beetje bewust de link naar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter ( De tekst is beschikbaar onder de licentie
Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, )
gezet omdat daar al veel in staat
en allemaal losse websites en documenten ga aanhalen die dan weer in discussie komen, niet ga doen
En ja, ik ben een
Don Quichot als het gaat om privecy en bescherming van mijn en dus ook de data van mijn klanten ed
En ja, ik heb een pleu... hekel aan dat soort data hongerige divices die ons de strot in worden geduwd ter glorie van staat en bedrijf.
en voordat ik wordt beschuldigt van roeptoeteren
maar goed dan toch .....
Vertel, of is dat niet mogelijk omdat het niet naar buiten is gebracht?
Van de meters die er zijn is geen volledige inzage en programma diagram
daar beroepen de fabrikanten en bedrijven zich op concurrentie ... enz
Dat enkele zaken niet zouden zijn toegestaan bij de meter aan te staan/te worden uitgelezen, betekend niet dat het niet gebeurd ( dus aan of uit staat )
En als ik zeg dat dingen wel of niet aan staan is dat dus duidelijk dat ze willekeurig aan kunnen worden gezet
Bedenk dat deze meters en de software al heel lang in ontwikkeling is en dat ze veel meer kunnen dan waar ze in Nederland voor worden gebruikt
Zo dom zijn ze niet
En dan nog, hoe wil jij weten dat ze iets wel of niet doen ?
of geloof je dat je openheid van zaken krijgt ?
Tja, dat is wel erg onrealistisch dat een hacker een "dom" apparaat zoals een meter zou hacken, terwijl het hacken van een PC zoveel makkelijker, en ook zoveel nuttiger zal zijn.
een pc is per definitie niet nuttiger om te hacken en ook niet per definitie makkelijker
Grappig dat men vindt dat het apparaat dom is,
waarmee je impliceert dat er een zooi schakelaars en domme meters in zitten en misschien een flipflopje
Als er software in zit, en er is een verbinding mogelijk, is dat te benaderen en veranderen
de tijd van het vaste ROM is voorbij
zelf de eprom heeft in dit soort apparaten niets te zoeken
Beveiliging en unieke codes, zeggen mij niets.
zelf is men er al in geslaagd om auto’s te hacken. En waarom zou je een domme auto willen hacken, die doet tegenwoordig ook alleen maar alles wat je doet en waar je geweest bent door sturen naar de fabrikant.
( en strakjes ook nog het kastje van de verzekering en het kastje van de kilometer heffing hmmmmm hoe hete die man ook al weer, oud boek ... hmmm gorgje oortjes of zo
)
en of je het nou in pascal Fortran basic of C++ schijft, of een van de andere 100 talen
software bestaat uit routines
routines kan je aanroepen zodra je toegang hebt
En ook is veel gewoon tegenwoordig modulair geprogrammeerd ( C is daar heel goed in) , en slordig al was het maar omdat in bv C++ objectgeoriënteerde als procedurele code door elkaar kunnen worden gebruikt en een collega die een project overneemt
dit niet weet te doorgronden
of de overdracht verloopt niet
of documentatie is niet voldoende.
Of het er bewust is ingebracht
( en soms in de praktijk, een combinatie van deze , kugautoinkuckstriehoestgeeftkuchgas)
Het aanroepen van een object of module, geeft in dit soort gevallen soms wel heel erg ongewenste effecten die NIET van tevoren zijn te voorspellen
bij ons
pleur en play software genoemd
Had een vriend uit India die helaas is overleden die werkte bij NIIT India main office , veel geleerd van die man
Of de sociale recherche nu je analoge watermeter zit uit te lezen, of je slimme meter, dat maakt niet zoveel verschil bij een uitkeringsfraude onderzoek.
jammer, maar dat maakt wel uit
middels de zo geprezen demotica koppelen we zelf straks alles aan het interne en dus ook aan de meter als men dat wil
hell met ipv6 kan zelfs elke sok ter wereld zijn eigen IP adres hebben
daarnaast weet je ook wel dat het niet alleen om uitkeringsfraude gaat
dat is een flouw argument
Dat is allemaal tot in detail bekend hoor, hoe hij de zaken opslaat, voor hoe lang, hoe de 3g sim werkt etc etc.
Je kan het zelfs gewoon opvragen, ben even te lui om de link te posten.
geloof je nou werkelijk dat je volledige openheid van zaken krijgt ?
Als je enigszins op de hoogte zou zijn van deze materie, dan zou je weten dat de elektronica die in de slimme meter zit, niet zo slim is dan zijn naam zou doen vermoeden.
Er zit echt geen complete TCP/IP stack ingebouwd, en je kan niet eens over een OS (operating system) praten.
ik heb geen volledige TCP/IP stack nodig om iets aan te spreken een deel van de applicatielaag zou al volstaan afhankelijk van wat natuurlijk
maar wat jij bedoeld is dat er geen smtp ( mail ) en bv ..... moet ik het echt allemaal uitkauwen ??
Echo, Finger, Gopher, HTTP, HTTPS, IMAP, IRC, NNTP, NTP, POP3, QOTD, RTP, RTSP, SNMP, SSH en SCP, SMTP, Telnet, XDMCP
TCP, UDP, DCCP, GTP, SCTP, Point-to-Point Protocol, SLIP, IEEE 802.3, IP-over-ATM-tunnel, SDH, IEEE 802.11 en 802.11i
nee dat heb je allemaal niet nodig en dat zit er ook niet in ga ik van uit, hoop ik zelfs van niet
maar als je het zegt zoals jij nu, dan zou het ding helemaal niet kunnen communiceren en dom zijn als in niet kunnen communiceren
terwijl ze als communicatie mogelijkheid meer dan 1 optie hebben
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Voor de communicatie tussen de systemen van de netbeheerder en de slimme meter kunnen zowel mobiele communicatie-netwerken zoals GPRS en
publieke netwerken zoals Internet worden gebruikt.
ehhhhhh , volgens jou niet toch ??
De EDPS waarschuwt hierin, dat slimme meters mogelijk een serieuze bedreiging voor de privacy en de veiligheid van de burger kunnen vormen, en dat de invoering kan leiden tot het massaal
verzamelen van gegevens die informatie geven over het doen en laten van burgers, bijvoorbeeld door hun huishoudelijke apparaten door middel van hun specifieke stroomverbruik te identificeren. [8] De EPDS beveelt daarom de Europese Commissie aan hiertegen wettelijke maatregelen te nemen.
Zeg ik, heb ik echt niet zelf verzonnen
maar was wel van tevoren in +/- 2005 al duidelijk dat dat zou gaan gebeuren
In het
ontwerpbesluit is de weigeroptie gehandhaafd, zodat het mogelijk blijft om de plaatsing in zijn geheel te weigeren. Daarnaast is in het ontwerpbesluit de verplichting voor de schakelfunctie geschrapt, zodat de mogelijkheid om de energievoorziening op afstand in- en uit te schakelen niet meer aanwezig zal zijn in de meters die tijdens de grootschalige invoering worden geplaatst, vooral vanwege zorgen over cybercriminaliteit en maatschappelijke acceptatie
De verplichting ja, maar dat wil :
1) niet zeggen dat het niet er in zit en
2 ) of het wel of niet aanstaat
3) of er andere aanvullingen worden geplaatst
energiebedrijven dienen hun netten en het dataverkeer te beschermen
kom op man, de overheid zelf kan nog zijn eigen data centers en websites niet beveiligen
en dan tegen een eneco zeggen dat ze dat wel moeten waterdicht hebben ???
ach ja, ik lees wel eens in de karnt, en hoor wel eens op tv, maar ja, dat zijn de media maar. Paniekzaaierij.