• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

dubbel0

Diehard Prepper
hoi @joepmeloen hier staat een stukje over de houdbaarheid van diesel, het komt er op neer dat diesel door het hogere zwavelgehalte vroeger veel langer houdbaar is dan nu, ook is het verplicht bijmenengen van biodiesel en de hoeveelheid vrije water in de tank van belang.

zo op gevoel ( voor wat het waard is ) durf ik diesel ( mits geen water restanten in de tank ) wel een jaartje of 2 bewaren en er op rekenen dat het nog werkzaam is.
http://www.allesco.nl/producten/brandstoffen/4-houdbaarheid-van-diesel
http://www.allesco.nl/producten/brandstoffen/4-houdbaarheid-van-diesel
 

dubbel0

Diehard Prepper
@joepmeloen Er is me eens verteld door een (oost) duitser dat hij bij veel regenval soms nog een diesel(pomp ?) hoorde aanslaan in een (verlaten wo 2) bunkercomplex waar hij in zijn jeugd nog wel eens kwam. Dat zal in de 60 of 70 tiger jaren zijn geweest.
Als dat zo is dan is (zwavelhoudende) diesel wel ff houdbaar, als dat niet zo is dan wauwel ik in commissie ;)

Dat wat ik weet van diesel is van mijn scheepvaart periode en betrof alleen zwavelhoudende diesel en andere asfalt achtige stookmidddelen
 

odessa1944

Senior Prepper
Volgens deze link gaat benzine welk nog in het brandstofsysteem van de auto zit, rare dingen doen, rubbers oplossen,vergummen in de carburateur.

maar de vraag is, kun je benzine preppen. als je benzine gewoon in een afgesloten jerrycan bewaart, zodat er geen vocht of zuurstof bijkomt, lijkt het mij
onzin dat het binnen een jaar niet meer gebruikt kan worden. ik heb nog een jerrycan staan met benzine van drie jaar oud, dus hoe gaan we dit testen ?

mijn auto zo leeg mogelijk rijden en dan de inhoud van de jerrycan er in gooien moet toch duidelijkheid verschaffen.



UPDATE:

Ik heb vorige week mijn auto (seat arosa uit 1999) echt leeg gereden. het waarschuwingslampje brandde al 2 dagen. vervolgens gevuld met benzine uit een jerrycan die ik drie jaar geleden had volgetankt in Duitsland met E10 benzine.ik heb er ongeveer 15 liter ingegooid,want dat zat nog in de jerrycan.
auto heeft er niets van gemerkt en ik ook niet. starten geen probleem, geen stotteren, reed gewoon zoals altijd.

afgelopen weekend vertelde een maat dat hij in 1994 in dienst een keer zijn motor had leeggereden (hij was motorordonnans), en toen zijn benzinetank van de motor heeft gevuld met benzine uit een jerrycan die was verzegeld en voorzien van afvuldatum 1988. 6 jaar oude benzine dus, en ook dat was geen probleem. zijn directe chef vroeg hem zelfs om te kijken wat het effect was, maar hij kon geen verschil ontdekken in het gedrag van de motor met verse benzine. nu was dit waarschijnlijk wel benzine met lood.

benzine is dus zeker drie jaar houdbaar,en waarschijnlijk nog veel langer.

ik heb nog 1 jerrycan met E10 van drie jaar oud staan. die ga ik nog eens 3 drie jaar bewaren. als dan de benzine 6 jaar oud is, en ik nog steeds er gewoon mee kan rijden, verklaren we officieel dit hele "benzine kan je maximaal 6 maanden bewaren" verhaal tot een broodje aap verhaal !

PS, wat lul ik eigenlijk, met drie jaar oude benzine getest, kan ik het nu al als broodje aap verhaal verklaren.
bij deze dan :
het "BENZINE IS MAXIMAAL 6 MAANDEN HOUDBAAR" verhaal is een BROODJE AAP-verhaal !

COMPLETE QUATSCH,LULKOEK,LARIE,ONZIN,NONSENS,GELUL,KLETSKOEK, etc ,etc
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb ook eens ruim 2 jaar oude benzine (euro 95) uit een jerrycan (10 liter) in mijn auto gedaan, gaf ook geen problemen. Daarbij moet ik wel vermelden dat de tank niet leeg was.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Toen ik voor automonteur geleerd heb -many moons ago- werd ons verteld dat benzine zonder additief inderdaad na een maand of 3 slecht wordt. Ruik maar eens aan de benzine vulopening van een auto die een jaar of langer stilgestaan heeft ;) Alleen differentieel olie stinkt harder

Hier staat ongeveer hetzelfde beschreven als wat ze ons leerden: http://www.multitools.be/advies/de-houdbaarheidsdatum-van-benzine

Even relativeren: Die pagina is een verkooppagina voor een brandstof-additief. Wij van 'brandstof-additief' adviseren 'brandstof-additief' want alle rubbers en plastics in je auto lossen op en smelten weg als je ons spul er niet ingooit. Ja ja.


Benzine is natuurlijk best goed houdbaar.

Wat je kunt doen om het te preppen:
- gebruik stalen jerrycans. Alle kunststof jerrycans laten een beetje benzinedamp door.
- gebruik 20L jerrycans. Zo heb je meer benzine ten opzichte van de lucht die erin zit; daardoor is er in verhouding minder lucht om chemisch mee te reageren.
- vul de jerrycan iets boven het aangegeven maximum; houd er iets lucht in voor het krimpen/uitzetten maar minder lucht betekent dat er minder is om mee te reageren.
- bewaar het koel. Alle chemische reacties verlopen langzamer bij lagere temperaturen.
- rouleer. Vul af en toe een halfvolle tank bij met een jerrycan.
- Negeer die fictieve 3 maanden. 10-16 maanden moet makkelijk kunnen, zeker als je bovenstaande tips meeneemt.

De echte verbrandingswaarde verandert niet. De benzine kan niet 'oxideren' want dat is gewoon 'verbranden' en dat gebeurt niet in een afgesloten jerrycan.
Hooguit dat de toevoegingen (voor smering, stabilisatoren, dat soort dingen) kunnen gaan destabiliseren. Daarom houd je de stalen jerrycan gesloten, dan heeft de benzine niet veel lucht om mee te reageren.
 
D

Deleted member 101

Gast
Een oude 2 takt brommer met benzine van 10 jaar oud loopt ook nog wel, maar 2 takt-motor is niet zo complex. ( geen kleppen)
Met verse benzine mengen geeft ook al een betere loop.

Je kunt ook Aspen benzine kopen, dus langer bewaren.
Maar zitten ook weer nadelen aan vuil laat los en komt in de verbrandingsruimte. Is ook al op preppers.nl over geschreven.
http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-3058.html
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Algjes? Dan vermoed ik water in de brandstof, hogere temperaturen en stilstand.
.

Nee hoor dat hoeft helemaal niet
petroman heeft 100% gelijk
het zijn algen die in diverse brandstoffen kunnen leven en er van leven
vergeet niet dat het een olie product is

voor zo ver ik weet is diesel er het meest gevoelig voor
maar Petroleum/kerosine even zo goed gevoelig voor alg

en stilstaande brandstof bederft "" als je het zo wil noemen
laat dat in je zaag of maaier zitten en je kan elk jaar de bende uit elkaar halen

vooral mensen met een generator konden nog wel eens raar op hun neus gaan kijken als ze de benzine er een paar jaar in hadden en ze moeten plots het ding gebruiken. Grote kans dat die het dan helemaal niet meer doet en ook niet zo makkelijk meer aan de praat is te krijgen

vandaar dat men wijst naar Aspen http://www.aspenfuel.co.uk/products/

het 3 maanden verhaal, ja dat is kletskoek tenzij vuil en warm
maar ik zou zelf niet langer bewaren dan een jaar

Petroleum / Kerosine, voor je kachel en lamp is een heel ander verhaal
dat blijkt in de praktijk ( voor dat doel ) na veel jaren nog te gebruiken
wel onder voorwaarden dat het goed is bewaard. vrij van lucht, donker en zeker niet in de warme schuur a 35 graden
Wel is er aanwijzing dat er meer vuile stoffen in de lucht komen met ( zoals ze dat noemen ) veroudering
upload_2016-3-17_22-50-30.png
EN LET OP type C is wat je moet hebben, veel hoger vlam punt, dus ongevaarlijker
en mag je ook transporteren als particulier zonder de wet in Europa te overtreden
+/- 240liter in vaten van max 60liter maar weer let op, goed vast gezet of gestouwd en niet op een aanhanger

Rvgs. Deze voorwaarden zijn, voor wat betreft het vervoer van brandbare vloeistoffen in hervulbare houders, geregeld in 1.1.3.1 onder a ADR:
- het wordt verricht door particulieren;
- de goederen zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik, dan wel voor recreatie of sportactiviteiten; - zij zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel; - er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;
- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.
Als het vervoer voldoet aan deze bepalingen, mag de bestuurder op grond van het vertrouwensbeginsel ervan uitgaan dat zijn handelen geen overtreding van de Wvgs noch van 5 WVW oplevert.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
- er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;
Dat houd dus praktisch in: niet achterin je auto. Immers maar zeer weinig mensen hebben een vloeistofdichte bak achterin de auto. En nee, kofferbak is dat niet ;-)
Bij artikel vijf ben je meteen je rijbewijs kwijt, toch ?
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Dta houd dus praktisch in: niet achterin je auto. Immers maar zeer weinig mensen hebben een vloeistofdichte bak achterin de auto. En nee, kofferbak is dat niet ;-)
Bij artikel vijf ben je meeteen je rijbewijs kwijt, toch ?

ja en nee.
als je goede kannen hebt die ook voor dat doel zijn bestemd ( let op we hebben het over een particulier en over eigen gebruik )
dan hoef je geen lekbak in de outo te hebben
Wel moet je maatregelen nemen dat het niet om kan vallen of rond vliegen bij optrekken en remmen ed

Helaas weet ik dat agenten zelf vaak niet weten hoe hiermee om te gaan
ik heb dus elke rit een kopie van de wet teksten inzake vervoer bij me
Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs), en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (Rvgs), met de ADR bijlage

en ( en die werkt prima ) een stuk van hun eigen website

Politievakblad Blauw https://www.politievakblad-blauw.nl/Pages/Default.aspx > Juridisch
Vraagbaak: Vervoer van benzine in de kofferbak
Vraag:
Tijdens een controle van een personenauto roken wij een sterke benzinelucht. Met medewerking van de bestuurder controleerden wij de kofferbak van deze auto. Hierin stonden elf jerrycans, elk gevuld met 20 liter benzine. De bestuurder verklaarde de jerrycans zojuist te hebben gevuld bij de plaatselijke benzinepomp. De benzine was bestemd voor eigen gebruik. De jerrycans waren goed afgesloten en wij zagen geen lekkage. Wij zijn van mening dat een personenauto waarin zo’n hoeveelheid benzine wordt vervoerd een rijdende bom is. Kunnen wij ter zake van het vervoer van de benzine proces-verbaal opmaken, bijvoorbeeld voor het veroorzaken van gevaar op de weg, 5 WVW?
Antwoord:
Vervoer van gevaarlijke stoffen is geregeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs), en is onder meer uitgewerkt in de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (Rvgs), waarin het ADR als bijlage is opgenomen. Als wordt voldaan aan de voorwaarden van het ADR, is het vervoer over land van gevaarlijke stoffen toegelaten, 3
Rvgs. Deze voorwaarden zijn, voor wat betreft het vervoer van brandbare vloeistoffen in hervulbare houders, geregeld in 1.1.3.1 onder a ADR:
- het wordt verricht door particulieren;
- de goederen zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik, dan wel voor recreatie of sportactiviteiten; - zij zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel; - er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;
- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.
Als het vervoer voldoet aan deze bepalingen, mag de bestuurder op grond van het vertrouwensbeginsel ervan uitgaan dat zijn handelen geen overtreding van de Wvgs noch van 5 WVW oplevert.
 
J

jobs

Gast
Leuke regel, afhankelijk van de interpretatie ga ik daar vet overheen....
 

Ray

SHTF Expert
.......................................................................................
EN LET OP type C is wat je moet hebben, veel hoger vlam punt, dus ongevaarlijker
en mag je ook transporteren als particulier zonder de wet in Europa te overtreden
+/- 240liter in vaten van max 60liter maar weer let op, goed vast gezet of gestouwd en niet op een aanhanger

Rvgs. Deze voorwaarden zijn, voor wat betreft het vervoer van brandbare vloeistoffen in hervulbare houders, geregeld in 1.1.3.1 onder a ADR:
- het wordt verricht door particulieren;
- de goederen zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik, dan wel voor recreatie of sportactiviteiten; - zij zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel; - er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;
- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.
Als het vervoer voldoet aan deze bepalingen, mag de bestuurder op grond van het vertrouwensbeginsel ervan uitgaan dat zijn handelen geen overtreding van de Wvgs noch van 5 WVW oplevert.

Dit geldt alleen in Nederland, elk land in Europa heeft daar zijn eigen regels voor en ieder land is daar een stuk strenger in dan NL.
In Duitsland mag je 20 liter brandstof aan boord hebben, Belgie slechts 10 liter en bv. in Hongarije mag je helemaal geen brandstof in je auto hebben. Vroeger had de ANWB een mooi overzichtje, maar dat kan ik nergens meer terug vinden.
 

markske

Diehard Prepper
Misschien verstandig om te vermelden of er sprake is van een fysiek gescheiden goederen laadruimte dan wel de ruimte waarin de personen van het voertuig zich bevinden samen met de brandstof...
Dit is al eens van doorslaggevend belang... evenals het soort brandstof, de verpakking enz.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien verstandig om te vermelden of er sprake is van een fysiek gescheiden goederen laadruimte dan wel de ruimte waarin de personen van het voertuig zich bevinden samen met de brandstof...
Dit is al eens van doorslaggevend belang... evenals het soort brandstof, de verpakking enz.

Dat lijkt me idd van doorslaggevend belang in de praktijk, echter in NL is de wet voor particulieren bijzonder makkelijk. Kunststof of degelijke metalen jerrycans, kofferbak, achterbank, kind erbij, het mag volgens de wet, tot frustratie van de politie soms. Ook opslag is slecht geregeld in NL voor particulieren, voor bedrijven gelden allerlei strenge wetten, de particulier kan gewoon een 2000 liter tank benzine in z'n tuin leggen, zolang de tank niet lekt en hij er niet naast gaat zitten barbecueën. De milieupolitie zit soms met de handen in het haar.

Zelfs heb ik de echte stalen leger jerrycans (geen china spul) hiervoor en vervoer ze niet in de kreukelzone van m'n autootje (de kofferbak), maar achter de voorstoelen. Al met al blijft het gewoon gevaarlijk om brandstof in jerrycans in je auto te vervoeren, beetje ernstige aanrijding en je moet maar hopen dat je jerrycans het houden.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Dit geldt alleen in Nederland
de wetgeving zoals beschreven, is EU en in elk gevall zowel in BE als in NL geldig

wat jij bedoeld is benzine en diesel ed, in reserve tank
daar zit per land een maximum aan voor grens overschrijding, en soms zelfs het vervoer in eigen auto
bv luxenburg mag je geloof ik helemaal geen reserve tank hebben
en als ik me goed herinner is het in Zwitserland wel weer toegestaan ivm bergen en sneeuw maar dan moest je een spesiale kan hebben, maar goed dat weet ik egz niet meer

Vrij is wat in je tank zit en geloof ik 10L in de meeste andere landen

ook valt benzine en diesel in een andere categorie dan petroleum type C als het om transport gaat

of je accijns regels btw en invoer overtreed is een ander verhaal, daar ging dit niet over
dan kom je op een heel andere discussie

oftewel, iedereen die uit China besteld en meer als € 26,-- laat overkomen is verplicht dit aan te geven bij de douane en tevens btw af te dragen. En als je pakje per UPS of andere koerier komt, loop je dan ook de kans dat die gelijk met je komt afrekenen

de petroleum omdat je die niet als brandstof mag gebruiken en daar zit dan ook een gele kleurstof in
plus dat dit een andere categorie is ook kwa vlam punt, is zowel in BE als NL
geen overtreding van de Wvgs noch van 5 WVW en het ADR

zou grappig zijn anders zeg
overal in elk land verkopen ze qlima en gelijke in kannen van 20liter
een doos lampenolie zou dan ook al een probleem zijn

gescheiden compartiment is geen eis
let wel we hebben het over particulieren en voor eigen gebruik en in daarvoor bestemde kannen en goed gezekerd tegen lekken en schuiven ed
 

W-O-L-F

Senior Prepper
degelijke metalen jerrycans, kofferbak, achterbank, kind erbij, het mag volgens de wet,
oeps, daar ga je op nat als je aangehouden wordt
kinderen en brandstof daar kunnen ze dan wel een art 5 van bakken al was het maar dat je geen kinderen aan brandstof tanks mag vast maken :p
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
NL is de wet voor particulieren bijzonder makkelijk
wees blij dat je nog ergens mee weg komt

alles dood reguleren zijn we hier al zo goed in
daarom geld dat iedere Nederlander de wet hoort te kennen
maar de uitvoerder niet, dat mag je dan voor de rechtbank gaan uitvechten

als ik me niet vergis staan we al in de top 10 van EU als het gaat om regeltjes en verboden
en daar komen dan alle regeltjes van Europa boven op.
 
Bovenaan