Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mooi spul! Met het grote voordeel dat 't portable is en bij een eventuele bug-out mee kan!
Ik neem aan dat je ook genoeg verlengsnoeren hebt om de koelkast/vriezer e.d. aan te kunnen sluiten?![]()
Nice, en nuttig dat hij zowel ingeplugd en als power station werkt.
Anders verplaats je hem naar de keuken bij een stroomuitval![]()
Als daar alles staat wat je van stroom wil voorzien werkt dat uiteraard prima, al heb je dan ook nog vaak wat verlengsnoeren nodig. Sowieso handig om daar een voorraadje van te hebben, net als stekkerdozen, hoeveel je er ook hebt, je hebt er tenslotte altijd 1 te weinig![]()
En dan komen we weer op het punt dat je niet ondoordacht alles moet gaan doorlussen en verdelen naar je gebruikers.![]()
Anders heb ik nog wel een steek wagentje![]()
Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82246550#82246550
En een aanvulling (bron tweakers) op eiland bedrijf:
Voorbeeld omschakelaar:
![]()
Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)
Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.
Op persoonlijke noot:
Je moet onderscheid maken tussen een stekker thuisaccu met backup optie.
En een vaste noodstroom accu installatie.
Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
Volgens mij is dit al eens uitvoering besproken o.a. icm "boerderij schakelaar".Is het niet gewoon voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten? Die zit bij mij voor de omvormer vanaf het net gezien volgens mij
Er zijn door de jaren heen verschillende bouwvoorschriften actueel geworden. Aangepast aan de tand des tijds zeg maar. Het kan dus nogal verschillend zijn per woning, bouwjaar, verbouwingen.
Ik weet niet welk nut ik uit je bijdrage moet lezen.
1) ja er zijn genoeg aanbieders onderweg
2) de tweakers berekening is er één. Of die klopt ?
3) kan je met 5kWh 2 -4-14 dagen rondkomen als prepper?
Wat denk je zelf? Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je er op aan wilt sluiten en voor hoelang. de definitie van een dag gaat daarbij ook veranderen want is slaap een groot deel van een etmaal (geen dag). En je telefoon hoeft ook niet een hele dag (16u ??) te laden. Een ledlampje erop ? tsja die doe je alleen aan als het donker is.
En zo kan ik wel even doorgaan.
Je kan je helemaal suf beredeneren of iets wel/niet zinnig is om aan te schaffen.
Maar vergelijk het eens met batterijen, beredeneer je de aanschaf daarvan ook helemaal suf?
Want uiteindelijk is een thuisaccu gewoon een grote batterij. Let wel op omzettingsverliezen die je met een normale batterij/accu niet hebt (zo lang je gelijkspanning blijft gebruiken als output).
Naast dit alles speelt natuurlijk de pure angst van het salderingsspook.
En het energie overstap doolhof.
Als je het geld hebt :.....
ps: ik lees hier dat er mensen zijn die veel investeren in zuurstoftanks, scherfvesten, helmen, messen, etc. Zijn die allemaal nuttig ?
Als je gemoed er mee tot rust komt: aanschaffen die handel.
Tsja, beetje jammer weer.Waar ik wel overuit ben is dat de batterij moet kunnen handellen op de markt, niet dat die dat gaat doen, maar voor de belasting-teruggaaf is dat nodig.
Accu moet eiland modus hebben, als back-up. Mocht het net-uitvallen heb ik nog een lichtje en belangrijk, m'n zonnepanelen kunnen blijven opwekken, om de accu te vullen, maar ook om diverse zaken te blijven gebruiken tijdens het opwekken.
@petroman, @joepmeloen zoekt hier gewoon wat meningen en mede-inschattingen. Anders dan jezelf af te vragen of die berekening klopt, zou je ook de moeite kunnen nemen om het eens na te rekenen? Ik doe hierna nog wel een poging voor @joepmeloen , maar probeer jou daarin tegelijk een beetje mee te trekkenIk weet niet welk nut ik uit je bijdrage moet lezen.
1) ja er zijn genoeg aanbieders onderweg
2) de tweakers berekening is er één. Of die klopt ?
De definitie van een dag zal niet snel veranderen. @joepmeloen vraagt of zijn inschatting plausibel is, en jij vraagt hem wat hij zelf denkt? Daar is hij dan wel enorm mee geholpen. Kunnen wij echt niet beter?3) kan je met 5kWh 2 -4-14 dagen rondkomen als prepper?
Wat denk je zelf? Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je er op aan wilt sluiten en voor hoelang. De definitie van een dag gaat daarbij ook veranderen, want ik slaap een groot deel van een etmaal (geen dag).
Tja, daar heb je wel een punt. Batterijen kopen we bijna gedachtenloos bij de Action. Hup, in de winkelkar. Zodra thuisaccu's vergelijkbaar goedkoop worden, dan smijten we daar ook een stuk of tien van in de winkelwagen, geniaal!En je telefoon hoeft ook niet een hele dag (16u ??) te laden. Een ledlampje erop ? tsja die doe je alleen aan als het donker is.
En zo kan ik wel even doorgaan.
Je kan je helemaal suf beredeneren of iets wel/niet zinnig is om aan te schaffen.
Maar vergelijk het eens met batterijen, beredeneer je de aanschaf daarvan ook helemaal suf?
Electriciteit in een accu opslaan en er weer aan onttrekken, zonder verliezen, dat is wel octrooiwaardig @petroman !Want uiteindelijk is een thuisaccu gewoon een grote batterij. Let wel op omzettingsverliezen die je met een normale batterij/accu niet hebt (zo lang je gelijkspanning blijft gebruiken als output).
Tja, @joepmeloen is gewoon op zoek naar wat meer houvast, en samen weten we wellicht meer dan een? Kijken we elkaar dan aan zonder een inhoudelijke kik te geven, dan blijft die arme ronddolen. Dat willen we niet, toch?Naast dit alles speelt natuurlijk de pure angst van het salderingsspook.
En het energie overstap doolhof.
Als je het geld hebt :.....
Niet alles zal in alle gevallen nuttig zijn @petroman , maar beklaag jezelf achteraf niet als jouw gemoed zonder dat iets te voorbarig ten ruste blijkt te zijn gegaan.ps: ik lees hier dat er mensen zijn die veel investeren in zuurstoftanks, scherfvesten, helmen, messen, etc. Zijn die allemaal nuttig ?
Als je gemoed er mee tot rust komt: aanschaffen die handel.
@joepmeloen , meestal is het zo dat ze in die reclames alles wat er van totaal leeg naar totaal vol aan lading in past als capaciteit aangeven, en dan in plaats van de werkelijke levensduur van 3000-4000 cycli bij zo'n gebruik een levensduur van 6000 cycli aangeven die past bij een gebruik van 70-80% van die capaciteit.Op marktplaats zie ik steeds meer advertenties van verkopers die me naar hen website lokken.
Met wel in mijn ogen hele gunstige prijzen. In hoe verre is dat reëel en of betrouwbaar;
Bijvoorbeeld, de eygo 10kwh voor 1300,- exclusief omvormer.
https://www.e2c-energy.com/categories/100020?style_list=grid
De 1,2 is dan waarschijnlijk wat men tijdens zonuren zelf nog aan energie direct verbruikt.Laatste update vanuit het tweakers forum is de berekening hoe je de capaciteit voor een batterij kan berekenen, die past bij je huishouden met zonnepanelen.
4x(wattpiek-zonnepanelen*0,7)-1,2
De 4 is het aantal uur dat zonnestroom niets waard is, dus dan sla je het op. Watt piek is de hoogste spanning die je panelen opwekken op een zonnige dag. De 0,7 is om dat getal wat lager te krijgen want je komt niet altijd aan je max watt-piek en van dat geheel trekje dan 1.2 vanaf.
Wat die 1.2 is weet ik even niet meer. Maar de uitkomst is dan de capaciteit vam de batterij.
Ik zie daar weinig geks in, in die berekening. Die 1,2 kWh zou je zelf nog op jouw eigen situatie kunnen toespitsen, maar in grote lijnen lijkt mij dat redelijk. Misschien kan @martin nog zinnigs zeggen over die 4x0,7 aan zonuren x efficiëncy. Ik kan mij voorstellen dat dat tussen voorjaar, zomer en najaar verschilt en 4*0,7 een gemiddelde zal zijn. Misschien rolt er uit die drie waarden net even iets anders uit dat optimaler is.Ik weet niet hoe reeël die berekening nou echt is, wellicht voor huistuinkeuken prima. Maar als prepper...
Zelf denk ik, dat als je met een volle thuisaccu zo'n 4-5 dagen geminimaliseerd stroomgebruik kunt afdekken, dat je dan toch wel behoorlijk gebeiteld zit. De koelkast/vriezer, wat ledlampen en opladen en het wellness-voetenbadjewil je denk ik wel wat meer. Leef je zuinig, dan kan je zeggen ik heb aan 2.5kwh opslag genoeg om het 2 dagen uit te houden... maar ik zit dan vast in de gedachte, maar als je nou 5 kwh opslag neemt... dan hou je het 4 dagen vol, of alsnog 2 dagen en hoef je niet zo zuinig te doen. Hoe meer, hoe beter wel duurder, maar dat is logisch.
Tja, sorry @petroman, maar wat ik buitengewoon jammer vind dat is de denigrerende toon die sommigen menen te moeten hanteren, en die toch echt niet nodig is. Let'be nice and happy!Tsja, beetje jammer weer.
Handelen op de onbalansmarkt en goedkoop inkopen en duur verbruiken of duur terugleveren, dat is toch echt een pot nat @petroman , ik begrijp die spijkers op laag water niet zo. De energiebedrijven zijn er dol op als iemand stroom afneemt op goedkope uren, en betalen ook graag voor geleverde stroom op dure uren omdat ze niet vergoeden wat ze zelf een ander in rekening brengen.Particulieren kunnen NIET handelen op de onbalansmarkt.
Particulieren kunnen wel speculeren met een dynamisch contract, goedkope/dure stroom. Maar dat vinden de energiebedrijven niet leuk dus ga er van uit dat dat ook niet lang meer kan cq. dat de prijsverschillen miniem worden/zijn.
Voor de 4 kWh die het in werkelijkheid is bij 6000 cycli bedoel je waarschijnlijk, maar die prijs is dan ook wat aan de gepeperde kant, was mijn idee al.Rijk rekenen is heel makkelijk als je alle verliezen en kosten niet mee rekent.
Belasting teruggaaf? Geen idee, bedoel je je btw over aanschaf? dat kon ooit bij aanschaf zonnepanelen (eenmalig) dus ik vermoed dat dit ook een lokkertje is.
Als je tweakers volgt dan zie je dat een 10kW installatie voor 1300euro waarschijnlijk een lokkertje is.
Goedkoopste aanbiedingen liggen rond de 1200euro voor 5kWh voor een type Marstek-v2.
De solar-voeding kan vaak op de spanning houdende kant van een netgekoppelde inverter/laadstroomregelaar, zoals een Victron Multiplus. Dat is dan meer de juiste apparatuur aanschaffen en verstandig laten aansluiten, dan dat dat significant meer extra investeringen hoeft te vergen denk ik.Ook dat kan je uit te treure halen bij tweakers.
Sommige thuisaccu modellen hebben een backup wcd MAAR je kan nooit je PV installatie aan laten als het net wegvalt ZONDER extra investeringen. Maar goed dat is hier ook al diverse keren beschreven.
Je zet jezelf zo wel behoorlijk te kijk @petroman . Welgemeende suggesties, correcties en aanvullingen waren het. Noem dat maar zielig.@RockyFlats : ik ga op je zielige reacties maar niet meer reageren.
Dat klopt, dat was het niet en toont ook weinig consideratie voor wie er op de smartphone schrijft. Wat is er mis met jouw beeldscherm, vraag ik mij af? De reacties staan direct bij de onderwerpen waarop ze betrekking hebben, is dat dan niet duidelijk of ongemakkelijk?Overigens kan ik sowieso je reacties niet lezen door al dat gehak in je antwoorden. Schrijf eens een gewone bijdrage, aan één stuk, zoals anderen hier ook doen. Kan je dat niet ? Leer het dan !
Oh sorry dat was niet aardig van mij.