Ik heb er ooit eens 3 gemonteerd op deze manier:
Bekijk bijlage 31236
En ja, het werkt. De voordelen zijn:
- je kunt ze gewoon in een beugel hangen
Bekijk bijlage 31238
Dus de bevestiging is extreem low-budget. En de wind kan er echt niet onder slaan.
En je hoeft ook niet bang te zijn dat er sneeuw op zal blijven liggen.
En in de winter met zeer laaghangende zon is deze hoek nog niet eens zo slecht.
Het nadeel:
De opbrengst is in verhouding met horizontale plaatsen aanzienlijk lager.
Maar 100% horizontaal plaatsen is ook niet slim, want dan zal na een jaar of 3 de panelen erg vuil zijn (vogelpoep).
Wat ik nu nog eerder zou overwegen is om een "nep dak" te bouwen onder een hoek van 20 a 30 graden en dit nepdak gebruiken voor een extra schuur of carport. De kosten van een zonnepaneel zijn een fractie van de kosten van dakbedekking. En hoewel je panelen niet tegen elkaar mag leggen i.v.m. uitzetting/krimp zou ik het alsnog aandurven
Sterker nog, ik heb van deze panelen later alsnog een schuur gemaakt. Dus de panelen zijn het dak, en hebben een oost/west opstelling met een eigen omvormer.
Bekijk bijlage 31239
In totaal 14 panelen van rond de 170Wp. Alles wat ik gebruikt heb was sloopmateriaal en de uitdaging was dat ik geen gebruik wilde maken van aangekocht materiaal. Ondertussen is dit hobbyproject afgrond en is het zelfs voor 99% water en wind dicht geworden. En dit is dan mijn "solar shed" geworden. Dus nog meer ruimte om mijn rommel in op te bergen
Op een zonnige dag is het wel grappig om te zien dat ik rond de 1800Wp aan het opleveren ben. En ik kan het systeem omschakelen als er ooit een echte SHTF situatie zou ontstaan, en het dan gebruiken voor het opladen van een offgrid systeem met GEL accu's net zoals ik dat in spanje heb staan. Zelfs als het bewolkt is zit ik meestal alsnog op 400Wp. Niet slecht voor panelen die ik ooit voor 10 euro per stuk heb gekocht en ondertussen 15 jaar oud zijn.
Maar nu vergeet ik antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag.
De opbrengst zal in ieder geval "meer dan 0" zijn, maar verwacht hier niet te veel van. Er zijn teveel factoren die een rol spelen in het rendement. Met de huidige prijzen denk ik dat het alsnog net rendabel kan zijn, maar als je ze als een dakje/carport zou plaatsen zal het sowieso een factor 5 meer gaan opbrengen.