• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

dubbel0

Diehard Prepper
ik zou er maar niet op gokken, zo gauw je de brandstof de "bestemming motorbrandstof" geeft ( en dat doe je op het moment van het in de tank gieten van je personen wagen. ben je accijns verschuldigd

verklaren hoe het in je tank komt hoeft niet. (who cares) maar er belasting over betalen moet wel. doe je dat niet is het belasting ontduiking en dat is straf baar.

hier de memo :)

en hier een stukkie bla bla

De particulier die aan de PPO de bestemming ‘gebruik als motorbrandstof’ geeft moet dan ook dagaangifte doen voor de verschuldigde accijns. Het belastbaar feit is in dit geval het vervaardigen van een accijnsgoed. Onder vervaardigen verstaat artikel 1a, eerste lid letter b, Wet op de accijns: elk handelen waarbij of waardoor een accijnsgoed ontstaat of de samenstelling van een accijnsgoed wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 2f Wet op de accijns wordt het vervaardigen van een accijnsgoed als uitslag aangemerkt.
De accijns wordt ook van deze particulier geheven op grond van artikel 51a Wet op de accijns. Het tijdstip waarop de verschuldigdheid ontstaat is het moment van vervaardigen (artikel 52a Wet op de accijns). Uiterlijk op de dag na het ontstaan van de accijnsschuld moet aangifte worden gedaan (artikel 53a Wet op de accijns) en moet de accijns zijn voldaan.



memo is al weer een jaar of 10 oud, dus altijd open voor hernieuwde inzichten ( graag met bronvermelding :) )
 

dubbel0

Diehard Prepper
Volgens deze link gaat benzine welk nog in het brandstofsysteem van de auto zit, rare dingen doen, rubbers oplossen,vergummen in de carburateur.

maar de vraag is, kun je benzine preppen. als je benzine gewoon in een afgesloten jerrycan bewaart, zodat er geen vocht of zuurstof bijkomt, lijkt het mij
onzin dat het binnen een jaar niet meer gebruikt kan worden. ik heb nog een jerrycan staan met benzine van drie jaar oud, dus hoe gaan we dit testen ?

mijn auto zo leeg mogelijk rijden en dan de inhoud van de jerrycan er in gooien moet toch duidelijkheid verschaffen.

heb je geen benzine grasmaaier?
ik ben trouwens ook wel nieuwsgierig :) ouwe brommert ? 4taktje ? ja ze zijn er nog :D

ik ben er trouwens wel van overtuigd dat na een maand of 3 de kracht langzaam verdwijnt uit benzine (calorische waarde)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Wat het handigste is om gewoon te rouleren. Benzine zo rechtstreeks van de pomp is een jaar houdbaar. Je kunt wel dingen teovoegen maar het makkelijkste is gewoon om van een jaar uit te gaan. Wat je dan kunt doen is steeds een volle tank in jerrycans te bewaren . Als je tank leeg is vul je deze met de jerrycans en vul je bij de pomp de jerrycans weer. Erg handig als er zogenaamd weer een noodzakelijke prijsverhoging is.
 

petroman

SHTF Expert
Je hoeft geen bonnetjes van de accijnsgoederenplaats te bewaren om te verklaren hoe e.e.a. in je tank kwam.
Dus wat je verstookt maakt weinig uit.
Nee, maar als je iets anders in je tank hebt dan de standaard aaan de pomp leverbare zaken, dus supermarkt zaken of het oude rode diesel (niet meer verkrijgbaar) dan ligt de bewijslast bij jouw.

Biodiesel kan je zelf maken maar is niet "makkelijk" of eenvoudig. Wil je het goed doen en in lucratieve hoeveelheden. En dan ook nog economisch.

Leegrijden van je tank wordt nooit aangeraden omdat alle "rotzooi" uiteindelijk ook onder in je tank ligt en die verstopt dan je leidingen.
 

petroman

SHTF Expert
Helemaal vergeten: onze tribo afdeling doet jaarlijks een rondje kwaliteitscontrole op brandstof opslagtanks van een grote vervoerder. Diesel overigens en weet je waarop ?
Algen, strontnormale biologische aantasting.
En die algjes verstoppen dus je brandstof pomp en leidingen. En dan zijn dat wat grotere diesels.
 
J

jobs

Gast
Algjes? Dan vermoed ik water in de brandstof, hogere temperaturen en stilstand.
Praktijkervaring met biologische brandstof is dat deze makkelijk een paar maanden staat.
 

Ray

SHTF Expert
Algjes? Dan vermoed ik water in de brandstof, hogere temperaturen en stilstand.
Praktijkervaring met biologische brandstof is dat deze makkelijk een paar maanden staat.

Hoe lang bewaar jij biologische brandstof voordat je het in je auto gooit? Maak je het zelf, of koop je het?
 

laforge

Prepper
Laatst bewerkt:
Hmmm heb net wat filmpjes bekeken over biodiesel maken. Daar is dus frituurolie + natriumhydroxide + methanol voor nodig.
Methanol lijkt me in een shtf situatie minder interessant dan gewone alcohol (ethanol).

Dus misschien een goed alternatief om te kijken of je je automotor kan (laten) ombouwen om op 100% ethanol te rijden. En dan flink wat ethanol + destillatieset preppen?
 
J

jobs

Gast
Hoe lang bewaar jij biologische brandstof voordat je het in je auto gooit? Maak je het zelf, of koop je het?
Ik koop het. Wordt thuis afgeleverd in jerrycans. Staat een half jaar totdat het nagenoeg op is en wordt bijgevuld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

PlanDoPrep

Senior Prepper
om naar beoogde bol te komen heb ik veeeel meer benzine nodig dan ik in 3 weken verrijd...

Doet mij denken aan een aflevering van Preppers op National Geographic of Discovery.
Een meid in Houston bereidde zich voor op het opraken van de olie, wat volgens haar ineens zonder waarschuwing de wereld in chaos zou storten.
Na een paar weken bivakkeren ging ze naar een speciaal buiten de stad geparkeerde auto om naar Mexico te rijden.
Hoe kwam ze aan voldoende brandstof tijdens de reis? 'Die zou ze onderweg wel oppikken'. Terwijl ze in haar scenario dus net de rest van Amerika 2-3 weken de tijd heeft gegeven om alle brandstof tot de laatste druppel bij elkaar te schrapen, te hamsteren en op te maken.

Beste is een aantal jerrycans gevuld bij huis houden, die je dan in je auto laadt als je vertrekt. 60 liter, 3 grote jerrycans, moet toch goed zijn voor 1000km.

Als je diesel rijdt, kun je wat jerrycans begraven onderweg. Bescherm ze wel tegen doorroesten. Met benzine kan het ook maar dan wil je het eigenlijk niet begraven omdat je misschien één keer per jaar wilt rouleren.
Denk ook aan de eekhoorntjes: die leggen méér wintervoorraadjes aan op verschillende locaties, en zo komen ze toch de winter door als iemand één van hun voorraadjes vindt.
 

Flos

SHTF Expert
Een geluk ik heb gisteren een Jerrycan diesel in de bus gegooid. Die ging ik vandaag weer opvullen maar door een drukke dag is het er niet van gekomen . Een geluk morgen gaat de diesel 3 cent goedkoper worden . Ik ga nog eens kijen voor een extra jerrycan. Het is hier de goedkoopste prijs in 12 jaar .:thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Een geluk ik heb gisteren een Jerrycan diesel in de bus gegooid. Die ging ik vandaag weer opvullen maar door een drukke dag is het er niet van gekomen . Een geluk morgen gaat de diesel 3 cent goedkoper worden . Ik ga nog eens kijen voor een extra jerrycan. Het is hier de goedkoopste prijs in 12 jaar .:thumbsup:

Ik heb vandaag ook een litertje of vijftig gescoord in Duitsland, 1,25,9 momenteel voor een litertje E10 :thumbsup:
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Waar prep je de brandstof dan het beste in? In plastieken jerrycans of in staal (ik vermoed staal, maar ik vraag het toch even)? En maakt het een verschil tussen diesel en benzine?
 
J

jobs

Gast
Benzine vervlucht sneller en is daardoor gevaarlijker. Een gasdichte houder is daarom aan te raden.
Diesel heeft dit probleem minder.
 
Bovenaan