• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waar zou je gaan wonen?

waar zou je gaan wonen


  • Totaal aantal stemmers
    45

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat het "probleem" werk er niet erg toe doet als je het juiste moment weet te vinden om te verkassen. Als er global shtf aan de hand is hoef je enkel goed uit te kiezen wanneer je gaat.
Dan heeft welke overheid dan ook wel wat anders aan zijn hoofd dan uit te zoeken welke buitenlander hier is zonder werkgarantie, visum of wat dan ook....
Maar wacht niet te lang... anders kom je weer niet weg.... Tja. het is ook altijd wat... :)
 

drent

Diehard Prepper
Verhuizen naar een ander land geeft problemen als er daar een shtf uitbreekt of de ellende waarvoor je gevlucht bent ook die kant op komt. Je bent nl altijd buitenstaander als je geluk hebt wordt je enkel (deels) buitengesloten, als je pech hebt het dorp en je huis uit gezet. Zolang de overheid nog functioneerd mogelijk niet, mits je je belastingen kan betalen (en die kunnen nog wel eens van de sentimenten en stijgende kosten afhangen, want buitenlanders zijn altijd rijk), maar voor het soort omstandigheden waar over gesproken wordt is er enkel nog de lokale bevolking die van belang is en die leven vaak al tig generaties in dat gebied. Alles wat er niet minimaal 2 generaties woont is vreemde en dat geeft problemen als de bekende, vertrouwde wereld instort.

Fukushima geeft trouwens wel degelijk problemen op het zuidelijk halfrond. Deel van de straling stroomt via de onderste laag zeewater naar het zuiden. Wetenschappers snappen het niet, maar hebben wel moeten vaststellen dat het gebeurt.

Land als Hongarije is qua ruimte en hoger t.o.v. zee zeker aantrekkelijk en vriendelijker ook qua huizenprijzen dan Frankrijk, maar probleem, zowel qua taal als inkomen (die is logischerwijs ook lager) is een flinke spaarpot en een redelijk stabiel inkomen toch noodzakelijk. Ik zou de gok wel willen wagen mits geen hypotheek nodig en een netwerkje daar (niet enige nederlander en dus hulp met taal en regels). Door de banden met nederland nu echter geen optie.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Is er inmiddels al iemand zijn geluk gaan beproeven in een ‘beter’ land?

( Ik spit een beetje door de ouder dan 100 dagen topics:D)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Yup, ik woon nu al een tijdje waar ik wil wonen en dat is Catalunya. Ruimte en rust indien ik wens en drukte, zon en zee op korte afstand.

Nog ff afwachten tot alles rond is m.b.t. de nieuwe BIL/BOL en verder bouwen aan de toekomst.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
thnx voor het omhooghalen @Rataplan

De ultieme droom (na het winnen van die staatsloterij) zou een privé eiland met eigen zoetwaterbron aan de Canadese kust zijn. Groot genoeg voor eigen zelfvoorzienende stek en zo ver mogelijk weg van de leefplek eventueel nog een verhuur-lodge voor wat inkomsten (die dan dubbel kan dienen als extra verblijf voor selecte vrienden ofzo bij shtf, zit je niet zo op elkaars lip).

Maar zou andere locaties ook wel overwegen, bij voorkeur wel bosrijk, geen te warm klimaat (kan ik wat minder goed tegen), ver van grootschalige bewoning maar wel een dorpje met basis voorzieningen/arts ed. op max. halve dag afstand, en waar je met Engels uit de voeten kan, hoeft niet als hoofdtaal.

Fijn, ik weet al waar mijn dromen vannacht weer over gaan :rolleyes:
 

Rataplan

Mankinds only hope
thnx voor het omhooghalen @Rataplan

Ja er zijn best veel leuke topics (die stil gevallen zijn) ( ook van mezelf zag ik), vind ik jammer.
Ook wanneer mensen wat een topic inslingeren, vervolgens antwoord of reactie krijgen en dan niet meer reageren, daar gaat het dan ook niet echt van leven.
Maar goed ik ga :off:


Kort gezegd had ik vijf ‘ haalbare’ landen waar ik wel naar toe zou willen, voornamelijk vanwege de natuur/ruimte i.v.m. Nederland.
Al hoewel ik bergen etc geweldig vind, Ik heb meer binding met de zee dan dat ik in eerste instantie dacht, dus daar viel uiteindelijk één land al mee af, Hongarije.
Tweede land, wat jaren lang mijn favourite land was, Frankrijk is me in de afgelopen 10/15 jaar tegen gaan staan om naar toe te gaan voor gedeeltelijk/definitief verblijf.
Kom er nog wel graag en er zijn prachtige plekken, ook nog om te ontdekken voor mij, maar wonen dat toch niet.
Zweden had ik ook staan, ben er geweest en los van de problemen in het land kon ik weinig vinden wat me tegen zou houden als ik kon. Prachtige natuur, giga veel ruimte, vissen, jagen etc alles kan.
Blijven er twee over, Portugal ( noord) wil ik nog gaan ontdekken i.i.g. om een vergelijking te maken met het laatste land, Spanje, hier ben ik inmiddels ook geweest.
Dat is waar ik hoogstwaarschijnlijk naar toe zou gaan wanneer ik het voor het uitkiezen had.
Ergens aan de kant van de oceaan, daar is het groen, dunbevolkt, prachtige kustlijn, levensonderhoud is goedkoper, voldoende water, vruchtbaar, bergen, jacht en vismogelijkheden genoeg en voor in deze tijd ook kort bij Nederland incl. goede verbindingen.

En zo zijn er vast nog wel 100 plekken te benoemen, maar je moet toch iets kiezen en dan kies ik het liefst iets wat ook realistisch is.:)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een plaats kiezen op grond vann kort verblijf is niet het ideaale. meestal is dit in vakantiestemming en niet echt reaal.
Meestal is het dan de mooiste tijd van het jaar, maar hoe is het daar drie maanden of een half jaar later?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Rataplan

Mankinds only hope
Een plaats kiezen op grond vann kort verblijf is niet het ideaale. meestal is dit in vakantiestemming en niet echt reaal.
Meestal is het dan de mooiste tijd van het jaar, maar hoe is het daar drie maanden of een half jaar later?

Klopt, maar op basis van een atlas en tv series helemaal niet.
Naar mijn inziens dien je jezelf vooraf bepaalde eisen/doelen/wensen te stellen , vervolgens zoveel mogelijk info in te winnen d.m.v. internet, boeken, spreken van mensen die er wonen, gewoond hebben of willen gaan wonen.
Dan i.i.g. diverse landen bezoeken voor vergelijking ( vakantie kan prima) en wanneer je meer voorkeur krijgt voor een land of regio ga je meer op in de details, zoals omstandigheden gedurende een heel jaar, ligging, mogelijkheden, bezwaren, afstanden, bereikbaarheid etc
Na meerdere bezoeken zal het romantische van het vakantiegebeuren minderen en kom je meer tot hoe je het daar echt vind.
Ook kan het uitmaken of er al landgenoten zich bevinden in de streek van interesse, zoals bijv. in Hongarije, Zweden en Spanje het geval is.
Zij kunnen je vaak bijstaan bij problemen die hun al gehad hebben in het begin, dat wordt ergens in verweg van alles en iedereen in Alaska toch even wat anders.
Daarnaast is een locatie op redelijke afstand van Nederland ook goed in fases te ontwikkelen, aan je huisje klussen in Nieuw-Zeeland af en toe zie ik niet gebeuren.
 

Candyman

Diehard Prepper
Brazilië lijkt mij wel geschikt.
Het land is zo groot als Europa en op de meeste plekken is de grond erg vruchtbaar.
De mensen zijn ook aardig maar politiek en economisch gezien is het een drama.
Ik zou er alleen heen gaan als ik hier weg moest of als ik financieel onafhankelijk zou zijn.
Waarschijnlijk komt optie 1 eerder voor :D
 
F

forumlid 1447

Gast
Is er inmiddels al iemand zijn geluk gaan beproeven in een ‘beter’ land?

( Ik spit een beetje door de ouder dan 100 dagen topics:D)

Ik woon al langere tijd in België, de grond is groter, het huis goedkoper, en de chaos niet te overzien.
Als je tegen inefficiëntie, onlogica, en politieke instabiliteit kunt,
is het een geweldig land. (zoek op confederalisme).
Je afzijdig houden, de regels oprekken en gewoon doen wat je goed lijkt is de nationale sport.:fluit:
Elke wet heeft mazen, en die zoeken we hier graag op.
Als je iets gedaan wil hebben duurt het lang maar het komt er,
heb je geen geduld dan moet je zorgen dat je iemand kent die de zaak versneld.
En zo heeft elk land zijn eigenaardigheden.
Heb hier een pand en grond vele maal groter dan in NL, voor bijna dezelfde prijs.
En als je geen problemen met renoveren hebt, is er hier nog meer dan genoeg te vinden,
tegen redelijke prijzen. (De jeugd wil vaak alleen nieuw, zonder teveel werk.)
Ben je niet vanwege werk gebonden, dan heb je in Wallonië nog
meer waar voor je geld.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik woon al langere tijd in België, de grond is groter, het huis goedkoper, en de chaos niet te overzien.
Als je tegen inefficiëntie, onlogica, en politieke instabiliteit kunt,
is het een geweldig land. (zoek op confederalisme).
Je afzijdig houden, de regels oprekken en gewoon doen wat je goed lijkt is de nationale sport.:fluit:
Elke wet heeft mazen, en die zoeken we hier graag op.
Als je iets gedaan wil hebben duurt het lang maar het komt er,
heb je geen geduld dan moet je zorgen dat je iemand kent die de zaak versneld.
En zo heeft elk land zijn eigenaardigheden.
Heb hier een pand en grond vele maal groter dan in NL, voor bijna dezelfde prijs.
En als je geen problemen met renoveren hebt, is er hier nog meer dan genoeg te vinden,
tegen redelijke prijzen. (De jeugd wil vaak alleen nieuw, zonder teveel werk.)
Ben je niet vanwege werk gebonden, dan heb je in Wallonië nog
meer waar voor je geld.

Ik vind Wallonië geen eens zo goedkoop meer, misschien als je heel goed zoekt of via via wat te horen krijgt.
Prijzen in Nl schelen ook als dag en nacht.
Voor de prijs van een apartement in de randstad heb je in de achterhoek een boerderij met grond.
Zelf woon ik op fiets afstand van België, kom er graag ( genieten van grote stieren in de wei onder een oude eikenboom:)
 

Flos

SHTF Expert
Ik zou het nog niet weten. Spanje trekt mij al lang aan. Ook Duitsland maar nu echt goedkoop is dat nog niet. Veel gehoort over Hongarije en met een week of drie weet ik of ik er zou willen wonen.
En @wiliam in België zijn de wetten gemaakt om te omzeilen.
En wie denkt dat ze alleen maar Engels spreken in Canada zit er behoorlijk naast.
Hun tweede taal is Frans . En die lijkt nog minder op Frans dan het Frans dat men in een deel van België spreekt.
Dus jou Franse vocabulair bij schaven heeft geen zin.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Je zult inderdaad meerdere keren het land moeten bezoeken. Ook in alle jaargetijden zoals @Flos aangeeft.

Daarnaast mocht je iets gevonden hebben zul je er wederom een paar periodes moeten verblijven om te kijken of dit echt wel is wat je wilt. Taal, cultuur, mentaliteit, vrienden etc.

Daarna zul je een vorm van inkomen moeten zien genereren, dan wel vast inkomen zoals Vut, pensioen, uitkering meebrengen uit Nederland.

Mijn tip is wacht niet te lang. Velen gaan na hun 65e pas en dan ben je behoorlijk versleten en heb je niet zo lang meer te gaan of je moet 100 worden. Des te eerder je de stap durft te maken, des te groter de kans van slagen.

En niet te vergeten je BOL/BIL zul je gereed moeten maken voor je verblijf.

Mensen die bijvoorbeeld zomaar Canada opnoemen omdat het daar zo mooi is of omdat ze wat mooie verhalen hebben gehoord kunnen zich het beste inschrijven voor het TV programma:Ik Vertrek. Deze mensen zijn vaak totaal onvoorbereid en de meesten binnen een jaar of 2 weer thuis.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Denk wel eens aan Duitsland...
Daar is de privacy van burgers beter geregeld.

Wat ik eens gelezen heb, is dat de sociale controle dus weer veel meer is als hier, dus een uur eerder de vuilnis buiten zetten en je heb het aan de stok met je buren.....mij niet gezien met zulk mierengeneu....voor een ander klinkt het misschien als muziek in zijn oren.
Het is wel een prachtig land.
 

petroman

SHTF Expert
Wat ik eens gelezen heb, is dat de sociale controle dus weer veel meer is als hier, dus een uur eerder de vuilnis buiten zetten en je heb het aan de stok met je buren.....mij niet gezien met zulk mierengeneu....voor een ander klinkt het misschien als muziek in zijn oren.
Het is wel een prachtig land.

Ik heb diverse duitse kenissen, nog nooit van gehoord.
 
Bovenaan