• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waar zou je gaan wonen?

waar zou je gaan wonen


  • Totaal aantal stemmers
    45

Rataplan

Mankinds only hope
Ik heb diverse duitse kenissen, nog nooit van gehoord.

Zie het als Duitse pünktlichkeit ( incl sociale controle) t.o.v. met de Franse slag etc

Weet het stuk niet meer zo te vinden, ging iig over o.a. afval/afval scheiden etc als één van de onderwerpen waarop controle door buren of dit correct gebeurt behoorlijk aanwezig is.
 

Niels

Mankinds only hope
Duitsers als personen bevallen mij ook behoorlijk... Ik ben ook bijna Duitser he, woon nog net in Nederland. Ik kom er veel, veel met Duitsers gewerkt enzo. Tja...
En ja, je contact met de buren al algemeen gezien wel iets intensiever zijn. Het is een totaalplaatje. Oostenrijk spreekt me ook enorm aan, maar daar in de bergdorpjes kent helemaal iedereen elkaar. Zie ik niet als probleem.
 

petroman

SHTF Expert
Afvalscheiden gaat wel ver in Duitsland qua controle en handhaving.
Dus als er een gezamelijk depot is dan is daar de controle ook sterker omdat de boete weer gezamelijk is.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Wat ik eens gelezen heb, is dat de sociale controle dus weer veel meer is als hier, dus een uur eerder de vuilnis buiten zetten en je heb het aan de stok met je buren.....mij niet gezien met zulk mierengeneu....voor een ander klinkt het misschien als muziek in zijn oren.
Het is wel een prachtig land.

Dat heeft 2 kanten, ja in onze NL vrijheid-blijheid blik kunnen Duitsers idd mierenneukers zijn. In hun ogen zijn ze slechts pünktlich. M.a.w. regels zijn er voor een reden, und ordnung muss sein. De andere kant is dat de meeste Duitsers functioneren binnen een nachbarschaft. Jij helpt hen, en zij helpen jou als dat nodig is. Bv bij ziekte of panne met je auto. Soms organiseren ze ook bv een buurtbarbeque oid.
In Duitsland zijn dingen soms gewoon veel duidelijker geregeld, en iedereen houd zich daar dan ook aan.
 

DO-it

Diehard Prepper
Daarbij: het is ook maar net waar je in Duitsland gaat zitten. Zit je in een meer gelovig gebied (Zuid Duitsland bijvoorbeeeld), dan zijn de mensen anders (zeker op zondag), dan ergens anders. Dus als je gaat kijken, bekijk dan ook meerdere streken van een land en strijk neer waar je zelf het meest happy/ thuis voelt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Daarbij: het is ook maar net waar je in Duitsland gaat zitten. Zit je in een meer gelovig gebied (Zuid Duitsland bijvoorbeeeld), dan zijn de mensen anders (zeker op zondag), dan ergens anders. Dus als je gaat kijken, bekijk dan ook meerdere streken van een land en strijk neer waar je zelf het meest happy/ thuis voelt.

Klopt en uiteindelijk zal je waar dan ook ter wereld toch zelf je eigen thuis dienen te maken, mooie bestemmingen zijn er genoeg.
Ik voel me prima thuis waar ik nu woon en met wat allemaal kan.
Een ander land zou mogelijkheden kunnen bieden die hier niet of met heel veel geld wel kunnen.
Toch zullen er vast zaken zijn die je dan toch mist aan Nederland omdat het hier beter geregeld is bijv.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Waar zou je gaan wonen?

Dat kunnen ook meerdere landen zijn als je de zaken maar goed regelt.

Ik kan een mooi voorbeeld geven van een pensionado die alle regeltjes mooi heeft gebruikt en misbruikt. Wij noemen hem Australian David, een Australiër die ook in GB heeft gewoond en gewerkt. Inmiddels is hij rond de 80 en ik weet niet precies of ik het verhaal helemaal goed vertel. De man heeft bij de recherche gewerkt in beide landen.

Hij heeft dus een staats pensioen uit GB en een private pensioen uit GB. Daarnaast hetzelfde uit Australië. Formeel woont hij een half jaar in Australië om vanuit daar recht te hebben op pensioen en een half jaar woont hij in Spanje om hier zijn GB pensioen te kunnen ontvangen. In één van de twee landen mag je dus maar één staats pensioen ontvangen en daarom heeft hij het huis hier.

Al met al krijgt deze man dus dubbel geld omdat hij de mazen in de wet kent en hier gebruik van maakt. Maar hij heeft hierdoor dus voldoende middelen om tussen Australië en Spanje af te reizen.
 

drent

Diehard Prepper
Waar zou je gaan wonen?

Dat kunnen ook meerdere landen zijn als je de zaken maar goed regelt.

Ik kan een mooi voorbeeld geven van een pensionado die alle regeltjes mooi heeft gebruikt en misbruikt. Wij noemen hem Australian David, een Australiër die ook in GB heeft gewoond en gewerkt. Inmiddels is hij rond de 80 en ik weet niet precies of ik het verhaal helemaal goed vertel. De man heeft bij de recherche gewerkt in beide landen.

Hij heeft dus een staats pensioen uit GB en een private pensioen uit GB. Daarnaast hetzelfde uit Australië. Formeel woont hij een half jaar in Australië om vanuit daar recht te hebben op pensioen en een half jaar woont hij in Spanje om hier zijn GB pensioen te kunnen ontvangen. In één van de twee landen mag je dus maar één staats pensioen ontvangen en daarom heeft hij het huis hier.

Al met al krijgt deze man dus dubbel geld omdat hij de mazen in de wet kent en hier gebruik van maakt. Maar hij heeft hierdoor dus voldoende middelen om tussen Australië en Spanje af te reizen.
Als de pensioenen ongeveer net zo werken als in NL, dan heeft hij dus 2 stukken pensioen ipv 2 volledige pensioenen. Heen en weer vliegen zal dan eerder te maken hebben met geen uitwisselingsverdragen op dit vlak dan sec gezien de boel oplichten. Totale bedrag zal eerder te maken hebben met hoogte salaris dan dat er dus werkelijk 2x 100% wordt uitgekeerd.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Als de pensioenen ongeveer net zo werken als in NL, dan heeft hij dus 2 stukken pensioen ipv 2 volledige pensioenen. Heen en weer vliegen zal dan eerder te maken hebben met geen uitwisselingsverdragen op dit vlak dan sec gezien de boel oplichten. Totale bedrag zal eerder te maken hebben met hoogte salaris dan dat er dus werkelijk 2x 100% wordt uitgekeerd.

Nee, in elk land werkt het weer anders maar in de meeste landen kennen ze het staatspensioen (AOW) en je persoonlijke privé pensioen.

In GB betaal je zegels ofwel Stamps. Je bent zelf verantwoordelijk of je die betaalt tijdens je werkende leven. Heb je 40 jaar je stamps betaalt dan krijg je het hoogste AOW bedrag. Ik heb ze niet paraat maar dan krijg je ongeveer 140 pond per week. En het minimum ligt op iets van 55 pond per week aan AOW.

In bijvoorbeeld Spanje is de AOW ongeveer 700 euto per maand. Hiervoor hoef je als resident feitelijk maar 14 jaar je securidad te betalen.

Dus op zich is er oudedagsvoorziening maar in ieder land werkt het net even anders. In Nederland wordt je bijvoorbeeld gekort op je AOW wanneer je partner ook AOW ontvangt, raar eigenlijk.
 

Floesh

Diehard Prepper
Hou er wel rekening mee dat de AOW een omslagstelsel is (niet gefund) en dus mogelijk onbetaalbaar wordt voor overheden zonder de belastingen fors te verhogen of de tekorten bij te lenen via de staatsschulden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hou er wel rekening mee dat de AOW een omslagstelsel is (niet gefund) en dus mogelijk onbetaalbaar wordt voor overheden zonder de belastingen fors te verhogen of de tekorten bij te lenen via de staatsschulden.

Precies, dat roep ik dus al jaren. De mensen die nu werken betalen de AOW van de niet werkenden en nu is dat ongeveer 1 op 2. Als er straks door vergrijzing bijvoorbeeld nog minder mensen werken, moet een werkende voor 3 of 4 personen gaan opdraaien.

En dan zal ik er nog maar niet over doorgaan met mensen die hier een verblijfsvergunning hebben gekregen. Het wordt steeds moeilijker om eens zo sociale zaken als de AOW op te brengen.

Waarom er niet tijdig is overgestapt op het opzij leggen van de pot? Het zal mij dan ook niet verbazen als AOW in huidige vorm zijn langste tijd heeft gehad.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het is wel een afweging waard om uit te zoeken hoe het geregeld is in het land waarin je wilt gaan wonen.

In Nederland is het zo dat je recht hebt op 2% AOW per jaar dat je in Nederland gewoond hebt. Zou ik Nederland dus definitief verlaten op dit moment dan krijg ik als Nederlander op mijn 67e niet een volledig AOW maar bijvoorbeeld 70%. Dus ook al heb je het grootste deel van je leven netjes van alles bijgedragen, je wordt gekort. In verband met de het huidige politieke klimaat en de EU die op omvallen staat in huidige vorm is het vorm mij verstandig vooralsnog aan Nederland verbonden te blijven en daar mijn belastingen te betalen.

Ook dat is om rekening mee te houden. Ik had liever een systeem gezien als in GB waar je als inwoner Stamps betaalt. En de hoeveelheid Stamps bepaald uiteindelijk je AOW hoogte.

Ik overweeg wel in Spanje een bedrijfje te starten en hier ook de Seguridad te gasn betalen. 14 jaar betalen geeft je het recht op de Spaanse AOW maar ik wil dat eerst goed laten uitzoeken door een accountant en advocaat.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Harry Nack, in Noorwegen is het bijna het zelfde als in GB, daar moet je 40 jaar gewerkt of iig hebben afgedragen om 'recht' te hebben op een volledig pensioen. Van ieder jaar dat je werkt word er zo'n 18,1% in je AOW kas gestort. Die zelfde berekening geld ook voor wanneer je afgekeurd bent, in de ziektewet zit of in een werk-opstart project zit. Tevens wanneer je mantel orger bent of thuis blijvende ouder met een (ziek) kind is er een bepaalde berekening die zorgt dat je als nog iets opbouwd. Het hangt ook allemaal nog samen met je geboortejaar etc hoeveel je eventueel kan 'krijgen'.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Mocht ik ooit de loterij winnen dan ga ik het liefst naar de VS. In Lake Michigan koop je voor een paar ton een mooi eiland.
Het is een meer, dus zoet water in overvloed. Vis zit er meer dan genoeg. Een eiland is beter te verdedigen en het bezit van vuurwapens is toegestaan.
Om inkomsten te genereren zou ik survival/bushcraft-cursussen organiseren. Daarnaast een stuk inrichten als paalcamping zodat een kleine groep er tegen betaling kan kamperen. :SC:
 

Omnivoor

Prepper
Het is wel een afweging waard om uit te zoeken hoe het geregeld is in het land waarin je wilt gaan wonen.

In Nederland is het zo dat je recht hebt op 2% AOW per jaar dat je in Nederland gewoond hebt. Zou ik Nederland dus definitief verlaten op dit moment dan krijg ik als Nederlander op mijn 67e niet een volledig AOW maar bijvoorbeeld 70%. Dus ook al heb je het grootste deel van je leven netjes van alles bijgedragen, je wordt gekort. In verband met de het huidige politieke klimaat en de EU die op omvallen staat in huidige vorm is het vorm mij verstandig vooralsnog aan Nederland verbonden te blijven en daar mijn belastingen te betalen.
Op de site van de SVB (Sociale VerzeketingsBank) staat het volgende:

Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat uw nationaliteit is. Ieder jaar dat u verzekerd bent, bouwt u 2% AOW-pensioen op. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Op de site van de SVB (Sociale VerzeketingsBank) staat het volgende:

Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat uw nationaliteit is. Ieder jaar dat u verzekerd bent, bouwt u 2% AOW-pensioen op. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest.

Vroeguh ging dit in op je 15e, dus na 50 jaar was je 65 en kreeg je AOW. Nu hebben ze dat aangepast naar 50 jaar voor de AOW leeftijd, dus 67, 68, 69... alles wordt mogelijk.

Het grote gevaar van dit systeem is dat het een omslagstelsel is, dus er wordt niet voor gespaard. Dus werkenden van nu betalen de AOW van de ouderen werkenden van straks moeten jouw AOW gaan betalen. Steeds meer ouderen en minder werkenden.

En massa migratie helpt hier ook niet aan bij want die mensen hebben bijna allemaal een AOW gat. Stel je komt hier op je 30e of later.... Ook dit moet worden aangevuld.

Dit gaat de AOW op het huidige niveau straks onbetaalbaar maken.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb mijn droom om in Zweden te gaan wonen in de ijskast gezet. :( Tegen de tijd dat ik de pensioenleeftijd heb krijg ik ietsjes meer dan de helft aan AOW. Daar valt niet van te leven, zeker niet met een lijf wat langzaam aftakelt. Hoe het zit met mijn lijf op het begin van de pensioenleeftijd weet ik niet, kans is groot dat ik er dan helemaal niet meer aan hoef te denken. Zou wel maandelijks geld kunnen sparen voor die tijd, maar dat zal niet veel zijn. En het op de bank laten staan geeft ook weer problemen belastingtechnisch. :mad: Tot die tijd ga ik, als ik kan, daar heen op vakantie. Misschien dat er een oplossing op mijn pad komt.
 
Bovenaan