• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waar zou je gaan wonen?

waar zou je gaan wonen


  • Totaal aantal stemmers
    45

drent

Diehard Prepper
Ik heb mijn droom om in Zweden te gaan wonen in de ijskast gezet. :( Tegen de tijd dat ik de pensioenleeftijd heb krijg ik ietsjes meer dan de helft aan AOW. Daar valt niet van te leven, zeker niet met een lijf wat langzaam aftakelt. Hoe het zit met mijn lijf op het begin van de pensioenleeftijd weet ik niet, kans is groot dat ik er dan helemaal niet meer aan hoef te denken. Zou wel maandelijks geld kunnen sparen voor die tijd, maar dat zal niet veel zijn. En het op de bank laten staan geeft ook weer problemen belastingtechnisch. :mad: Tot die tijd ga ik, als ik kan, daar heen op vakantie. Misschien dat er een oplossing op mijn pad komt.
Zweden is geen goedkoop land om te wonen, waarom trouwens willen zoveel mensen die buitenaf willen wonen dat in dikke ladingen sneeuw en ijs doen? En nog met korte winterdagen er bij? Er zijn goedkope, landelijke gebieden met een beter klimaat en langer groeiseizoen om productieve moestuinen te kunnen hebben, incl. langer verse groentes (tot bijna jaarrond aan toe met een koude kas/plastic tunneltje tegen bevriezen).
Niet meteen een probleem met sneeuw, beter dan winter met modder eigenlijk, maar hoe langer je vers uit eigen tuin seizoen is, hoe makkelijker zelfvoorzienend zijn wordt. Wecken heeft zijn nut en handige kanten, maar er zit wel extra werk in wat niet altijd mogelijk is als je ouder wordt en alles langzamer gaat. En bij echte shtf is het maar de vraag of je deksels/rubberafdekringen genoeg hebt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zweden een prachtig land maar vergis je niet in de kosten inderdaad. Met name in de wintermaanden om je woning warm te houden. Daarnaast is Zweden ook het Zweden niet meer zoals wij het kennen. Ook daar zijn steeds meer problemen en uitdagingen.

Wat ook belangrijk is voor welke locatie dan ook is de plaats van je BOL. Zit je wat meer afgelegen dan maak je kosten om in de bewoonde wereld te komen. Denk aan waar de winkels zitten, waar de scholen zitten, overheidsinstanties en waar zit je postbus?
 

petroman

SHTF Expert
Wat ook belangrijk is voor welke locatie dan ook is de plaats van je BOL. Zit je wat meer afgelegen dan maak je kosten om in de bewoonde wereld te komen. Denk aan waar de winkels zitten, waar de scholen zitten, overheidsinstanties en waar zit je postbus?

Je vergeet: waar zit je water en elektriciteit, energie dus.
Er was eens zo'n makelaarsprogramma over blokhutten op exotische locaties.
Waar de meeste kopers op afknapten: 1x per week water halen bij tappunt ver weg, 1x per maand je septictank laten leegpompen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Of zet je geld in het buitenland op een spaarrekening.
Uiteraard zitten daar wel risico's aan maar aan beleggen ook.
 

Lai

Prepper goeroe
Zweden is geen goedkoop land om te wonen, waarom trouwens willen zoveel mensen die buitenaf willen wonen dat in dikke ladingen sneeuw en ijs doen? En nog met korte winterdagen er bij? Er zijn goedkope, landelijke gebieden met een beter klimaat en langer groeiseizoen om productieve moestuinen te kunnen hebben, incl. langer verse groentes (tot bijna jaarrond aan toe met een koude kas/plastic tunneltje tegen bevriezen).
Niet meteen een probleem met sneeuw, beter dan winter met modder eigenlijk, maar hoe langer je vers uit eigen tuin seizoen is, hoe makkelijker zelfvoorzienend zijn wordt. Wecken heeft zijn nut en handige kanten, maar er zit wel extra werk in wat niet altijd mogelijk is als je ouder wordt en alles langzamer gaat. En bij echte shtf is het maar de vraag of je deksels/rubberafdekringen genoeg hebt.

Heel luid en duidelijk uit te leggen waarom (bepaalde) mensen voor Zweden kiezen:
Zweden is niet veel goedkoper meer dan Nederland dankzij btw verhogingen en invoer van de euro. Is mijn ervaring en dat van mij ouders.
Tenzij je veel wil roken/drinken, da's duur. Wat ik beide niet doe. En verse en melk producten worden wel duurder naar mate je hoger in Zweden komt.
Ik ben een van de mensen die graag weg van veel mensen wil leven, in veel gevallen heb ik meer last dan profijt van mensen.
Ik hou heel erg van kou, sneeuw, bos, bergen de eenzaamheid en vrijheid.
Ook in koude gebieden kunnen kassen het hele jaar productief zijn. Het ligt er wel aan welke je bouwt. Geen excuus dus.
https://www.hetkanwel.net/2014/02/03/het-hele-jaar-oogsten-met-een-spotgoedkope-kuilkas/
http://www.lowtechmagazine.be/2015/02/passieve-tuinbouwkas-zonne-energie.html
En wat met groente kan kan met fruit ook. Ook een mooie plek om kippen en konijnen te houden. Die kan je voeren met afval uit de tuin. Wat deze niet eten kan gecomposteerd. En je hebt gelijk mest voor de kassen.

En de verwarmingskosten, dat heb je helemaal zelf in de hand. Evenals wat voor een warmte bron je gebruikt. Ga je alleen elektrisch verwarmen dan kost het je nog al wat (al vind ik de kosten nog mee vallen), stook je hout wat van eigen perceel komt is het weer een ander verhaal.
Zweden heeft de zelfde/soort gelijke problemen en uitdagingen als elk ander land. Het ultieme land zonder wat voor een probleem dan ook moet ik nog tegen komen. Overal is wel wat.

@Harry Nack als ik in whisky ga investeren heb ik er niet lang plezier van. Vriend is gek op whisky. o_O
En heel idioot misschien, maar goud heeft voor mij totaal geen waarde. Zal daar ook nooit wat mee doen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Zweden is geen goedkoop land om te wonen, waarom trouwens willen zoveel mensen die buitenaf willen wonen dat in dikke ladingen sneeuw en ijs doen? En nog met korte winterdagen er bij? Er zijn goedkope, landelijke gebieden met een beter klimaat en langer groeiseizoen om productieve moestuinen te kunnen hebben, incl. langer verse groentes (tot bijna jaarrond aan toe met een koude kas/plastic tunneltje tegen bevriezen).
Niet meteen een probleem met sneeuw, beter dan winter met modder eigenlijk, maar hoe langer je vers uit eigen tuin seizoen is, hoe makkelijker zelfvoorzienend zijn wordt. Wecken heeft zijn nut en handige kanten, maar er zit wel extra werk in wat niet altijd mogelijk is als je ouder wordt en alles langzamer gaat. En bij echte shtf is het maar de vraag of je deksels/rubberafdekringen genoeg hebt.

Zuid-Zweden heeft het zelfde of soms nog een beter klimaat dan Nederland.
Hoe noordelijker hoe kouder, ligt er dus aan waar je je zelf wil vestigen.
 

Lai

Prepper goeroe
Wat wil je ook met een land wat ongeveer 1550 km lang is :D Voor iedereen is er wel een geschikt plekje. En dan is er nog verschil tussen oost (kust) en west (bergen).
 

Dutchprepper

Elementary prepper
Interessante vraag. Wat opvalt is dat er erg veel 'standaardlanden' voorbij komen: Canada, Noorwegen, Zweden,... Ik vind het zelf erg lastig (maar wel leuk) om deze vraag te beantwoorden en wel om een aantal redenen.

Ten eerste kijk ik ook naar de politiek. Als je Nederland zou ontvluchten, dan doe je dat omdat het hier slecht is (en dat je hoopt dat het elders beter is). Een van de grootste problemen die Nederland heeft, in mijn ogen (maar dat is mijn mening, he) is de globalistische liberale politiek die hier door de strot geramd wordt. Global warming, nep-feminisme, gender, LHBT, migranten pamperen, vega,... allemaal hééééél belangrijk en er gaat hééééél veel geld heen, terwijl veel essentiële zaken verpieteren. Iedereen kan straks € 30.000,- ophoesten voor een warmtepomp, maar oma krijgt geen fatsoenlijke verzorging meer in het verzorgingstehuis en in groep 7 weten de kinderen niet eens dat Friesland een provincie is van Nederland en wat voor en na Christus betekent in de jaartelling (echt gebeurd!). Dat in combinatie met het feit dat her verschil arm-rijk snel groter wordt en bedrijven alleen maar meer macht krijgen.
Dit probleem speelt minstens net zo erg in juist die landen die als 'heimat' worden genoemd: Canada (kon toch niet laten om een foto van hun 'leider' te plaatsen), Zweden en Duitsland zijn landen die nog verder voorop lopen naar zelfvernietiging. Als de geschiedenis zich herhaalt van het Romeinse Rijk, dat mede viel door decadentie, wanbeleid en eeuwenlang focus op verkeerde zaken en zelfverrijking, dan zijn dit de eerste landen die in de nieuwe donkere Middeleeuwen vallen.
Landen die afvallen: Canada, Zweden, Duitsland, België, UK

Ten tweede kijk ik dan naar het klimaat: droge landen of koude landen vallen ook af. Veel te duur of te intensief om hier iets te beginnen.
Landen die afvallen: Alaska, Groenland, IJsland, Noorwegen, Finland, Australië, Portugal, Griekenland, 90% van Rusland

Ten derde kijk ik dan naar landen die qua cultuur te ver weg staan om enigszins te kunnen integreren:
Landen die afvallen: geheel Afrika, geheel Azië, Midden-Oosten.

Ten vierde kijk ik naar daglicht in de winter. Ik wordt hier in Nederland al depressief van die korte, sombere dagen in december en januari. Nog verder noordelijk wordt dit probleem nog groter:
Landen die afvallen: Denemarken, Schotland, Baltische Staten, Polen, 90% van Rusland

Ten vijfde kijk ik naar de stabiele situatie in een land. Multiculti is (in mijn ogen) in elk geval een risicofactor. Syrië, Irak, Jemen en Afghanistan zijn allemaal multicultureel en geen voorbeelden van stabiliteit. Net als het voormalige Joegoslavië. Dus geen landen met interne spanningen:
Landen die afvallen: Oekraine, Bosnie, Moldavië, Kaukasuslanden, metropolen (maar die zou toch al niemand overwegen als BOL).

Ten zesde kijk ik naar de corruptie in een land. Hoe corrupter, hoe meer kans dat jij waarschijnlijk constant slachtoffer wordt van bendes, afpersers, politie etc.
Landen die afvallen: Midden- en Zuid-Amerika (m.u.v. Chili, Costa Rica en wellicht Uruguay), Albanië, Kosovo, Roemenië en Bulgarije.

Zoals je ziet valt er bijzonder veel af. Dan blijven er wat mij betreft nog een aantal landen over, die mogelijk een toevluchtsoord zouden kunnen zijn:

1. Verenigde Staten: liep in eerste instantie ook voorop in zelfvernietiging, maar ik hoop dat Trump en aanhangers orde op zaken kan stellen, zodat gezond verstand hier weer de overhand krijgt. Pas na 2020 denk ik dat we meer weten.
2. Frankrijk: Nu nog op het pad van zelfvernietiging onder Macron, maar sinds de gele hesjes heb ik (een beetje) hoop dat dit land misschien nog iets wordt. Als gezond verstand overwint, waarschijnlijk mijn nummer 1.
3. Zwitserland: Veilig, maar duur en door EU geïsoleerd. Als EU valt, valt Zwitserland toch mee;
4. Oostenrijk: Interessant, maar even aankijken hoe lang ze EU-kritische koers aan durven houden en aan durven sluiten bij Oost-Europa;
5. Spanje: droog, maar vooral in noorden (Costa Verde) wellicht mogelijkheden tot landbouw. Spanje loopt helaas gewoon mee in de liberaal-globalistische dodenmars (maar niet voorop);
6. Italië: met de nieuwe rechtse regering ineens interessant geworden. Klimaat is prima. Risico: financiële ineenstorting
7. Tsjechië: gezond verstand, goed klimaat, alternatief dat het dichtstbij ligt. Taal is lastig.
8. Slowakije: idem als Tsjechië, maar 400 kilometer verder.
9. Hongarije: idem als Tsjechië, maar 500 kilometer verder. Zomers zijn erg heet en taal is bijzonder lastig (staat compleet los van andere talen, behalve Fins);
10. Slovenië: idem als Tsjechië, maar durft zich iets minder EU-kritisch te tonen.
11. Kroatië: Klimaat is goed, EU-kritisch, maar er leeft veel nazisme in het land (waarom weet ik niet?).
12. Servië, Montenegro, Macedonië: zijn wel EU-kritisch, klimaat is ook redelijk, maar arm. Deze landen zijn de speelbal tussen NAVO en Rusland en staan momenteel zwaar onder druk.
13. Rusland: Interessant door de uitgestrektheid, al is 90% van het land onbruikbaar en te donker in de winter. Enige interessante gebied is nabij Rostov en Sochi. Echter: Oekraine ligt vlak in de buurt en het gebied kan zomaar in een oorlogszone veranderen als NAVO oorlogje wilt gaan spelen. Qua geopolitieke situatie (tegen globalisme) is Rusland echter een van de veiligste opties, maar enkel als plan Z (als geen enkel ander gebied meer veilig is);
14. Nieuw-Zeeland: Klimaat en taal zijn OK. Het nadeel is dat meer en meer liberale Amerikanen visums aanvragen hier. Iets zegt me dat Nieuw-Zeeland in de toekomst het pad van de zelfvernietiging wil gaan kiezen. Daarnaast zal het een loeidure investering zijn: ver weg, alles moet je opnieuw kopen,...
15. Chili: Rijkste land van Zuid-Amerika, durft te kiezen voor zichzelf en goed klimaat;
16. Costa Rica: rijkste land van Midden-Amerika, opmerkelijk stabiel. Maar wel omringd door Nicaragua en Panama.
17. Uruguay: Geen toerisme, heel veel ruimte, relatief stabiel en onopvallend.
18. Ierland: Klimaat prima (voor landbouw), geïsoleerd, maar wel onder invloed van zelfvernietigend UK. Niet EU-kritisch, dus niet het beste alternatief.
19. Falklands: dit is een onderdeel van de UK, maar ligt ter hoogte van Zuid-Argentinië en er wonen maar 5000 mensen op 12.000 km2. Klimaat lijkt op dat van Shetland-eilanden, maar verschil dag/nacht in winter is veel kleiner. En... zuidelijk halfrond. Voor de echte avonturier. Het land staat in elk geval op mijn bucketlist om ooit te bezoeken.

Dan heb ik alles gehad, denk ik. En dan weet ik het dus nog steeds niet... Met elk land lijkt wel iets te zijn wat me weerhoudt.
 

Bijlagen

  • V40.PNG
    V40.PNG
    398.2 KB · Weergaven: 8

Mayo

Last (wo)man standing
Oke, pik er één tussen uit:


Dat is toch dat eiland waar ooit vele mensen wegtrokken naar het nieuwe beloofde land Amerika ten gevolge van mislukte oogsten ?
En die niet wegtrokken daar strief de helft van ?
Van de honger dus.

Kwam ook wel doordat ze praktisch alleen aardappelen verbouwden. Monocultuur dus.
Toen de aardappelziekte uitbrak en 90% van de oogsten vernietigde had dat wel een extreem gevolg, wat niet nodig was geweest.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt, maar blijkbaar was het enige wat goed groeide of veel vraag naar was de aardappel.
Waren ook heel andere tijden maar ik geloof niet dat het klimaat heel geschikt is voor tere groentes.
 

Henk88

Diehard Prepper
Zweden een prachtig land maar vergis je niet in de kosten inderdaad. Met name in de wintermaanden om je woning warm te houden. Daarnaast is Zweden ook het Zweden niet meer zoals wij het kennen. Ook daar zijn steeds meer problemen en uitdagingen.


Wat ook belangrijk is voor welke locatie dan ook is de plaats van je BOL. Zit je wat meer afgelegen dan maak je kosten om in de bewoonde wereld te komen. Denk aan waar de winkels zitten, waar de scholen zitten, overheidsinstanties en waar zit je postbus?

Ik weet niet wat je precies bedoeld met het Zweden wat wij kennen want ik ben zelf (ik neem aan dat je dat bedoeld) van een jongere generatie. Toch denk ik niet dat Zweden perse duurder is dan Nederland qua kosten.


Natuurlijk heb je een kouder klimaat, maar zeker in Zuid-Zweden is dat niet zo extreem. Daarnaast kost een huis daar bijna niks en voor 150.000 euro minder hypotheek kun je een hoop hout of pelletkorrels kopen. Qua levensonderhoud is Zweden denk ik vergelijkbaar met Nederland. Sociale zaken zijn er her en der beter geregeld terwijl voedsel vaak iets duurder is in verband met import.


Woon je meer afgelegen heb je wel een goed punt dat je bijna wel een auto moet hebben en dus afhankelijk bent van die auto maar ook brandstof e.d.


*knip*


Dan heb ik alles gehad, denk ik. En dan weet ik het dus nog steeds niet... Met elk land lijkt wel iets te zijn wat me weerhoudt.


Ik ben het grotendeels met je eens wat betreft je opmerking over globalistische liberale politiek maar ik vind het toch vreemd dat je zoiets belangrijks als klimaatverandering noemt in hetzelfde rijtje als feminisme, immigratie, vega etc. wat toch ‘kleinere’ problemen zijn wat dat betreft.

Verder denk ik dat het wat kortzichtig is om te stellen dat bepaalde landen zoals Duitsland en Zweden op zoek zijn naar ‘zelfvernietiging’. Ik vind de koers die veel landen voeren ook niet prettig, maar we leven inmiddels in een geopolitieke wereld met een sterke onderlinge afhankelijkheid. Het is onwaarschijnlijk dat in een land als Verenigde Staten en helemaal in Frankrijk een radicaal andere wind gaat waaien, iets wat in mijn mening ook niet wenselijk is. Immers het huidige systeem is verre van ideaal en de koers van Europa bevalt mij absoluut niet. Maar als een type als Trump een voorbode is van het volgende systeem dan kunnen we dat beter overslaan (vind ik dan he).

My 2 cents,

Ik zou op korte tot middellange termijn duidelijk kiezen voor Zweden. Meer dan genoeg ruimte, op afzienbare afstand van Nederland. Taal is wat lastiger, maar haalbaar en verder is het vanuit Nederlandse normen en waarden makkelijk integreren.

Verder heb je zolang de situatie in het land stabiel blijft een uitstekende economie en sociaal zekerheidsstelsel, wordt de situatie minder stabiel is er zeker met het oog op klimaatverandering meer dan genoeg vruchtbaar land en de Zweedse vrouwen zijn geen straf om naar te kijken.

Op de lange termijn zou mijn voorkeur uitgaan naar een kleiner, afgelegen eiland in een warm, maar stabiel klimaat. Groot genoeg om een bevolking te hebben die onafhankelijk is (paar duizend inwoners minimaal), maar klein genoeg om niet teveel beïnvloed te worden door globale ontwikkelingen.
 

drent

Diehard Prepper
@Dutchprepper , Italie is en nogal corrupt (incl. maffia), maar ook geologisch onrustig zowel aardbevingen als vulkanen die rommelen. Zeker dat laatste is ook voor iemand in een klein dorpje die geen last heeft van regeringsbeslissingen niet te vermijden.
VS heeft stijgende straling ivm fukushima en nog veel rariteiten + lastig vestigen op een klein budget.
Heel oosteuropa valt voor mij af, zowel moeilijke talen als gezooi met navo die vanuit hier rusland pesten als tijdverdrijf heeft. Ik maak mij niet zoveel zorgen om rusland, die komen hier echt niet binnenvallen, ze hebben er om te beginnen het geld niet voor en ze weten het. Handel is voor hen veel interessanter en terecht dat ze gezien de geografie van het Eurazische continent naar zowel Europa als China kijken.

Bottleneck is overal inkomen. hoe minder je nodig hebt hoe makkelijker, maar lage kosten gaan vaak gepaard met lage lonen. Balans tussen aantal uren thuis bezig zijn en uren geld verdienen is lastig. Sociaal zekerheidsstelsel moet ergens van betaald worden en dat is meestal belastingen (incl. die op onroerend goed).

Hier staat N-W Spanje ook op 1 qua opties aangezien ik en water wil (met vee is dat nogal noodzakelijk) en bergen (iets met boven zeespiegel o.a.) en langer groeiseizoen dan hier op zo'n 52graden noorderbreedte. Zo van wat het nieuws laat zien is Spanje (buiten Catalonie geemmer om) zowel qua weer en geologie als mensen redelijk rustig.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik weet niet wat je precies bedoeld met het Zweden wat wij kennen want ik ben zelf (ik neem aan dat je dat bedoeld) van een jongere generatie. Toch denk ik niet dat Zweden perse duurder is dan Nederland qua kosten.


Natuurlijk heb je een kouder klimaat, maar zeker in Zuid-Zweden is dat niet zo extreem. Daarnaast kost een huis daar bijna niks en voor 150.000 euro minder hypotheek kun je een hoop hout of pelletkorrels kopen. Qua levensonderhoud is Zweden denk ik vergelijkbaar met Nederland. Sociale zaken zijn er her en der beter geregeld terwijl voedsel vaak iets duurder is in verband met import.


Woon je meer afgelegen heb je wel een goed punt dat je bijna wel een auto moet hebben en dus afhankelijk bent van die auto maar ook brandstof e.d.





Ik ben het grotendeels met je eens wat betreft je opmerking over globalistische liberale politiek maar ik vind het toch vreemd dat je zoiets belangrijks als klimaatverandering noemt in hetzelfde rijtje als feminisme, immigratie, vega etc. wat toch ‘kleinere’ problemen zijn wat dat betreft.

Verder denk ik dat het wat kortzichtig is om te stellen dat bepaalde landen zoals Duitsland en Zweden op zoek zijn naar ‘zelfvernietiging’. Ik vind de koers die veel landen voeren ook niet prettig, maar we leven inmiddels in een geopolitieke wereld met een sterke onderlinge afhankelijkheid. Het is onwaarschijnlijk dat in een land als Verenigde Staten en helemaal in Frankrijk een radicaal andere wind gaat waaien, iets wat in mijn mening ook niet wenselijk is. Immers het huidige systeem is verre van ideaal en de koers van Europa bevalt mij absoluut niet. Maar als een type als Trump een voorbode is van het volgende systeem dan kunnen we dat beter overslaan (vind ik dan he).

My 2 cents,

Ik zou op korte tot middellange termijn duidelijk kiezen voor Zweden. Meer dan genoeg ruimte, op afzienbare afstand van Nederland. Taal is wat lastiger, maar haalbaar en verder is het vanuit Nederlandse normen en waarden makkelijk integreren.

Verder heb je zolang de situatie in het land stabiel blijft een uitstekende economie en sociaal zekerheidsstelsel, wordt de situatie minder stabiel is er zeker met het oog op klimaatverandering meer dan genoeg vruchtbaar land en de Zweedse vrouwen zijn geen straf om naar te kijken.

Op de lange termijn zou mijn voorkeur uitgaan naar een kleiner, afgelegen eiland in een warm, maar stabiel klimaat. Groot genoeg om een bevolking te hebben die onafhankelijk is (paar duizend inwoners minimaal), maar klein genoeg om niet teveel beïnvloed te worden door globale ontwikkelingen.

Zweden is één van de duurdere landen binnen de EU. Even wat feitjes van de duurste landen in de EU t.o.v. het gemiddelde binnen de EU qua kosten levensonderhoud. De top 5 en belangrijke preppers landen.

1. Zwitserland 73% duurder dan gemiddelde
2. Noorwegen 53%
3. Denemarken 37%
4. IJsland 27%
5. Zweden 20%
.....
.....
13. België 4%
....
15. Duitsland -1%
....
18. Nederland -7%
....
21. Spanje -12%
....
27. Hongarije -27%

Opvallend is dat België boven het gemiddelde ligt.

Maar Zweden is dus reteduur qua levensonderhoud. Dan kan je huis relatief goedkoop zijn, maar uiteindelijk betaal je nog de prijs. Een goede prep kennis van het oude forum heeft er zelfs vanaf gezgezien iets in Zweden te kopen. Hij had berekenend dat het vorstvrij houden en verwarmen van de gebouwen hem 6000€ per jaar zou kosten of hij er nu was of niet.

Mijn mening is dat je veel verschillende zaken moet afwegen voor je keuze. Niet alleen de kosten, taal of klimaat. Je moet het er kunnen aarden en willen leven. Mijn keuze voor Spanje is niet voor niets, al zijn er goedkopere landen, bijvoorbeeld Italië of Portugal trekt mij niet.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Behalve de prachtige natuur begrijp ik de Zweden hype onder de preppers hier niet zo goed en zou persoonlijk voor een wat zachter klimaat en betere landbouw mogelijkheden kiezen. In de buitengebieden is enorme vergrijzing met vele spookdorpjes waar steeds minder voorzieningen zijn en je verder geïsoleerd raakt. Het kan zijn dat je dit wil, maar ik heb toch wel mijn twijfels bij de survival skills van Nederlandse preppers om zelfvoorzienend te overleven in de wilde natuur in Zweden.

Boerderij.nl zei:
De internationale concurrentiepositie van de landbouw en de voedselproductie in Zweden is zwak. Dat erkent de regering in Stockholm.
(Bron citaat: Boerderij.nl).

En inmiddels zijn er 61 No-go zones in Zweden en diverse veiligheidswaarschuwingen van de Zweedse politie dat ze de controle verliezen of reeds verloren zijn in deze gebieden.

gatestoneinstitute.org zei:
sweden-failed-stateThe security situation in Sweden is now so critical that the national police chief, Dan Eliasson, has asked the public for help; the police are unable to solve the problems on their own. In June, the Swedish police released a new report, "Utsatta områden 2017", ("Vulnerable Areas 2017", commonly known as "no-go zones" or lawless areas). It shows that the 55 no-go zones of a year ago are now 61.
(Bron citaat: gatestoneinstitute.org).

{MOD} Bronvermeldingen na overleg toegevoegd. [MOD]
 

Henk88

Diehard Prepper
*Knip*

Maar Zweden is dus reteduur qua levensonderhoud. Dan kan je huis relatief goedkoop zijn, maar uiteindelijk betaal je nog de prijs. Een goede prep kennis van het oude forum heeft er zelfs vanaf gezgezien iets in Zweden te kopen. Hij had berekenend dat het vorstvrij houden en verwarmen van de gebouwen hem 6000€ per jaar zou kosten of hij er nu was of niet.

Mijn mening is dat je veel verschillende zaken moet afwegen voor je keuze. Niet alleen de kosten, taal of klimaat. Je moet het er kunnen aarden en willen leven. Mijn keuze voor Spanje is niet voor niets, al zijn er goedkopere landen, bijvoorbeeld Italië of Portugal trekt mij niet.
Ik vind het lastig te beoordelen of wat je zegt klopt. 6000 euro kan veel of weinig zijn voor verwarming, hangt sterk af van het oppervlakte dat je wilt verwarmen en ook welk deel van Zweden je kiest. Zweden is 21x zo groot als Nederland dus het maakt nogal uit of het hoge noorden kiest, het midden of het zuiden. Ik denk overigens met het oog op klimaatverandering (al valt natuurlijk niet te bezien hoe snel dat gaat) dat juist gebieden als Scandinavie en Siberie vruchtbaarder zullen worden en landen dichter bij de evenaar onvruchtbaarder zullen worden door extreme hitte.

Behalve de prachtige natuur begrijp ik de Zweden hype onder de preppers hier niet zo goed en zou persoonlijk voor een wat zachter klimaat en betere landbouw mogelijkheden kiezen. In de buitengebieden is enorme vergrijzing met vele spookdorpjes waar steeds minder voorzieningen zijn en je verder geïsoleerd raakt. Het kan zijn dat je dit wil, maar ik heb toch wel mijn twijfels bij de survival skills van Nederlandse preppers om zelfvoorzienend te overleven in de wilde natuur in Zweden.

De internationale concurrentiepositie van de landbouw en de voedselproductie in Zweden is zwak. Dat erkent de regering in Stockholm.

En inmiddels zijn er 61 No-go zones in Zweden en diverse veiligheidswaarschuwingen van de Zweedse politie dat ze de controle verliezen of reeds verloren zijn in deze gebieden.

The security situation in Sweden is now so critical that the national police chief, Dan Eliasson, has asked the public for help; the police are unable to solve the problems on their own. In June, the Swedish police released a new report, "Utsatta områden 2017", ("Vulnerable Areas 2017", commonly known as "no-go zones" or lawless areas). It shows that the 55 no-go zones of a year ago are now 61.
Beste Floesh,

Heb je een bron van die no-go zones? Ik deed even een vlugge Google en ik kwam dit artikel tegen https://www.buzzfeed.com/ishmaeldaro/no-go-zone-myth?utm_term=.cimZLQjBp#.uo0dBPGke wat ontkent dat die zouden bestaan. Ik heb niet verder gezocht dus het zou een onbetrouwbare bron kunnen zijn maar ik kan me niet voorstellen dat in een land als Zweden dergelijke wetteloosheid zou heersen als het stukje dat jij citeert.

Ik zou overigens toch kiezen voor Zuid-Zweden, dit is ook groot genoeg om nog een rustig plekje te vinden en niet zo wild en verlaten als het (hogere) Noorden.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Heb je een bron van die no-go zones? Ik deed even een vlugge Google en ik kwam dit artikel tegen https://www.buzzfeed.com/ishmaeldaro/no-go-zone-myth?utm_term=.cimZLQjBp#.uo0dBPGke wat ontkent dat die zouden bestaan. Ik heb niet verder gezocht dus het zou een onbetrouwbare bron kunnen zijn maar ik kan me niet voorstellen dat in een land als Zweden dergelijke wetteloosheid zou heersen als het stukje dat jij citeert.
Hier is een bron voor je... de Trouw, betrouwbaar genoeg?
https://www.trouw.nl/samenleving/jeugdbendes-in-zweden-steeds-machtiger-steeds-brutaler~aa67d36c/

Eenieder die wat ruimer het nieuws volgt dan alleen van de NOS of Hart van NL kan al jaren weten dat Zweden grote problemen heeft met de Multiculturele Samenleving. Het zijn met name de migranten die voor de huidige problemen zorgen, dat blijkt ook uit het artikel. Dat dit in het meeste nieuws niet belicht wordt is begrijpelijk (maar verwerpelijk mijns inziens) omdat het gehele migratie-beleid valt of staat met het draagvlak onder de bevolking. Dus de meeste media blijft volhouden dat het prima gaat met de migratie en integratie, en dat de Multiculturele Samenleving écht wel een zegen is.

Ik ga hierover niet in discussie, met die intentie heb ik dit niet gepost. Ik ben slechts van mening dat dit best eens gezegd mag worden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Ik ben slechts van mening dat dit best eens gezegd mag worden.
Dat mag ook best eens gezegd worden. Alleen is het probleem dat je niet de eerste bent die afgeeft op migranten en dan vervolgens roept dat dit ook wel eens een keer gezegd mag worden. Helaas, velen gingen je voor en steeds zorgden dit soort opmerkingen ervoor dat er ingegrepen moest worden door het beheer. Dus doe ons en vooral jezelf een lol, het topic gaat over waar je zou gaan wonen, en niet over waar je niet zou gaan wonen!
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik ga in 2019 naar (Noord)-Spanje en misschien zelfs twee keer. Ik raak steeds meer overtuigd dat buitenom de grote steden er prima gebieden zijn waar je je als preppers goed kan ophouden. 1 ding is daar belangrijk en dat is dat je een goede watervoorziening hebt of bouwt/aanlegd. De rest is prima. Natuur, ruimte, landbouw, bos, bergen, dubbevolkt, wild, zee, rivieren, goedkoop, aangenaam klimaat. Spaans is goed te leren. Spanje is goed bereikbaar met auto, trein, vliegtuig en boot.
Daarnaast is het als vakantie bestemming ook niet echt vervelend te noemen.
 
Bovenaan