7 hops.
1000061659.png

1000061638.jpg

Goed bezig RockyFlats !

Zo is het weer leuk experimenteren, een mast van 9meter helpt daar zeker bij.
Ik vergiste mij, het ding is 10 m lang. Vanaf "het maaiveld" valt die hoogte natuurlijk wel weer mee, maar over de meeste daken heen reikt het zo wel. Uiteindelijk komt er een kort mastje van 1,5 m op de daknok denk ik, en dan zit ik op een vergelijkbare hoogte maar wel veel stabieler. Nu zwaaide de node flink heen en weer in de wind.
Let je op om niet te zenden, beter nog de spanning van de module af te halen, als er geen antenne aan verbonden is?
Ik weet niet of de nodes gevoelig zijn voor een hoge SWR indien er geen antenne is aangesloten, beter geen risico nemen.
Dat is zeker van belang, heb ik gelezen tenminste. Geen spanning op een module zetten zolang de antenne nog niet gemonteerd is. Er is anders het risico "dat de eindtrap z'n vermogen niet kwijt kan", en wellicht defect raakt. Ik had geen aan/uit knop aangebracht dus moest het kastje openen om de batterij even los te maken, maar dat was geen moeite.
(Jij weet dit ongetwijfeld, maar anderen die aan het experimenteren zijn mss weer niet.😉)
Tja, maar fouten maken kan ik ook heel goed.😇 Ik heb de beide RAK4631's die ik heb van de twee antennes voorzien en daarna de nieuwste software erop geflasht. Daarna ben ik het doosje gaan aanpassen. Ik heb tussendoor de PCB antennes los gemaakt want het SMA verloopje met het 868 MHz staafje zou er sowieso op komen. Op een gegeven moment wilde ik checken of de LED's nu aan de USB zijde zaten of niet, om de module met de LED's zichtbaar in het deksel te plaatsen. Dus ... sloot ik de USB-C spanning even aan @$!&#@$😝 Dat duurde maar een seconde of 7 en bleek achteraf geen schade te hebben veroorzaakt (zonder antennes), gelukkig.

Terug
Bovenaan