Wat wel leuk is aan de slimme meter, dat ik online kan zien wat het verbruik is.
Gisteren:
Nuon;
Vanuit het net geleverd 11kwh
zonnepanelen Teruggeleverd 3kwh
Netto 8 kwh.
Zonnepanelen opgewekt 9kwh
dus heb ik 6kwh zelf gebruikt
3kwh had ik in de accu kunnen stoppen en zo netto van 8 kwh terug kunnen brengen naar 6kwh en was van het net 9kwh geleverd.
Dus... 0,50 cent besparing??
Iets klopt hier niet
@joepmeloen .
Volgens mij heb je netto 14 kWh zelf verbruikt, waarvan 6 kWh Solar direct en 8 kWh van het net. 3 kWh heb je teruggeleverd en door te salderen heb je die 3 opgewekte goedkope kWh (Stel 3x€0,01 marktprijs) uitgeruild voor 3 dure (stel 3x€0,18 marktprijs) die niet in rekening worden gebracht waardoor je €0,54 hebt verdiend via het kWh tarief op die 8 kWh.
Hoe? Door bijvoorbeeld €0,35 per kWh te betalen zoals iedereen, terwijl het voor solarlozen eigenlijk €0,25 zou moeten zijn en voor saldeerders €0,45

Je verbruikt immers deels duur opgewekte kWh terwijl een ander die meerkosten draagt. Dat is niet stekelig bedoeld, maar gewoon zoals het m.i. toch redelijk in elkaar steekt (of zoals het in elkaar stak tot de teruglever boetes verschenen).
Enfin, dat salderen verdwijnt...
Zou je nu meteen die 3 kWh niet salderen maar zelf verbruiken dan scheelt dat niets (of alleen een terugleverboete die je uitspaart).
Zodra je in 2026 die 3 kWh zelf verbruikt dan scheelt dat bij gelijk tarief m.i. 3 x €0,35 = €1,05.
... dus heb ik 6kwh zelf gebruikt
3kwh had ik in de accu kunnen stoppen en zo netto van 8 kwh terug kunnen brengen naar 6kwh en was van het net 9kwh geleverd.
Dus... 0,50 cent besparing??
Hier zit m.i. een rekenfoutje groter dan 15% omzettingsverlies.
Van de 9 kWh opgewekt heb je er 6 verbruikt en 3 uitgeruild. Daardoor worden er niet 11 maar 8 aan jou geleverde kWh in rekening gebracht. Je hebt dus 6 + 8 = 14 kWh verbruikt, waarvan 8 kWh afgenomen.
Had je de 3 kWh zelf verbruikt dan had je nog steeds 14 kWh verbruikt maar er geen 8 maar 5 afgenomen (of 15% meer). Je bespaart dan m.i. zo'n 3 x €0,35 = €1,05 (of 15% minder t.g.v. omzettingsverliezen).