• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Laatst bewerkt:
Mooi spul! Met het grote voordeel dat 't portable is en bij een eventuele bug-out mee kan!
Ik neem aan dat je ook genoeg verlengsnoeren hebt om de koelkast/vriezer e.d. aan te kunnen sluiten? :D

Nice, en nuttig dat hij zowel ingeplugd en als power station werkt.

Anders verplaats je hem naar de keuken bij een stroomuitval ;)

Die accu's zijn loodzwaar. 36 KG voor één accu. Dus die verplaats je niet zomaar. Dus ja, inderdaad, een verlengsnoer naar de keuken voor de koelkast en een lekker kopje koffie. Ik heb het al getest. Vanwege onderhoud aan het stroomnet moest ik het even geleden tussen 09.00 en 15.00 zonder netstroom doen. Dan is zo'n powerstation verrekte handig. Stroom ga je vooral waarderen wanneer je het niet hebt. :p

Voor een bug-out heb je meer aan de Bluetti power station rugzakken. Tenzei bug-out voor jou een camper of caravan is want dan is de AC300 met zijn accu's ideaal. Zonnepaneeltje mee en gaan waar je wilt.

Als daar alles staat wat je van stroom wil voorzien werkt dat uiteraard prima, al heb je dan ook nog vaak wat verlengsnoeren nodig. Sowieso handig om daar een voorraadje van te hebben, net als stekkerdozen, hoeveel je er ook hebt, je hebt er tenslotte altijd 1 te weinig :p

Ik heb inmiddels een voorraadje. :)

En dan komen we weer op het punt dat je niet ondoordacht alles moet gaan doorlussen en verdelen naar je gebruikers. 🤣

Mwah, het power station kan toch niet meer dan 3000 watt leveren. En mijn stekkerdozen zijn goede van Kopp die 3500 Watt aankunnen. Dus de stekkerdozen gaan geen bottleneck vormen.

Anders heb ik nog wel een steek wagentje ;)

Je hebt inderdaad een steekwagen of karretje nodig als je deze accu's alleen wilt verplaatsen.

Laatst bewerkt:
Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82246550#82246550

En een aanvulling (bron tweakers) op eiland bedrijf:
Voorbeeld omschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Op persoonlijke noot:
Je moet onderscheid maken tussen een stekker thuisaccu met backup optie.
En een vaste noodstroom accu installatie.

Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82246550#82246550

En een aanvulling (bron tweakers) op eiland bedrijf:
Voorbeeld omschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Op persoonlijke noot:
Je moet onderscheid maken tussen een stekker thuisaccu met backup optie.
En een vaste noodstroom accu installatie.

Zoiets zou ik graag willen voor mijn Bluetti PowerStation. Maar ik heb een huurhuis dus sleutelen in de meterkast is geen optie.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me, dat zolang je niet aan de stoppenkast gaat sleutelen, er nog geen beperkingen in huurcontracten staan met betrekking tot het aansluiten van goedgekeurde elektrische apparatuur op het stopcontact (wandcontactdoos).
Een thuisbatterij die daarop aangesloten wordt, lijkt me dan ook geen probleem.
Uiteraard wel rekening houdend met het maximum vermogen dat voor de in huis toegepaste bedrading geldt.

Is het niet gewoon voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten? Die zit bij mij voor de omvormer vanaf het net gezien volgens mij
Volgens mij is dit al eens uitvoering besproken o.a. icm "boerderij schakelaar".
Het is niet 100% gegarandeerd dat de hoofdschakelaar ook echt alle fases ontkoppelt van het net. Althans dat is mij bij gebleven.
Er zijn door de jaren heen verschillende bouwvoorschriften actueel geworden. Aangepast aan de tand des tijds zeg maar. Het kan dus nogal verschillend zijn per woning, bouwjaar, verbouwingen.

Huurhuis van een familielid heeft een stoppenkast, letterlijk, gewoon van die porcelijnen dingen. Ouderwets? Ja/nee, het werkt wel totdat je van die stoppen moet kopen. Dan kom je er achter dat de Blokker ze niet meer heeft.

Het gaat er vaak ook niet om of iets kán maar of iets geaccepteerd wordt als het fout gaat of dat je iets beter niet had kunnen doen.

Er zijn door de jaren heen verschillende bouwvoorschriften actueel geworden. Aangepast aan de tand des tijds zeg maar. Het kan dus nogal verschillend zijn per woning, bouwjaar, verbouwingen.

Petroman heeft hier een duidelijk punt, het kan zomaar zijn dat de installatie niet 1, maar meerdere “hoofdschakelaars “ heeft. Als hobbyBob dat niet in de gaten heeft…. Elektriciteit is dodelijk. 230v is minder dodelijk dan 400v. Maar toch is het dodelijk. Nooit vergeten ook al is het maar een dun draadje!

Een paar jaar geleden een jonge vrouw, die volop in het leven stond en zou gaan trouwen en samenwonen, bij haar uitvaart geweest. Door elektrocutie om het leven gekomen. Dat hakt erin.

Toen tijdens een afdelings overleg een collega wat laatdunkend over elektra ongevallen deed ben ik uit mijn slof geschoten. Woest was ik en de tranen stonden me in de ogen, als je het van dichtbij moet meemaken dan laat je grappen vervolgens achterwege. Nee je hart krijgt geen “reset” en het is ook niet goed voor je hart.

Je gaat ervan dood!

Dit moest ik even kwijt.

Op marktplaats zie ik steeds meer advertenties van verkopers die me naar hen website lokken.
Met wel in mijn ogen hele gunstige prijzen. In hoe verre is dat reëel en of betrouwbaar;

Bijvoorbeeld, de eygo 10kwh voor 1300,- exclusief omvormer.
https://www.e2c-energy.com/categories/100020?style_list=grid

Laatste update vanuit het tweakers forum is de berekening hoe je de capaciteit voor een batterij kan berekenen, die past bij je huishouden met zonnepanelen.

4x(wattpiek-zonnepanelen*0,7)-1,2
De 4 is het aantal uur dat zonnestroom niets waard is, dus dan sla je het op. Watt piek is de hoogste spanning die je panelen opwekken op een zonnige dag. De 0,7 is om dat getal wat lager te krijgen want je komt niet altijd aan je max watt-piek en van dat geheel trekje dan 1.2 vanaf.
Wat die 1.2 is weet ik even niet meer. Maar de uitkomst is dan de capaciteit vam de batterij.

Ik weet niet hoe reeël die berekening nou echt is, wellicht voor huistuinkeuken prima. Maar als prepper... wil je denk ik wel wat meer. Leef je zuinig, dan kan je zeggen ik heb aan 2.5kwh opslag genoeg om het 2 dagen uit te houden... maar ik zit dan vast in de gedachte, maar als je nou 5 kwh opslag neemt... dan hou je het 4 dagen vol, of alsnog 2 dagen en hoef je niet zo zuinig te doen. Hoe meer, hoe beter wel duurder, maar dat is logisch.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet welk nut ik uit je bijdrage moet lezen.

1) ja er zijn genoeg aanbieders onderweg
2) de tweakers berekening is er één. Of die klopt ?

3) kan je met 5kWh 2 -4-14 dagen rondkomen als prepper?
Wat denk je zelf? Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je er op aan wilt sluiten en voor hoelang. De definitie van een dag gaat daarbij ook veranderen, want ik slaap een groot deel van een etmaal (geen dag). En je telefoon hoeft ook niet een hele dag (16u ??) te laden. Een ledlampje erop ? tsja die doe je alleen aan als het donker is.
En zo kan ik wel even doorgaan.

Je kan je helemaal suf beredeneren of iets wel/niet zinnig is om aan te schaffen.
Maar vergelijk het eens met batterijen, beredeneer je de aanschaf daarvan ook helemaal suf?
Want uiteindelijk is een thuisaccu gewoon een grote batterij. Let wel op omzettingsverliezen die je met een normale batterij/accu niet hebt (zo lang je gelijkspanning blijft gebruiken als output).

Naast dit alles speelt natuurlijk de pure angst van het salderingsspook.
En het energie overstap doolhof.

Als je het geld hebt :.....

ps: ik lees hier dat er mensen zijn die veel investeren in zuurstoftanks, scherfvesten, helmen, messen, etc. Zijn die allemaal nuttig ?
Als je gemoed er mee tot rust komt: aanschaffen die handel.

Wat denk je zelf? Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je er op aan wilt sluiten en voor hoelang. de definitie van een dag gaat daarbij ook veranderen want is slaap een groot deel van een etmaal (geen dag). En je telefoon hoeft ook niet een hele dag (16u ??) te laden. Een ledlampje erop ? tsja die doe je alleen aan als het donker is.

Je kan je helemaal suf beredeneren of iets wel/niet zinnig is om aan te schaffen.
Maar vergelijk het eens met batterijen, beredeneer je de aanschaf daarvan ook helemaal suf?
Want uiteindelijk is een thuisaccu gewoon een grote batterij. Let wel op omzettingsverliezen die je met een normale batterij/accu niet hebt (zo lang je gelijkspanning blijft gebruiken als output).

ps: ik lees hier dat er mensen zijn die veel investeren in zuurstoftanks, scherfvesten, helmen, messen, etc. Zijn die allemaal nuttig ?

Voor aanschaf redeneer ik me inderdaad helemaal suf op diverse senario's, prijs, kwaliteit en wensen.
Helemaal focussen op een batterij voor alleen het prep-gehalte doe ik niet, daar ben ik gewoon te oud voor. Het is meer een hobby dingetje om de investering terug te krijgen en wellicht om m'n na-geslacht iets moois achter te laten voor als ik er niet meer ben.

Waar ik wel overuit ben is dat de batterij moet kunnen handellen op de markt, niet dat die dat gaat doen, maar voor de belasting-teruggaaf is dat nodig. Investering terug verdienen probeer ik op basis van het opslaan van zonne-energie en dan is dat beperkt tot de lente, zomer, herfst. Winter verbruik ik teveel en leveren de panelen te weinig.
Accu moet eiland modus hebben, als back-up. Mocht het net-uitvallen heb ik nog een lichtje en belangrijk, m'n zonnepanelen kunnen blijven opwekken, om de accu te vullen, maar ook om diverse zaken te blijven gebruiken tijdens het opwekken.
Dan nog kwaliteit van de hele handel en de prijs. Ik kan een ton betalen voor 1kwh op te slaan, maar als de kwaliteit niet goed is, betaal ik liever de helft voor iets wat wel goed is. Lijkt mij normaal dat je daar over na-denkt doormiddel van ervaringen van anderen te bekijken.

Waar ik wel overuit ben is dat de batterij moet kunnen handellen op de markt, niet dat die dat gaat doen, maar voor de belasting-teruggaaf is dat nodig.
Tsja, beetje jammer weer.
Particulieren kunnen NIET handelen op de onbalansmarkt.
Particulieren kunnen wel speculeren met een dynamisch contract, goedkope/dure stroom. Maar dat vinden de energiebedrijven niet leuk dus ga er van uit dat dat ook niet lang meer kan cq. dat de prijsverschillen miniem worden/zijn. Rijk rekenen is heel makkelijk als je alle verliezen en kosten niet mee rekent.
Belasting teruggaaf? Geen idee, bedoel je je btw over aanschaf? dat kon ooit bij aanschaf zonnepanelen (eenmalig) dus ik vermoed dat dit ook een lokkertje is.

Als je tweakers volgt dan zie je dat een 10kW installatie voor 1300euro waarschijnlijk een lokkertje is.
Goedkoopste aanbiedingen liggen rond de 1200euro voor 5kWh voor een type Marstek-v2.

Accu moet eiland modus hebben, als back-up. Mocht het net-uitvallen heb ik nog een lichtje en belangrijk, m'n zonnepanelen kunnen blijven opwekken, om de accu te vullen, maar ook om diverse zaken te blijven gebruiken tijdens het opwekken.

Ook dat kan je uit te treure halen bij tweakers.
Sommige thuisaccu modellen hebben een backup wcd MAAR je kan nooit je PV installatie aan laten als het net wegvalt ZONDER extra investeringen. Maar goed dat is hier ook al diverse keren beschreven.

@petroman, @joepmeloen zoekt hier gewoon wat meningen en mede-inschattingen. Anders dan jezelf af te vragen of die berekening klopt, zou je ook de moeite kunnen nemen om het eens na te rekenen? Ik doe hierna nog wel een poging voor @joepmeloen , maar probeer jou daarin tegelijk een beetje mee te trekken👍
Wat denk je zelf? Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je er op aan wilt sluiten en voor hoelang. De definitie van een dag gaat daarbij ook veranderen, want ik slaap een groot deel van een etmaal (geen dag).
De definitie van een dag zal niet snel veranderen. @joepmeloen vraagt of zijn inschatting plausibel is, en jij vraagt hem wat hij zelf denkt? Daar is hij dan wel enorm mee geholpen. Kunnen wij echt niet beter?
En je telefoon hoeft ook niet een hele dag (16u ??) te laden. Een ledlampje erop ? tsja die doe je alleen aan als het donker is.

Tja, daar heb je wel een punt. Batterijen kopen we bijna gedachtenloos bij de Action. Hup, in de winkelkar. Zodra thuisaccu's vergelijkbaar goedkoop worden, dan smijten we daar ook een stuk of tien van in de winkelwagen, geniaal!
Electriciteit in een accu opslaan en er weer aan onttrekken, zonder verliezen, dat is wel octrooiwaardig @petroman !

Tja, @joepmeloen is gewoon op zoek naar wat meer houvast, en samen weten we wellicht meer dan een? Kijken we elkaar dan aan zonder een inhoudelijke kik te geven, dan blijft die arme ronddolen. Dat willen we niet, toch?
Niet alles zal in alle gevallen nuttig zijn @petroman , maar beklaag jezelf achteraf niet als jouw gemoed zonder dat iets te voorbarig ten ruste blijkt te zijn gegaan.
Voorzorg overtreft vaak overbodig en onnodig, vandaar ook de brandblussers!

Op marktplaats zie ik steeds meer advertenties van verkopers die me naar hen website lokken.
Met wel in mijn ogen hele gunstige prijzen. In hoe verre is dat reëel en of betrouwbaar;

Bijvoorbeeld, de eygo 10kwh voor 1300,- exclusief omvormer.
https://www.e2c-energy.com/categories/100020?style_list=grid
@joepmeloen , meestal is het zo dat ze in die reclames alles wat er van totaal leeg naar totaal vol aan lading in past als capaciteit aangeven, en dan in plaats van de werkelijke levensduur van 3000-4000 cycli bij zo'n gebruik een levensduur van 6000 cycli aangeven die past bij een gebruik van 70-80% van die capaciteit.
Ik denk dat je zo'n geadverteerde capaciteit eigenlijk x 0,75 moet lezen.

Die prijzen liggen ook wel meer in lijn met wat ik zelf betaalde. €1.300 voor 7,5 kWh lijkt mij zeker plausibel.
Laatste update vanuit het tweakers forum is de berekening hoe je de capaciteit voor een batterij kan berekenen, die past bij je huishouden met zonnepanelen.

4x(wattpiek-zonnepanelen*0,7)-1,2
De 4 is het aantal uur dat zonnestroom niets waard is, dus dan sla je het op. Watt piek is de hoogste spanning die je panelen opwekken op een zonnige dag. De 0,7 is om dat getal wat lager te krijgen want je komt niet altijd aan je max watt-piek en van dat geheel trekje dan 1.2 vanaf.
Wat die 1.2 is weet ik even niet meer. Maar de uitkomst is dan de capaciteit vam de batterij.
De 1,2 is dan waarschijnlijk wat men tijdens zonuren zelf nog aan energie direct verbruikt.
Op zich kan ik mij wel wat voorstellen bij die berekening. Wat eruit rolt is dan 70-80% van de totale capaciteit van een accu, want 100% DOD (van geheel vol naar geheel leeg) gebruiken dat is fnuikend voor de levensduur.

Stel dat het voor jou (4 x (4000*0,7))-1,2 = 11,2 kWh is, dan zou een thuisaccu van 11,2/0,8=14 kWh (100% DOD) wel passen.

Echter:
- het is m.i. niet slecht om rekening te houden met het bijplaatsen van een paneel of twee. Iets groter is dan beter
- wellicht verbruik je in de voor- en nazomer meer electriciteit in de avond dan je zelf opwekt? In dat geval kan het inkopen van goedkope stroom op zonuren zinvol zijn, om dat in de avond te gebruiken. De thuisaccu moet dan dat aandeel groter, of een compromis er tussenin.
- zolang je iedere dag meer opwekt dan je zelf in een dag verbruikt, zit je goed. Echter: je kunt een accu ook zien als een spaarpot om donkere dagen door te komen. Heb je 1 dag zon en daarna regen, dan red je het net zolang als de accucapaciteit gedeeld door het dagverbruik reikt. Groter is dan beter en tegelijk het dagverbruik knijpen helpt.
Ik weet niet hoe reeël die berekening nou echt is, wellicht voor huistuinkeuken prima. Maar als prepper...
Ik zie daar weinig geks in, in die berekening. Die 1,2 kWh zou je zelf nog op jouw eigen situatie kunnen toespitsen, maar in grote lijnen lijkt mij dat redelijk. Misschien kan @martin nog zinnigs zeggen over die 4x0,7 aan zonuren x efficiëncy. Ik kan mij voorstellen dat dat tussen voorjaar, zomer en najaar verschilt en 4*0,7 een gemiddelde zal zijn. Misschien rolt er uit die drie waarden net even iets anders uit dat optimaler is.
wil je denk ik wel wat meer. Leef je zuinig, dan kan je zeggen ik heb aan 2.5kwh opslag genoeg om het 2 dagen uit te houden... maar ik zit dan vast in de gedachte, maar als je nou 5 kwh opslag neemt... dan hou je het 4 dagen vol, of alsnog 2 dagen en hoef je niet zo zuinig te doen. Hoe meer, hoe beter wel duurder, maar dat is logisch.
Zelf denk ik, dat als je met een volle thuisaccu zo'n 4-5 dagen geminimaliseerd stroomgebruik kunt afdekken, dat je dan toch wel behoorlijk gebeiteld zit. De koelkast/vriezer, wat ledlampen en opladen en het wellness-voetenbadje😉
Zet daarnaast dan een kleine generator waarmee je desnoods kunt bijladen, en laat dat Armaggedon dan maar komen!😉

Tsja, beetje jammer weer.
Tja, sorry @petroman, maar wat ik buitengewoon jammer vind dat is de denigrerende toon die sommigen menen te moeten hanteren, en die toch echt niet nodig is. Let'be nice and happy!
Particulieren kunnen NIET handelen op de onbalansmarkt.
Particulieren kunnen wel speculeren met een dynamisch contract, goedkope/dure stroom. Maar dat vinden de energiebedrijven niet leuk dus ga er van uit dat dat ook niet lang meer kan cq. dat de prijsverschillen miniem worden/zijn.
Handelen op de onbalansmarkt en goedkoop inkopen en duur verbruiken of duur terugleveren, dat is toch echt een pot nat @petroman , ik begrijp die spijkers op laag water niet zo. De energiebedrijven zijn er dol op als iemand stroom afneemt op goedkope uren, en betalen ook graag voor geleverde stroom op dure uren omdat ze niet vergoeden wat ze zelf een ander in rekening brengen.
Rijk rekenen is heel makkelijk als je alle verliezen en kosten niet mee rekent.
Belasting teruggaaf? Geen idee, bedoel je je btw over aanschaf? dat kon ooit bij aanschaf zonnepanelen (eenmalig) dus ik vermoed dat dit ook een lokkertje is.

Als je tweakers volgt dan zie je dat een 10kW installatie voor 1300euro waarschijnlijk een lokkertje is.
Goedkoopste aanbiedingen liggen rond de 1200euro voor 5kWh voor een type Marstek-v2.
Voor de 4 kWh die het in werkelijkheid is bij 6000 cycli bedoel je waarschijnlijk, maar die prijs is dan ook wat aan de gepeperde kant, was mijn idee al.
Ook dat kan je uit te treure halen bij tweakers.
Sommige thuisaccu modellen hebben een backup wcd MAAR je kan nooit je PV installatie aan laten als het net wegvalt ZONDER extra investeringen. Maar goed dat is hier ook al diverse keren beschreven.
De solar-voeding kan vaak op de spanning houdende kant van een netgekoppelde inverter/laadstroomregelaar, zoals een Victron Multiplus. Dat is dan meer de juiste apparatuur aanschaffen en verstandig laten aansluiten, dan dat dat significant meer extra investeringen hoeft te vergen denk ik.

@RockyFlats : ik ga op je zielige reacties maar niet meer reageren.
Overigens kan ik sowieso je reacties niet lezen door al dat gehak in je antwoorden. Schrijf eens een gewone bijdrage, aan één stuk, zoals anderen hier ook doen. Kan je dat niet ? Leer het dan !
Oh sorry dat was niet aardig van mij.

@RockyFlats : ik ga op je zielige reacties maar niet meer reageren.
Je zet jezelf zo wel behoorlijk te kijk @petroman . Welgemeende suggesties, correcties en aanvullingen waren het. Noem dat maar zielig.
Overigens kan ik sowieso je reacties niet lezen door al dat gehak in je antwoorden. Schrijf eens een gewone bijdrage, aan één stuk, zoals anderen hier ook doen. Kan je dat niet ? Leer het dan !
Oh sorry dat was niet aardig van mij.
Dat klopt, dat was het niet en toont ook weinig consideratie voor wie er op de smartphone schrijft. Wat is er mis met jouw beeldscherm, vraag ik mij af? De reacties staan direct bij de onderwerpen waarop ze betrekking hebben, is dat dan niet duidelijk of ongemakkelijk?

Terug
Bovenaan