• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

joepmeloen

Prepper goeroe
Gelukkig is het nog niet zover met het salderen, overheid is onbetrouwbaar en de lobbie is groot, kwartje van kok kan dus nog alle kanten omvallen en doorrollen.
Ik heb nog een back-up als salderen niet meer kan, om zonnestroom nog rendabel te krijgen bij een overschot.
 

Ray

SHTF Expert
Volgens mij niet correct:
Alleen als de leverancier kan zien/meten hoeveel er terug geleverd is kan daar een andere prijs aan hangen dan wat je inkoopt/verbruikt.
Bij een oude domme ferarris meter kan dat niet en dus kan je stellen dat elke kWh die je dan teruglevert gelijk is aan de prijs die je betaald voor de geleverde stroom.

Maar volgens mij is dit al eens uit ten treure besproken in een of ander PV installatie topic.
Als je een analoge meter hebt krijg je geen contract met variabel uurtarief. En heb je dat niet, dan meet een Ferraris en slimme meter precies hetzelfde en bepaalt je contract wat je betaald en/of terugkrijgt.
Volgens mij snap je de reden van mijn post niet.
Ik probeer mensen te attenderen dat je echt heel goed moet kijken hoe de teruglevering is geregeld.

Jij komt met de stelling: "Het is juist bij deze hoge prijzen, enorm voordelig om meer terug te leveren aan het net dan je verbruikt. Je krijgt er momenteel 40 a 50 cent per kWh voor terug met het juiste contract (gewoon variabel modelcontract)."

De reden dat ik er op reageer is dat het afhankelijk is van de voorwaarden in je contract.
Er zijn genoeg mensen die het uitgangspunt van teruglevering zien stuklopen omdat er met variabele prijzen word gewerkt waardoor teruglevering een stuk minder oplevert dan hetgeen ze voor ogen hebben.

Kijk eens naar deze grafiek:

Bekijk bijlage 22624
Dus daar ga je dan met je -12 cent per Kwh in de middag.

Om het nog duidelijker te maken een quote van hun eigen site/voorwaarden:



Dus nogmaals (voor de 3e keer): "dat je in Nederland moet proberen om rond de 0 uit te komen."
De kans dat mensen hier overheen lezen is in mijn ogen 99%
Een dergelijk variabel per uur contract is nu nog een zeldzaamheid en waarom zou je juist die kiezen? De salderingsregeling zal heel langzaam worden afgebouwd, 10% per jaar oid, dus de komende jaren speelt het nog niet dat je voor bijna niets levert aan het net om het in de winter weer duur te moeten afnemen.

Wat een mens probeert natuurlijk, is in de toekomst kijken. Wat komt er aan en wat zal dan de beste oplossing zijn. Met een salderingsregeling, verwarmen op gas en weinig terugkrijgen voor de extra geleverde stroom was de beste strategie op 0 uitkomen.

Die situatie is veranderd. Energieprijzen zijn enorm gestegen en zullen nooit meer dalen naar het oude niveau. Zonnepanelen zijn fiks in prijs gedaald de afgelopen 15 jaar. De opbrengst in de winter wordt belangrijker naarmate de salderingsregeling langzaam zal worden afgebouwd en steeds meer mensen met elektra hun huis gaan verwarmen of dat van plan zijn en langzaam overgaan op EV's.

Op de lange termijn komen er dan ook nog thuisaccu's aan maar natuurlijk niet de capaciteit om 's zomers voor de hele winter op te slaan en ook dan wordt de opbrengst in de winter belangrijker voor de totale kosten/baten.

Vraag je nu een offerte, dan krijg je wellicht je extra panelen of hele installatie pas volgend voorjaar, maar dan zal de rust op de energiemarkt nog niet teruggekeerd zijn. Je kunt in 2023 dus nog een paar duizend euro verdienen met die capaciteit op je dak en aftrekken van de investering. De jaren erna, heb je profijt van de extra gratis stroom voor je airco's, hybride CV of warmtepomp, batterij, wat er ook komt, het zal elektrisch zijn (in de verreweg meeste gevallen). Misschien komt er nog wel en EV bij met thuislader.

Mijn pa's buurman, oud ingenieur, heeft twee jaar terug verwarmende airco's laten plaatsen en is nu bezig om zijn zonnepanelen verdubbeld te krijgen. In februari worden ze gelegd en het jaar erop heeft hij die 3500 euro al weer terugverdiend.

Pa zelf is niet meer van plan over te gaan op elektrisch verwarmen, gaat de batterij niet meer zien komen en vind het wel best zo de laatste jaren van zijn leven.
 

petroman

SHTF Expert
Als je een analoge meter hebt krijg je geen contract met variabel uurtarief. En heb je dat niet, dan meet een Ferraris en slimme meter precies hetzelfde en bepaalt je contract wat je betaald en/of terugkrijgt.
Volgens mij is de kern: zonnepanelen en terugleveren.
Dan maakt het wel degelijk uit wat voor meter je hebt. Want een slimme meter weet precies hoeveel je PV installatie teruglevert.

Mijn leverancier meld ook exact wat ik terug zou verdienen ALS hij dat zou kunnen meten.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als je een analoge meter hebt krijg je geen contract met variabel uurtarief. En heb je dat niet, dan meet een Ferraris en slimme meter precies hetzelfde en bepaalt je contract wat je betaald en/of terugkrijgt.

Een dergelijk variabel per uur contract is nu nog een zeldzaamheid en waarom zou je juist die kiezen? De salderingsregeling zal heel langzaam worden afgebouwd, 10% per jaar oid, dus de komende jaren speelt het nog niet dat je voor bijna niets levert aan het net om het in de winter weer duur te moeten afnemen.

Wat een mens probeert natuurlijk, is in de toekomst kijken. Wat komt er aan en wat zal dan de beste oplossing zijn. Met een salderingsregeling, verwarmen op gas en weinig terugkrijgen voor de extra geleverde stroom was de beste strategie op 0 uitkomen.

Die situatie is veranderd. Energieprijzen zijn enorm gestegen en zullen nooit meer dalen naar het oude niveau. Zonnepanelen zijn fiks in prijs gedaald de afgelopen 15 jaar. De opbrengst in de winter wordt belangrijker naarmate de salderingsregeling langzaam zal worden afgebouwd en steeds meer mensen met elektra hun huis gaan verwarmen of dat van plan zijn en langzaam overgaan op EV's.

Op de lange termijn komen er dan ook nog thuisaccu's aan maar natuurlijk niet de capaciteit om 's zomers voor de hele winter op te slaan en ook dan wordt de opbrengst in de winter belangrijker voor de totale kosten/baten.

Vraag je nu een offerte, dan krijg je wellicht je extra panelen of hele installatie pas volgend voorjaar, maar dan zal de rust op de energiemarkt nog niet teruggekeerd zijn. Je kunt in 2023 dus nog een paar duizend euro verdienen met die capaciteit op je dak en aftrekken van de investering. De jaren erna, heb je profijt van de extra gratis stroom voor je airco's, hybride CV of warmtepomp, batterij, wat er ook komt, het zal elektrisch zijn (in de verreweg meeste gevallen). Misschien komt er nog wel en EV bij met thuislader.

Mijn pa's buurman, oud ingenieur, heeft twee jaar terug verwarmende airco's laten plaatsen en is nu bezig om zijn zonnepanelen verdubbeld te krijgen. In februari worden ze gelegd en het jaar erop heeft hij die 3500 euro al weer terugverdiend.

Pa zelf is niet meer van plan over te gaan op elektrisch verwarmen, gaat de batterij niet meer zien komen en vind het wel best zo de laatste jaren van zijn leven.

De salderings afschaffing is verplaatst naar 2024 en vanaf dat moment krijgnje nog 68% terug, meer dan een kwart minder. Het jaar erop weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal idd iets van 10% zijn.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/afbouw-salderingsregeling-uitgesteld-tot-2025/

In 2025 is het meteen naar de 64%
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Tegen die tijd moet je er dus zoals @martin al schreef zorgen dat je op of rond de 0 uit komt.
hetzij door ebikes op te laden.
verwarming dmv airco’s Of wat dan ook om je overschot te verbuiken.

het grootste gevaar is de dag waarop de EU zijn zin krijgt en we stoppen met voorschotten te betalen en daadwerkelijk verbruik per maand gaan afrekenen.

dus in Juni 400 Kwh opwekken en bijna niks betaald te krijgen.
en voor de zelfde 400Kwh in dec 400 euro moeten gaan betalen,
 

martin

Mankinds only hope
Met een oost west opstelling van zonnepanelen kun je ervoor zorgen dat de X as van je teruglever grafiek wat breder zal worden.

1661070168784.png

Als je dan tussen 10:00 en 18:00 je verbruik maximaliseer en in tussen 18:00 en 10:00 minimaliseer dan moet je een heel eind kunnen komen.
In Spanje heb ik 2 stuks 250 Ah accu's en daar kom ik de avond wel mee door. Nu gaat dat hier niet voldoende zijn want hier heb ik een vrieskist en wat andere 24 uurs verbruikers waardoor ik dit naar 1500 Ah zal moeten brengen. Rond die tijd zal het verstandig kunnen zijn om 2 systemen naast elkaar te draaien. 1 systeem "on grid" en 1 groep verdeeld door het huis "off grid"
En dan "gewoon met een timer" de accu's laten opladen tussen 10:00 en 18:00 zodat je aan de zonnepanelen helemaal niks moet aanpassen.
 
F

frans81

Gast
Zover ik begrepen heb middels instructies kan ik mijn panelen ook uitschakelen !
Maar hier ga ik nog over bellen of dat ook echt mag . Voorlopig lijkt het ook nog niet nodig om die optie te moeten gaan benutten .
Moeten !
 

martin

Mankinds only hope
Voorlopig lijkt het ook nog niet nodig om die optie te moeten gaan benutten .
Moet je nu zeker niet doen. Je moet alleen goed de kleine lettertjes lezen als je naar een nieuwe contract gaat/moet. Want je zult de eerste niet zijn die door een flexibel/uur contract overstapt. Dit soort contracten zijn nu nog zeldzaam maar zullen (volgens mij) de standaard worden.
 

Roel

Mankinds only hope
Ook als je geen zonnepanelen hebt, (en geen daltarief) is het nuttig overdag zoveel mogelijk stroom te gebruiken. Dat vermindert de druk op het stroomnet.
Eh, ik ben/raak nu even de weg kwijt. Hier is nu een staaltje hogere energiekunde aan het werk, ik echter kan het niet helemaal volgen.
Ik heb geen zonepanelen. En nu ga je me vertellen dat ik zoveel mogelijke stroom moet gebruiken, overdag, om de druk op het stroomnet te verminderen? En mijn portemonnee dan? Of begrijp ik weer eens niet wat er wordt geschreven?
Ik bedoel, als ik niets gebruik ben ik er mede schuldig aan dat er een (te) hoge druk op het stroomnet rust?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja het is wel hogere energiekunde....
Stroom van panelen gaat terug het stroomnet in en moet ergens opgeslagen...
Als het stroomnet vlakbij het punt waar de stroom het net opgaat, ook stroom afneemt....hoeft het niet verder het stroomnet op en opgeslagen tot het wel gebuikt wordt.
En er ontstaat geen "file".
(als er wel file dreigt te ontstaan schakelt het terugladen uit...en verdienen mensen niks terwijl de zon schijnt. Op een ander moment moet er wel weer stroom zijn, stroom die dan duurder is en dat wordt wel weer doorberekent in de stroomprijzen aan alle klanten)

Ik moest zelf ook even visualiseren om het te snappen...bv autos gaan allemaal de snelweg op om ergens ver weg te parkeren.
Als er in de buurt een parkeerplek is gaan ze de snelweg weer af en ontstaat er geen file...

Meer info over stroom en het stroomnetwerk kan je vinden in de st(r)oomcursus
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Klinkt leuk, maar tenzij ze de stroom gratis gaan weggeven als er te veel op het net komt zal ik niet meer gaan gebruiken, alleen omdat ze het net niet op tijd aangepast hebben. Zeker bij energie bedrijven moet de liefde altijd van 1 kant komen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Klinkt leuk, maar tenzij ze de stroom gratis gaan weggeven als er te veel op het net komt zal ik niet meer gaan gebruiken, alleen omdat ze het net niet op tijd aangepast hebben. Zeker bij energie bedrijven moet de liefde altijd van 1 kant komen.
Er word bedoeld dat je het best overdag stroom kunt afnemen in plaats van als het donker is. Dus niet meer afnemen, maar op een ander tijdstip wassen, koken en je accu van je Tesla opladen bijvoorbeeld
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Precies, je wasmachine en afwasmachine met een tijdklok zo instellen dat het om 11 uur smorgens pas gaat draaien en niet meteen na het eten. Je auto overdag opladen. Je tandenborstels telefoons fiets, en weet ik wat overdag opladen.
Niet meer, maar op een andere tijd.

Zoals men vroeger na elf uur savonds pas de wasmachine aanzette omdat dan de goedkopere uurtjes waren.

Een auto kan je zo bijvoorbeeld slim laden en dat levert je voordeel op...zoals ze hier aangeven 250 euro per jaar, gewoon door andere momenten te laden.
https://www.samenom.nl/bespaartips/slimladen/
 

Roel

Mankinds only hope
Ook als je geen zonnepanelen hebt, (en geen daltarief) is het nuttig overdag zoveel mogelijk stroom te gebruiken.
Ik lees echt dat je overdag zoveel mogelijk stroom zou moeten afnemen.
Maar ik heb helemaal niks om op te laden, geen mobiel, geen auto, geen fiets, geen tandenborstel.
Wat moet ik dan doen voor het algemeen belang? Deksel van de vriezer en deur van de koelkast open zetten?
Het lijkt me dat géén gebruik maken het meest op zal leveren, voor mij dan.
Ik ben bang dat ik toch maar kies voor overdag en 's nachts zo weinig mogelijk stroom gebruiken.
Dus niet meer afnemen, maar op een ander tijdstip wassen, koken en je accu van je Tesla opladen bijvoorbeeld

En als het anders is bedoeld zou ik het ook anders op schrijven, wel zo duidelijk. ;)
 

PBear

Mankinds only hope
Als tzt stroomleveranciers met uurtarieven gaan rekenen, dan kan het voor degenen die geen zonnepanelen hebben zelfs voordelig uitpakken stroom te gebruiken op de momenten dat zonnepanelen elders veel stroom aan het net willen leveren, overdag met name in het zomerseizoen. Momenten waarop de stroomafname voor alle aangesloten gebruikers goedkoper kan zijn, of afname zelfs geld kan opleveren door negatief tarief.
Het zou mij niet verbazen als tegen die tijd het nachttarief wordt afgeschaft.
 

Ray

SHTF Expert
De salderings afschaffing is verplaatst naar 2024 en vanaf dat moment krijgnje nog 68% terug, meer dan een kwart minder. Het jaar erop weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal idd iets van 10% zijn.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/afbouw-salderingsregeling-uitgesteld-tot-2025/

In 2025 is het meteen naar de 64%
De kogel is nog niet door de kerk en alleen kijken naar de salderinhg niet het hele verhaal, overproductie in de zomer blijft meetellen.

Wat je in de zomer op dat moment niet gebruikt, krijg je geld voor, dat je in de winter uiteraard weer uitgeeft. Dit is het plan:
Minimum vergoeding van 80%
Het vorige kabinet heeft in de brief aan uw Kamer van 30 maart 2020 het
voornemen gecommuniceerd het wettelijk minimum van de redelijke vergoeding
vast te willen stellen op 80 procent van het leveringstarief dat de kleinverbruiker
heeft afgesproken met zijn/haar energieleverancier, exclusief belastingen en
heffingen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/07/01/afbouw-salderingsregeling

De overproductie van je zonnepanelen blijft voor 80% meetellen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb nog een ouderwetse terugdraaimeter. Sinds 1 juli 2022 is het niet meer mogelijk om met een ouderwetse terugdraaimeter dubbeltarief te doen.
 
Bovenaan